Egy kisvállalkozás indításának jogi-, pénzügyi-, számviteli előfeltételeinek és gazdaságos működésének vizsgálata

László Dominika (2020) Egy kisvállalkozás indításának jogi-, pénzügyi-, számviteli előfeltételeinek és gazdaságos működésének vizsgálata. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of GKPD12_László Dominika_Záródolgozat.pdf] PDF
GKPD12_László Dominika_Záródolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 13..

Download (877kB)
[thumbnail of GKPD12_Láazló Dominika_Titkosítási kérelem.pdf] PDF
GKPD12_Láazló Dominika_Titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (35kB)
[thumbnail of FOSZK_OF_László_Dominika_GKPD12.pdf] PDF
FOSZK_OF_László_Dominika_GKPD12.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 13..

Download (435kB)

Absztrakt (kivonat)

<p style="text-align:center;">Összefoglaló a szakmai gyakorlatról </p><p style="text-align: left;">Ez év február 3-án megkezdtem a szakmai gyakorlatomat a Cafe Frei Kft-nél, amelyet közel 20 éve alapított Frei Tamás és Langár Tamás. Először is szeretnék írni pár szót magáról a vállalatról.</p><p style="text-align: left;">Tehát, mint említettem a vállalatot közel 20 éve alapították meg, és a központja eredetileg a Nógrád megyei Szécsényben volt. Nagyjából egy évvel ezelőtt helyeződött át a központja Budapestre, ahol jelenleg is működik. Egyébként a cég kávépörköléssel, -csomagolással, teagyártással és -csomagolással, illetve saját sütemények és fagylaltok gyártásával foglakozik, amikhez két üzemmel és elegendő méretű raktárral rendelkezik. Ezek helyileg Nógrád megyében találhatók, azon belül pedig a kávéval foglalkozó Szécsényben, a süteményes pedig Pásztón.</p><p style="text-align: left;">Mindamellett a különböző kávékülönlegességeikhez, Dr. Drink italokhoz, forrócsokoládékhoz, jeges italokhoz, limonádékhoz és szendvicsekhez az alapanyagokat, és a nyomtatványokat, kellékeket, eszközöket, vagy amire a kávézóknak szüksége van, legyen az franchise vagy saját kávézó, a két üzem szerzi be és innen szállítják ki, természetesen a megrendelések alapján. De még ugyanúgy a ez a cég foglalkozik a beruházásokkal is, akár saját kávézó vagy franchise kávézó nyitásról van szó. A tervezéstől, az építésen át a kivitelezésig végig kísérik a folyamatot.</p><p style="text-align: left;">Visszatérve az itt töltött időm alatt rengeteg mindent tanultam a pénzügyi osztály feladatairól, az érkező dokumentumok kezeléséről, azok nyilvántartásáról, dokumentációjáról, és tárolásáról, annak időtartamáról. Nem beszélve az időközben érkező feladatok ellátásáról, a partnerek panaszainak, kéréseinek kezeléseiről. A bérleti szerződésekhez fűződő, pénzügyi osztályhoz tartozó dokumentumok elkészítéséről, kiküldéséről, hitelesítéséről, és eljuttatásáról. A számlatükörben szereplő főkönyvek figyelése, rendben tartása, ellenőrzése, ha szükséges azok felülvizsgálata, átnézése.</p><p style="text-align: left;">Szintúgy a vállalatot érintő gazdasági eseményekről, vagyis az érkező számlák, vagy kiállítandó számlák, díjbekérők, előleg számlák rögzítéséről, könyveléséről és a hozzákapcsolódó tevékenységekről, például iktatás, csatolás, tárolás és ellenőrzés természetesen. De akár említhetném az utalások ellenőrzését, és a bankkivonatok szükségességéről egy- egy külföldi vevő esetén. A könyvelő programról, hogy milyen riportot, vagy kimutatást, vagy más dokumentumot lehet kiállítani, lehívni belőle, mit, hogyan kezel, illetve mit és hogyan kell létre hozni benne, milyen lehetőségek vannak még, amik megkönnyítenék a mindennapi munkát, és hogy rögzítjük a devizák árfolyamait. A készletek 3 figyelése, könyvelése, a változások esetén szintén, a rendben tartása, ellenőrzése és leltározása.</p><p style="text-align: left;">De említhetném akár a tárgyi eszközök aktiválását, azok felrögzítését és az értékcsökkenés könyvelését. Az egyes kimutatásokról, a bevallásokról, hogyan készítjük el, vagy hogyan hívjuk le őket, hogyan kell kitölteni, miket kell használni hozzá, hogyan küldjük be, és milyen programot használunk erre a célra. A szállítói tartozásokkal kapcsolatos teendőkről, kezeléséről és kiküldésükről.</p><p style="text-align: left;">Ugyanúgy a beszámolóhoz kapcsolódó szükséges dokumentumok ellenőrzése, kiküldése, a kérdések megválaszolása, megkeresése, egyeztetés, a könyvvizsgáló munkájának segítése. Illetve a két üzem működéséről, a velük való szoros együttműködésről, egymás munkájának támogatásáról és segítéséről hogy minél gördülékenyebb legyen, és menjen minden.</p><p style="text-align: left;">Természetesen igyekeztem bemutatni szakmai gyakorlati beszámolóban a 3 témámat, amiket választottam. Elsőként, hogy milyen készlet elszámolási lehetőségek vannak, azoknak milyen jellemzői és sajátosságai vannak, illetve milyet használ a vállalat. Másodszorra, hogy milyen feladatokat lát el a pénzügyi osztály, és milyen kapcsolatban áll a többi osztályt érintően. Végül harmadikként, hogy milyen könyvelő, bérszámfejtő programot használunk, milyen nyomtatvány kitöltő programot használunk, adó-és járulék bevallásra, és milyen lehetőségek vannak az adatok transzportálására.<br></p><p style="text-align:center;">Összefoglaló a Záródolgozatról<br></p><p>Záródolgozato, témájának a kisvállakozások előfeltételeit (jogi-, pénzügyi- és számviteli szempontból), és gazdaságos működését választottam, a választható lehetőségek közül. Azért esett a legfőképpen erre a témára a választásom, mert a hazai helyzetet nézve a legtöbb vállalat ebben a szektorba tartozik, illetve magam is elgondolkodtam egy saját alapításán.</p><p>A teljes dolgozat ezen részét igyekeztem úgy felépíteni az előfeltételekről, hogy legyen szó az általános meghatározásokról, majd külön bontva az egyéni vállalkozásokról, és a gazdasági társaságokról, tehát a közkereseti-, betéti-, korlátolt felelősségű-, és részvénytársaságról is. Majd gazdaságos működés részét tekintve, összességében igyekeztem írni róla.</p><p>A jogi előfeltételeknél próbáltam minden fontos, alapvető dologról szót ejteni a törvényi meghatározások alapján, amit mindenképpen szem előtt kell tartani, ha egyéni vállalkozók szeretnénk lenni, vagy gazdasági társaság alapításán gondolkodunk. Általánosságban elmondható, hogy mindkettő esetében szükséges a létesítő okirat, mely egyéni vállalkozók esetében, lényegében egy bejelentés az Egyéni vállalkozások nyilvántartásához, de mindenképpen szükséges az egyéni vállalkozókénti működéshez.</p><p>A dokumentumnak mindenképpen tartalmaznia kell a leendő alapító vagy alapítók személyes adatait, és természetesen a létrejövő szervezetét is, amelyet aláírással kell hitelesíteniük. Ugyanúgy ismernünk kell azt is, hogy milyen jogi előfeltételeknek kell magunknak megfelelnünk, mind az egyéni vállalkozóvá válás, mind társasági szervezet alapításánál, milyen lehetőségek vannak állnak előttük az alapítás után a fejlődésre és a működésre. Illetve, melyek azok az okok, amelyek kizárhatnak az alapításból, vagy épp milyen okok miatt szűnhet meg a vállalkozás, vagy az egyéni vállalkozó lét, és ezeknek milyen következményei vannak. Nem beszélve a tevékenység szüneteltetés következményeiről, és az ez idő alatti kötelezettségeinek a teljesítéséről.</p><p>Gazdasági társaságok esetében, milyen szervezetformát alapíthatunk, mely szerv lesz a gazdasági társaság főszerve, mely kérdésekben, mely érvényesítésekről fog döntést hozni, bármely taggal szemben. Kik jogosultak a szervben részt venni, milyen lehetőségeik vannak ezt illetően, és amennyiben a képviselet mellett döntenek, annak milyen kritériumai vannak. Megszűnéseket illetően pedig milyen következményekkel kell számolni, hogyan és meddig érvényesíthetők a követelések a szervezettel kapcsolatosan, és ezt hogyan viselik az alapítók.</p><p>Majd a szervezettípusonként is megnéztem milyen megszűnési eshetőségekre kell figyelni, hogyan lehet azokat kezelni, és milyen lépéseket tehetünk a megszűnés elkerülése érdekében, 5 milyen következményekkel kell számolni e téren, és hogyan alakul a vagyon megosztás a jogutód nélküli megszűnés esetén.</p><p>A vállalkozások pénzügyi előfeltételeket érintő részben tértem ki arra, hogy milyen módon lehet vagyonilag hozzájárulni egy vállalkozáshoz, illetve milyen feltételekre, meghatározásokra és kritériumokra kell figyelni. Nem beszélve arról, akár gazdasági társaságról beszélünk, akár egyéni vállalkozásról, hogy van-e meghatározva tőkeminimum az alapításhoz, és mitől nézve fogja a vállalkozás tulajdonát képezni. Egyéni vállalkozók esetében leginkább azt kell szem előtt tartanunk, hogy mekkora összeget tudunk a vállalkozásunk indulására fordítani, és hogyan fogjuk tudni abból fedezni a költségeinket, hiszen nincs olyan törvényi meghatározás a tekintetben, hogy mekkora minimummal kell elindulni.</p><p>Gazdasági társaságok esetében viszont több mindent kell szem előtt tartanunk, hiszen a korlátolt felelősségű társaságoknál és a részvénytársaságoknál van meghatározott tőkeminimum az indulást illetően, és ehhez kapcsolódóan a tagokra vonatkozó előírás is. Nem beszélve arról, hogy milyen kötelezettségeknek kell eleget tenniük még a nyilvántartásbavételi kérelem beadása előtt, és a be nem fizetett tőkét, illetően milyen határidőt kell betartania a pénzbeli hozzájárulás befizetésre vonatkozóan. A nem pénzbeli hozzájárulás esetében figyelni kell, hogy az alaptőkéhez mértek mekkora értéket képvisel, és azt hogyan kell a társaság részére bocsátani.</p><p>Részvénytársaságoknál szintén van tőkeminimum, amivel rendelkeznie kell a vállalatnak, és ugyanúgy nem feledkezhetünk meg arról, hogy milyen előírás van arra vonatkozóan például, hogy mekkora pénzbeli hozzájárulás szükséges mindenképp az elinduláshoz. De említhetném még akár a cég nyilvántartásba-vételének időpontját a kibocsátásokból eredő károk rendezése tekintetében. A nem pénzbeli hozzájárulások esetében az azokhoz tartozó előírások betartásával.</p><p>A közkereseti és betéti társaságok esetében arra érdemes a leginkább figyelni, hogy hogyan oszlanak el azok a kötelezettségek, amelyeket nem fedez a teljes vagyoni hozzájárulás. Általánosságban tekintve pedig mindenképpen figyelni kell a pénzbeli hozzájárulások teljesítésére, és természetesen a nem teljesítés esetén milyen lehetőségek vannak, azok behajtására, és a keletkező károk rendezésére. A nem pénzbeli hozzájárulás nem teljesítése esetén hogyan kell eljárni, mi minősül annak, és az ebből adódó károkért ki és hogyan felel.</p><p>A vállalkozások számviteli előfeltételeiket érintő részben, kitértem a beszámolókészítésre, annak feltételeire, formai követelményeire, mit kell, hogy tartalmazzon, és milyen részei vannak, amiket szintén be kell küldeni. Nem beszélve arról, hogy milyen beszámolói 6 lehetőségek vannak, és természetesen ezek alkalmazásához, milyen feltételeknek kell megfelelni. Ugyanúgy kitértem arra is, hogy milyen könyvvitelt használhatnak a vállalatok, ehhez kapcsolódóan milyen szabványokat kell követnie.</p><p>Majd ezt követően az egyéni vállalkozók és gazdasági társaságok tekintetében, milyen adózási lehetőségek állnak előttük, ezeknél milyen kritériumoknak kell megfelelniük, és milyen kötelezettségeik vannak ehhez kapcsolódóan, milyen időközönként, és meddig kell azt teljesíteni. </p><p>Végül, de nem utolsó sorban a gazdasági működés vizsgálatánál mindenképp ki akartam térni a költséggazdálkodásra, hiszen mindegyik vállalat esetében tisztán kell látni, mennyi költség merül fel az adott időszakban, és az mekkora befolyásolással bír, illetve milyen tervezési módok vannak, mennyire kell vigyázni a költségcsökkentések tervezésekor, és milyen hatásai lehetnek.</p><p>Ugyanúgy a pénzgazdálkodásra is, hiszen egészében is nézni kell a vállalat pénzügyeit, nem csak költség szempontból. Rengeteg döntési folyamatban lényeges befolyásoló tényező, és rengeteg mindenre oda kell figyelni. Ezen belül pedig a likviditást, és a beruházásokat emeltem ki, hiszen a likviditás egy mutató a partnerek, bankok számára és a sajátunkra is, hogy látható legyen mennyire fizetőképes, és megbízható a vállalat. A beruházásokat azért emeltem ki, mert nagy befolyással vannak a cég tevékenységére, és mindenképp fontosnak tartottam szót ejteni róla.</p><p>A készlet- és munkaerő-gazdálkodást, abból az okból kifolyólag említettem meg, mert ugyanúgy törekednünk kell mindkettő esetében, a minél költséghatékonyabb működésükre. Nem szabad, hogy túl sok készletet halmozzuk fel, és az sem célra vezető, ha mindig a legutolsó pillanatra hagyjuk a rendelést. Munkaerő-gazdálkodásnál pedig szintén törekednünk kell arra, hogy a bevonzott munkaerőt megtartsuk, és jól gazdálkodjunk ezzel kapcsolatosan a bérrel.</p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

pénzügy és számvitel

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Déri Tünde
Belső
Mestertanár, Számvitel Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: ÁFA-törvény, cégtörvény, számviteli törvény, törvény, törvények
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 28. 06:30
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 10:07

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet