Az államháztartás intézményrendszerében végrehajtott változások az elmúlt 10 évben a közoktatás példáján keresztül

Palkovicsné Hornyák Piroska (2020) Az államháztartás intézményrendszerében végrehajtott változások az elmúlt 10 évben a közoktatás példáján keresztül. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of PalkovicsnéHornyák_Piroska_G27F1T.pdf] PDF
PalkovicsnéHornyák_Piroska_G27F1T.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of FOSZK_OF_PalkovicsnéHornyák_Piroska_G27F1T.pdf] PDF
FOSZK_OF_PalkovicsnéHornyák_Piroska_G27F1T.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (220kB)

Absztrakt (kivonat)

<p><p align="center"><b>ÖSSZEFOGLALÁS<a name="_Hlk38725412"></a></b></p> <p>Dolgozatomat a közoktatási ágazat utóbbi években történt átalakulásáról készítettem, és ennek hatásait vizsgáltam. Témaválasztásomat munkahelyi tapasztalatom indokolja, mivel Vecsésen egy általános iskolában dolgozom, így az átalakulás folyamatát személyesen is megtapasztaltam.<b></b></p> <p>Nagyon fontos a közoktatás hatékony működése, hiszen ez hosszú távon az ország gazdasági fejlődéséhez vezet. Ennek megteremtése állami feladat. 2013-ig az alap és középfokú iskolák tekintetében ezt a feladatot a települési önkormányzatok látták el normatív finanszírozási rendszerben. Az állam fejkvóta alapján határozta meg a támogatás mértékét, amit az önkormányzatok saját bevételeikkel egészítettek ki.  A szegényebb települések önkormányzatai így kisebb forrásból gazdálkodhattak, kevesebb jutott feladataik ellátására, és ez az oktatási intézményeiket és az oktatás színvonalát is hátrányosan érintette. <b></b></p> <p>Egy másik probléma, hogy a költségvetés oktatási kiadásait vizsgálva csökkenést tapasztalhatunk. Az egy főre jutó költségvetési kiadás ugyan növekedést mutat, de ha az inflációt figyelembe vesszük, akkor látható az elmaradás. Ezek a problémák a rendszer egyenlőtlenségét okozták. Szükség volt egy olyan köznevelési rendszer kialakítására, ahol a színvonalas oktatás bárki számára egyenlő esélyekkel elérhető.</p> <p>Ennek okán 2013-ban létrejött a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, és átvette az önkormányzatoktól az iskolák fenntartásával kapcsolatos feladatokat, amit az irányítása alá tartozó tankerületek segítségével végeztek. Ebben az időszakban az intézmények működtetése az önkormányzatok feladata maradt. Mivel a feladatkörök nem voltak egyértelműen meghatározva, ez konfliktusokat okozott bizonyos költségvetési kérdésekben. Ahhoz, hogy ezeket egyértelművé tegyék, és ne hátráltassák az intézmények működését, 2017-től teljes állami fenntartás alá vonták az iskolákat. Tankerületi központok alakultak a Klebelsberg Központ irányításával, melyek jelenleg is önállóan gazdálkodó költségvetési szervként végzik a hozzájuk tartozó intézmények fenntartását, működtetését.</p> <p>Munkahelyi példán keresztül, a költségvetések vizsgálatával hasonlítottam össze ennek a három időszaknak a gazdasági hatásait. Ez alapján elemzésre került, hogy iskolánk esetében melyik időszak volt a legideálisabb, ezáltal pedig, hogy az új fenntartói rendszer beválthatja-e a hozzá fűzött reményeket.</p><br></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

pénzügy és számvitel

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Kozma Gábor
Belső
Adj.dr-i fok, Pénzügy Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fenntartás, intézményfinanszírozás, intézményi költségvetés, közoktatási rendszer, oktatási intézmények
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 28. 06:22
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 09:10

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet