Vállalati stratégiák támogatása BI eszközökkel

Pad Róbert (2020) Vállalati stratégiák támogatása BI eszközökkel. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of BA_Pad_Róbert_HIKM1Q.pdf] PDF
BA_Pad_Róbert_HIKM1Q.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Pad_Róbert_HIKM1Q.pdf] PDF
BA_TO_Pad_Róbert_HIKM1Q.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (357kB)

Absztrakt (kivonat)

Manapság óriási a versenya vállalatok között, legyen szó szinte bármely területről, így kulcsfontosságúa potenciális lehetőségek kihasználása. Az adat és információ már hosszúévtizedek óta értéket képvisel az üzleti életben, viszont ennek az értéknek alétrehozása és kiaknázása rengeteg féle képpen történhet. Az ÜzletiIntelligenciának hála napjainkban egy olyan eszköz áll rendelkezésünkre,melynek segítségével exponenciális mértékben megnőttek az adatfelhasználáslehetőségei, így korábban elképzelhetetlen távlatok nyíltak az adatelemzéselőtt. Megfelelő technológiaitudással párosítva a BI a vállalatok szinte minden területén képes olyantöbbletkapacitást és minőségbeli javulást eredményezni, melyet az átlagosadatbáziskezelő rendszerekkel egyszerűen képtelenség lenne elérni. A bit szintűadattól indulva, a különböző transzformációkon keresztül módunkban állfelépíteni egy olyan adatvizualizációs végterméket, melynek segítségévelfelelős stratégiai döntéseket leszünk képesek meghozni.Az Üzleti Intelligencia,mint terület, rendkívüli fejlődésen megy keresztül. A technológiai fejlődés ésa piaci igények növekedése együttesen biztosítják a tökéletes körülményeket azújabb és magasabb szintű eszközökhöz, ezáltal pedig továbbra is felívelőbenmarad a BI trendje. A fejlesztői, kínálati piac napjainkban is számosszereplővel bír, melyek viszonylag kiegyenlített versenyben igyekeznekkiszolgálni az egyre szélesebb vásárlói réteget. A folyamatos fejlődésnek és aszéleskörű megoldásoknak hála a keresleti oldal ideális helyzetben van, akínálat szinte minden területen minőségben és mennyiségben is rendkívül jóparaméterekkel rendelkezik. A felvázolt fejlődési trend a várható IoT és 5G-stechnológiák felívelésével párhuzamban egy különösen bíztató jövőképet fest azÜzleti Intelligenciával kapcsolatban.A vállalatok működésébenaz egyik alapvető folyamat, hogy a piaci körülményeket, a belső adottságokat, amárka tulajdonságait és még sok más szempontot figyelembe véve stratégiaidöntéseket kell hozni. Ezek a döntések meghatározzák a rövid, közép, illetvehosszútávú céljait a szervezetnek, így rendkívüli körültekintéssel ésfelelősséggel kell kezelni őket. Természetesen a döntéseket meghozó rétegnekinformációra van szüksége a mérlegeléshez, ezeket az információkat pedig azüzleti folyamatok közben termelődő adatokból lehet kinyerni. Ahhoz, hogy avezetői pozíciókban elhelyezkedő döntéshozók végül meghatározhassák astratégiai irányvonalakat, az adatnak számos más területen kell áthaladnia,illetve számos külső hatásnak köszönhetően fog értékes információvá válni. Afolyamatok közben termelődő adatok megfelelő tárolása és kezelésekulcsfontosságú momentum a későbbi hasznosítás szempontjából, ugyanis aszéleskörű szervezeti felhasználás egyúttal számos eltérő igényt is jelent. Az Üzleti Intelligencianem csak az üzleti elemzésekkel kapcsolatban nyújt szinte végtelen megoldást éslehetőséget. A felhasználók szemszögéből egy olyan sokrétű eszközről van szó,amely a teljesen kezdő adatkezeléstől a hihetetlenül bonyolult relációsadatbázisokon át a mesterséges intelligenciáig bezárólag minden szintet ki tudszolgálni. A felsővezetés számára átfogó, de könnyedén értelmezhetőjelentéseket vagy kimutatásokat képes prezentálni, a középvezetői szintenrendelkezésre állnak a high-level nézet mellett a folyamatok mögötti befolyásolótényezők is. Az adatelemzők számára olyan összetett és bő vizualizációstárházat nyújt, amivel minden lehetséges összefüggést képesek kimutatni, enneksegítségével pedig az adat a vállalat számára hasznos üzleti értékké tudátalakulni.A stratégiai döntéshozásszempontjából kulcsfontosságú területeken kívül azonban a BI képes azonosadatbázisokból olyan pozíciókat és csoportokat is kiszolgálni, melyekspecifikus és egyéni igényeik által növelhetik a hatékonyságukat, javíthatják amunkájuk minőségét, ezáltal hozzájárulhatnak a vállalati értékek tökéletesítéséhez.Ez a széleskörű felhasználás nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az ÜzletiIntelligencia eszközök a jövőben a vállalatok alapvető tartozékai legyenek.A lehetőségek tárházábanhelyet kaptak olyan előnyök is, melyek lazítanak a vállalaton belül kialakultmerev adatigénylési folyamatokon, így a felhasználó önállóan képes bizonyosszintű módosításokat és paraméterezéseket elvégezni, aminek hála gyorsul azadatfolyam és ezzel együtt csökken a leterheltség a szervezetben. A BISelf-Care metodikája lehetővé teszi, hogy a megszokott dimenzióktól eltérőirányból vizsgálhassuk az adatokat, ezzel egyrészt önálló fejlődést biztosít akezelőfelület tesztelésével kapcsolatban, másrészt a felhasználó rendelkezésérebocsájt korábban nem használt információkat, így újabb erőforrások nélkül képesplusz adatkörök szolgáltatására.A magyartelekommunikációs piac hihetetlen mértékű adatorientáltsága tökéleteskörülményeket biztosít az Üzleti Intelligencia kihasználásához. A sokrétűinformációs bázisok és a számos felhasználási terület indokolják, hogy egymegfelelő BI eszköz segítségével egy teljes szervezet képes legyen elérni,kezelni, illetve kinyerni az információt a központi adatbázis rendszerekből. Ahatalmas ügyfélkör nagy mennyiségű adatot biztosít, ami óriási értéket jelent,így a piaci verseny szempontjából kulcsfontosságú, hogy ehhez az értékhez minélgördülékenyebben és gyorsabban hozzáférjen a vállalat. A stratégiai döntéshozásalapja a gyors és megbízható adatszolgáltatás. Az adatközpontú vállalatvezetésnapjainkban egyre jobban teret nyer, köszönhetően annak a ténynek, hogy azadatokra támaszkodó, tényalapú tervezés és működés sokkal magasabb szintűeredményeket produkál azonos területeken és piacokon. Azok a vállalatok,amelyek időben realizálják és megértik, hogy az Üzleti Intelligencia mekkoraértéket tud képviselni a vállalat életében, illetve ezt a potenciált képesekbeépíteni a vállalat mindennapjaiba, óriási piaci előnyre tehetnek szert akonkurens vállalatokkal szemben.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus (BA)

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: adatelemzés - adatbányászat, elektronikus adatfeldolgozás, üzleti intelligencia, üzleti stratégia, vállalati stratégiák
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 28. 06:28
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 09:41

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet