Hogyan alkalmazkodott a Magyar Posta Zrt. a piacnyitáshoz

Lakatos Gyula (2020) Hogyan alkalmazkodott a Magyar Posta Zrt. a piacnyitáshoz. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of szakdolgozat (Lakatos Gyula).pdf] PDF
szakdolgozat (Lakatos Gyula).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of szakdolgozat összefoglaló (Lakatos Gyula).pdf] PDF
szakdolgozat összefoglaló (Lakatos Gyula).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (189kB)

Absztrakt (kivonat)

<p></p><p>Magyarországon valamilyen formában szinte mindenki kapcsolatba lépett már a Magyar Postával. Mindenki kapott, vagy adott fel levelet, vagy esetleg csomagot rendelt, amit a Posta kézbesített. Mindenkinek van jó vagy rossz tapasztalata a Postáról. Azonban kevesen tudják, hogy mennyire összetett is a Posta működése, milyen technológiával rendelkezik, milyen sokrétű, és mennyire szerteágazó tevékenységet végez.</p> <p> </p> <p>Több mint tíz éve dolgozom a Magyar Posta Zrt-nél. Kezdetben a beruházások gazdaságossági elemzésével foglalkoztam, majd 2012 óta a Beszerzési Igazgatóságon dolgozom. A 2013. január 1-jével lépett hatályba az új postatörvény, amely lehetőséget teremt Magyarországon is a levélpostai piac liberalizációjára. A piacnyitást megelőző években tanúja lehettem azoknak a feladatoknak, amiket a Posta a piacnyitásra történő felkészülés jegyében elvégzett. Megtapasztalhattam a szervezeti változások, átalakítások hatását. Saját területemet érintően még a változásokra is hatást gyakorolhattam. 2013 január 1-jével megtörtént a teljes postapiaci liberalizáció. A piacnyitás dátumát követően is azon dolgoztunk, hogy a Posta minél jobb eredményeket érjen el. Ahogy teltek az évek egyre jobban foglalkoztatott, hogy vajon a piacnyitásnak ténylegesen milyen hatása volt a Postára. A hírekben lehetett olvasni róla, hogy pl. az osztrák posta leányvállalata szeretne belépni a magyar postai piacra, illetve 2015-ben egy másik társaság, a City Mail Kft. már engedélyt is kapott arra, hogy postai tevékenységet végezhessen. Ugyanakkor azt nem láttam, hogy ezeknek az eseményeknek volt-e bármilyen hatása a Posta működésére. Ezért gondoltam azt, hogy dolgozatomban a postai piacnyitás folyamatát vizsgálom. Érdekelt, hogy milyen lépések és okok előzték meg a piacnyitást? Miért is volt szükség a Posta tevékenységére vonatkozó jogszabály változtatására? Milyen intézkedéseket tett a Posta a piacnyitásra történő felkészülés során? Hogyan alakultak a Társaság gazdasági eredményei a piacnyitást megelőző és az azt követő években? Mi volt a piacnyitás eredménye, milyen tapasztalatok keletkeztek a többi európai országban?</p> <p> </p> <p>A Magyar Posta Zrt. már az uniós csatlakozás időszakában megkezdte a felkészülést a piacnyitásra. A postai irányelvekben megfogalmazott szolgáltatási normákat beépítette a gyakorlatába. Ahhoz, hogy a jövőben versenyző piacon is gazdaságosan tudjon működni, a Posta a jogszabályi lehetőségekhez képest átalakította a hálózatát, növelte a levelek gépi feldolgozásának arányát, új szolgáltatásokat vezetett be. Dolgozatomban részletesen ismertettem a piacnyitásra történő felkészülés folyamatát. A Postán megvalósított fejlesztések áttekintését követően a beszámolók adatait vizsgáltam. Kíváncsi voltam, hogy a beszámolók adatait áttekintve mit lehetett látni? Hogyan változtak a bevételek és a költségek a piacnyitást megelőző és azt követő években? A fejlesztéseket követően eredményesebb lett-e a postai működés? Az adatok elemzése során vizsgáltam a Posta vagyoni, pénzügyi helyzetét a piacnyitást megelőző és az azt követő években. Az eszközök értéke a vizsgált időszakban 62 milliárd forinttal nőtt. Az árbevétel struktúra átalakításával a Posta árbevétel szintjét közel azonos szinten tudta tartani, tevékenységével évről évre egyre nagyobb összeggel járult hozzá a nemzetgazdasági szintű értékteremtéshez. A költség adatok vizsgálata során kiugró növekedést az egyéb ráfordítások között tapasztaltam. A piacnyitást megelőzően fokozódott a céltartalék képzés, ami növelte az egyéb ráfordítások összegét, ennek hatására a Posta eredményei 2012-2014 időszakban elmaradtak az azt megelőző, illetve követő években elért eredményektől. Így utólag nézve az adatokat, nem volt indokolt az ilyen arányú óvatosság. Véleményem szerint kisebb összegű céltartalékképzéssel javítani lehetett volna a Posta eredményét. A Magyar Posta Zrt. gazdasági adatainak elemzését követően vizsgáltam más tagállamok piacnyitásával kapcsolatos tapasztalatait. A postai piacok liberalizációja folyamatosan csökkenő levélforgalom mellett szűkülő piacokon zajlott. A nemzetközi tapasztalatokhoz hasonlóan Magyarországon sem alakult ki valós piaci verseny. Az egyetemes szolgáltatások piacára történő belépés engedély köteles. 2015-ben a City Mail Kft. elsőként megkapta az engedélyt arra, hogy a Magyar Posta mellett engedélyköteles postai tevékenységet végezzen. Ez jó alkalmat teremtett a piaci verseny kialakítására. Ugyanakkor a Kft. nem élt a lehetőséggel, nem vált a Posta versenytársává. Sajnos arra vonatkozóan nincs gyakorlati tapasztalat, hogy a Posta felkészült-e a versenyre a levélpiacon. Sokakban kérdésként merülhet fel, hogy akkor mi értelme volt azoknak az intézkedéseknek, amit a Posta a piacnyitásra történő felkészülés során végrehajtott? Folyamatosan változik a világ, változik a technológia, változnak a szokások. Manapság már egyre kevesebben küldenek levelet, míg egyre többen vásárolnak az interneten. A változásokban mindig benne van a lehetőség. Lehetőség a fejlődésre, a növekedésre. Véleményem szerint fontos a nyitottság és az alkalmazkodókészség. A Posta szintjén ez azt jelenti, hogy jelenleg a levéltermékek értékesítésének a volumene csökken, de nagy lehetőség van a csomaglogisztikában, az elektronikus szolgáltatások (pl. e-számla) nyújtásában. A piacnyitásra történő felkészülés során végrehajtott intézkedések azt a célt is szolgálták, hogy a Posta élni tudjon az új lehetőségekkel. Vajon mit hozhat a jövő? A Posta tevékenységének egy részét jelenleg is versenypiacon végzi. Meglátásom szerint a jövőben a versenypiaci tevékenységek aránya fokozódni fog, ezért fontos, hogy az az innovatív szemléletmód, ami jellemezte a Postát alapítástól a napjainkig, a jövőben is megmaradjon.</p><br>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy mester szak (Levelező)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Nagy Gyula
Belső
főiskolai tanár, Pénzügy Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: cégelemzés, pénzügyi helyzet, piacnyitás, piacszabályozás, postai piacok, vagyoni helyzet
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 28. 06:25
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 09:19

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet