Vállalati stratégiák támogatása BI eszközökkel

Pad Róbert (2020) Vállalati stratégiák támogatása BI eszközökkel. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of BA_Pad_Róbert_HIKM1Q.pdf] PDF
BA_Pad_Róbert_HIKM1Q.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Pad_Róbert_HIKM1Q.pdf] PDF
BA_TO_Pad_Róbert_HIKM1Q.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (357kB)

Absztrakt (kivonat)

<p></p><p>Manapság óriási a verseny a vállalatok között, legyen szó szinte bármely területről, így kulcsfontosságú a potenciális lehetőségek kihasználása. Az adat és információ már hosszú évtizedek óta értéket képvisel az üzleti életben, viszont ennek az értéknek a létrehozása és kiaknázása rengeteg féle képpen történhet. Az Üzleti Intelligenciának hála napjainkban egy olyan eszköz áll rendelkezésünkre, melynek segítségével exponenciális mértékben megnőttek az adatfelhasználás lehetőségei, így korábban elképzelhetetlen távlatok nyíltak az adatelemzés előtt. </p> <p>Megfelelő technológiai tudással párosítva a BI a vállalatok szinte minden területén képes olyan többletkapacitást és minőségbeli javulást eredményezni, melyet az átlagos adatbáziskezelő rendszerekkel egyszerűen képtelenség lenne elérni. A bit szintű adattól indulva, a különböző transzformációkon keresztül módunkban áll felépíteni egy olyan adatvizualizációs végterméket, melynek segítségével felelős stratégiai döntéseket leszünk képesek meghozni.</p> <p>Az Üzleti Intelligencia, mint terület, rendkívüli fejlődésen megy keresztül. A technológiai fejlődés és a piaci igények növekedése együttesen biztosítják a tökéletes körülményeket az újabb és magasabb szintű eszközökhöz, ezáltal pedig továbbra is felívelőben marad a BI trendje. A fejlesztői, kínálati piac napjainkban is számos szereplővel bír, melyek viszonylag kiegyenlített versenyben igyekeznek kiszolgálni az egyre szélesebb vásárlói réteget. A folyamatos fejlődésnek és a széleskörű megoldásoknak hála a keresleti oldal ideális helyzetben van, a kínálat szinte minden területen minőségben és mennyiségben is rendkívül jó paraméterekkel rendelkezik. A felvázolt fejlődési trend a várható IoT és 5G-s technológiák felívelésével párhuzamban egy különösen bíztató jövőképet fest az Üzleti Intelligenciával kapcsolatban.</p> <p>A vállalatok működésében az egyik alapvető folyamat, hogy a piaci körülményeket, a belső adottságokat, a márka tulajdonságait és még sok más szempontot figyelembe véve stratégiai döntéseket kell hozni. Ezek a döntések meghatározzák a rövid, közép, illetve hosszútávú céljait a szervezetnek, így rendkívüli körültekintéssel és felelősséggel kell kezelni őket. Természetesen a döntéseket meghozó rétegnek információra van szüksége a mérlegeléshez, ezeket az információkat pedig az üzleti folyamatok közben termelődő adatokból lehet kinyerni. Ahhoz, hogy a vezetői pozíciókban elhelyezkedő döntéshozók végül meghatározhassák a stratégiai irányvonalakat, az adatnak számos más területen kell áthaladnia, illetve számos külső hatásnak köszönhetően fog értékes információvá válni. A folyamatok közben termelődő adatok megfelelő tárolása és kezelése kulcsfontosságú momentum a későbbi hasznosítás szempontjából, ugyanis a széleskörű szervezeti felhasználás egyúttal számos eltérő igényt is jelent. </p> <p>Az Üzleti Intelligencia nem csak az üzleti elemzésekkel kapcsolatban nyújt szinte végtelen megoldást és lehetőséget. A felhasználók szemszögéből egy olyan sokrétű eszközről van szó, amely a teljesen kezdő adatkezeléstől a hihetetlenül bonyolult relációs adatbázisokon át a mesterséges intelligenciáig bezárólag minden szintet ki tud szolgálni. A felsővezetés számára átfogó, de könnyedén értelmezhető jelentéseket vagy kimutatásokat képes prezentálni, a középvezetői szinten rendelkezésre állnak a high-level nézet mellett a folyamatok mögötti befolyásoló tényezők is. Az adatelemzők számára olyan összetett és bő vizualizációs tárházat nyújt, amivel minden lehetséges összefüggést képesek kimutatni, ennek segítségével pedig az adat a vállalat számára hasznos üzleti értékké tud átalakulni.</p> <p>A stratégiai döntéshozás szempontjából kulcsfontosságú területeken kívül azonban a BI képes azonos adatbázisokból olyan pozíciókat és csoportokat is kiszolgálni, melyek specifikus és egyéni igényeik által növelhetik a hatékonyságukat, javíthatják a munkájuk minőségét, ezáltal hozzájárulhatnak a vállalati értékek tökéletesítéséhez. Ez a széleskörű felhasználás nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az Üzleti Intelligencia eszközök a jövőben a vállalatok alapvető tartozékai legyenek.</p> <p>A lehetőségek tárházában helyet kaptak olyan előnyök is, melyek lazítanak a vállalaton belül kialakult merev adatigénylési folyamatokon, így a felhasználó önállóan képes bizonyos szintű módosításokat és paraméterezéseket elvégezni, aminek hála gyorsul az adatfolyam és ezzel együtt csökken a leterheltség a szervezetben. A BI Self-Care metodikája lehetővé teszi, hogy a megszokott dimenzióktól eltérő irányból vizsgálhassuk az adatokat, ezzel egyrészt önálló fejlődést biztosít a kezelőfelület tesztelésével kapcsolatban, másrészt a felhasználó rendelkezésére bocsájt korábban nem használt információkat, így újabb erőforrások nélkül képes plusz adatkörök szolgáltatására.</p> <p>A magyar telekommunikációs piac hihetetlen mértékű adatorientáltsága tökéletes körülményeket biztosít az Üzleti Intelligencia kihasználásához. A sokrétű információs bázisok és a számos felhasználási terület indokolják, hogy egy megfelelő BI eszköz segítségével egy teljes szervezet képes legyen elérni, kezelni, illetve kinyerni az információt a központi adatbázis rendszerekből. A hatalmas ügyfélkör nagy mennyiségű adatot biztosít, ami óriási értéket jelent, így a piaci verseny szempontjából kulcsfontosságú, hogy ehhez az értékhez minél gördülékenyebben és gyorsabban hozzáférjen a vállalat. </p> <p>A stratégiai döntéshozás alapja a gyors és megbízható adatszolgáltatás. Az adatközpontú vállalatvezetés napjainkban egyre jobban teret nyer, köszönhetően annak a ténynek, hogy az adatokra támaszkodó, tényalapú tervezés és működés sokkal magasabb szintű eredményeket produkál azonos területeken és piacokon. Azok a vállalatok, amelyek időben realizálják és megértik, hogy az Üzleti Intelligencia mekkora értéket tud képviselni a vállalat életében, illetve ezt a potenciált képesek beépíteni a vállalat mindennapjaiba, óriási piaci előnyre tehetnek szert a konkurens vállalatokkal szemben. </p><br />

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr Kovács Endre
Belső
főiskolai docens, Gazdaságinformatika Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: adatelemzés - adatbányászat, elektronikus adatfeldolgozás, üzleti intelligencia, üzleti stratégia, vállalati stratégiák
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 28. 06:28
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 09:41

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet