Láng Dorina (2020) Fenntartható divat vagy divatos fenntarthatóság? A társadalmi felelősségvállalás és a fast fashion kapcsolata az Inditexnél. Faculty of Finance and Accountancy.
![]() |
PDF
BA_Szakdolgozat_Láng_Dorina_U2OFEJ_Fenntartható_divat_vagy_divatos_fenntarthatóság.pdf Hozzáférés joga: Available at the computers of the University Download (2MB) |
![]() |
PDF
BA_TO_Láng_Dorina_U2OFEJ.pdf Hozzáférés joga: Available at the computers of the University Download (277kB) |
Abstract
<p></p><p><span lang="hu" xml:lang="hu">A „fast fashion” kifejezés egyrészt az olcsó, piacot gyorsan és nagy mennyiségben beterítő divatcikkekre utal, másrészt pedig arra az üzleti modellre/stratégiára, mely az iparban megjelenő tendenciákra szolgál válaszul, a formatervezés és a termékválaszték gyors és hatékony fejlesztése által. A trendek villámgyors váltakozása ösztönzi a konstans vásárlási kedvet az iparosodott világban még akkor is, ha ezáltal a fenntarthatatlanságot testesíti meg. Nem ritka, hogy ami ma még divatos, holnap már a kukában végzi. Többek között ezen gyakorlatoknak köszönhetően a divatipar mára már az egyik legszennyezőbb iparággá nőtte ki magát. Mértéktelen és pazarló életvitelünk eredménye a grandiózus környezetszennyezés, mely Földünk egyik legnagyobb problémája. Azonban ezek felismerése a fenntartható üzleti gyakorlatok egyre nagyobb szépszerűségét hozta magával. A vállalati felelősségvállalás és a CSR térnyerésének köszönhetően egyre több vállalat alkalmaz felelős gyakorlatokat tevékenységében. Ezen témák a Triple Bottom Line három pillérének (társadalmi, környezeti, gazdasági) bontásában kerülnek feldolgozásra ebben a dolgozatban, illetve kibúvó stratégiákat is bemutat vállalati- valamint egyéni szinten a kritikai szemlélet biztosítása érdekében. Ez a dolgozat az Inditex spanyol fast fashion cég fenntarthatósági törekvéseit vizsgálja és ismerteti, miközben arra keresi a választ, hogy lehet-e valóban felelős és fenntartható egy olyan globális nagyvállalat, aki a fast fashion üzleti modelljét alkalmazza. A témaválasztást a téma aktualitása, valamint a cégnél szerzett másfél éves tapasztalatom indokolta. </span><span lang="hu" xml:lang="hu">A dolgozat része egy primer kutatás is, melynek keretein belül az Inditex társadalmi felelősségvállalása dolgozói- valamint vásárlói szemszögből kerül áttekintésre, majd pedig összehasonlításra. Ehhez a kvantitatív adatok gyűjtése internetes kérdőívek által valósult meg holisztikus elemzés alkalmazásával. Az adatgyűjtés közösségi platformokon történt, kényelmi mintát eredményezve. Adattisztítás után a dolgozói kérdőív kitöltőinek száma 34, a vásárlóié pedig 137 fő volt. Az alkalmazott-vevő összevetésnek köszönhetően könnyen kiszűrhetők voltak a torzítások, véleménybeli eltérések. A kapott válaszok kiértékelése Excelben történt.</span></p>
Institution
Budapest Business University
Kar
Faculty of Finance and Accountancy
Department
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
UNSPECIFIED
Szak
Supervisors
Item Type: | Thesis (UNSPECIFIED) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | CSR, divat, fast fashion, fenntartható fejlődés, fenntarthatóság, Inditex, környezetkárosító hatások |
SWORD Depositor: | Archive User |
Depositing User: | Archive User |
Date Deposited: | 2020. Dec. 28. 06:28 |
Last Modified: | 2021. Mar. 29. 09:56 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |