A közösségi gazdaság térnyerése, avagy a fogyasztói szokások átalakulása a közlekedés terén

Vajda Péter (2020) A közösségi gazdaság térnyerése, avagy a fogyasztói szokások átalakulása a közlekedés terén. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat Vajda Péter 05.24..pdf] PDF
Szakdolgozat Vajda Péter 05.24..pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról Vajda Péter.pdf] PDF
Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról Vajda Péter.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (364kB)

Absztrakt (kivonat)

Összességében elmondható, hogy a közlekedés életünk egyik meghatározó mozzanatává nőtte ki magát, hiszen egyaránt alapvető jelentőségű a gazdaságnak és a társadalomnak is. Egyrészről kulcsfontosságú szerepe van a belső piacok működtetésében, másrészről pedig biztosítja az utazás szabadságával rendelkező személyek mobilitását. Az előnyei mellett azonban megfigyelhetünk számos negatív hatást is. A járműipar és a közlekedés kiemelkedő mértékben szennyezi környezetünket, ezáltal korunk egyik legnagyobb kérdésére keresi a választ az emberiség azzal a kihívással szemben, hogy miként lehet a folyamatos gazdasági növekedést összehangolni a környezetvédelemmel. Napjainkban a tudatos fogyasztás immáron elválaszthatatlan részét képezi egy olyan gondolkodásmódnak, ahol kulcsfontosságú szerephez jut a fenntarthatóság. Ennek hatására az utóbbi évtizedekben átfogó technológiai, gazdasági és társadalmi változások következtek be a fogyasztási szokások terén. A fejlett társadalom egy része megelégelte a magántulajdon további terjeszkedését, valamint megkérdőjelezte a felhalmozás létjogosultságát.A megosztáson alapuló gazdaság megoldást nyújthat a környezet, a gazdaság és a társadalom válságára egyaránt, ugyanis a modell alkalmazásával csökkenek a környezetterhelések és a fajlagos költségek. A sharing economy lényege, hogy a termékekhez és a szolgáltatásokhoz közösségi hozzáférést tesz lehetővé, így a felhasználók bármikor hozzájuthatnak a forrásokhoz anélkül, hogy meg kéne vásárolniuk. A megosztáson alapuló üzleti modellt alkalmazók sokkal inkább kötöttség nélküliek, hiszen bármikor lecserélhetik a terméküket, valamint a vásárlás és a fenntartási költségek sem terhelik a fogyasztókat. A közösségi gazdaság résztvevői új termékek vásárlása helyett megosztják egymással a használaton kívüli eszközöket, ezáltal megnövelik a termékek hasznos élettartamát. Az új gazdasági trend több megoldandó kérdést is felvet, ugyanakkor gyors elterjedését számos iparág alátámasztja.A sharing economy népszerűsége kiemelkedő hatást gyakorolt a közlekedésre, hiszen egyre többen élnek az autómegosztás lehetőségeivel. A közösségi autózás viszonylag régóta létezik, azonban a sikeres működéshez elengedhetetlen a modern technológia alkalmazása.A szakdolgozat során bemutattam az autómegosztás különböző fajtáit és hazai B2B szolgáltatóit. Az előnyök ismertetése mellett fontosnak tartottam áttekinteni a hátrányait is. Végezetül megvizsgáltam, hogy kik alkotják az autómegosztás legfőbb célcsoportját.A kutatásom során tanulmányoztam, hogy milyen arányban ismertek és elfogadottak a hazai közösségi szolgáltatók. A demográfiai adatok elemzésénél megvizsgáltam, hogy milyen tényezők befolyásolják a használatot. A kutatás további pontjaiban feltérképeztem a különböző generációk közötti eltéréseket, a tulajdon fontosságát, a motivációt, a szolgáltatás előnyeit, hátrányait, emellett hangsúlyt fordítottam a fenntarthatóságra is.A kérdőív eredményeiből kiderült, hogy a megkérdezettek számottevő részének már egyáltalán nem újdonság az autómegosztás. Az eredmények alátámasztották, hogy valóban különbözőképpen gondolkodnak az egyes generációk, ugyanis az X és Y generációnak fontosabb a tulajdon, mint a Z-nek. Azonban abban egyértelműen megegyeznek a kitöltők, hogy a jövőben egyre nagyobb konkurenciája lesz az autómegosztás a saját tulajdonnak.Véleményem szerint, a közösségi autószolgáltatók jövőbeli sikerét az fogja meghatározni, hogy a felhasználók milyen arányban tudnak lemondani a saját tulajdonukról. Ennek elérésében kulcsfontosságú a területi lefedettség, illetve a különböző fogyasztói igényeket lefedő autóflotta és bérleti csomagok kialakítása. Az eredmények alapján, napjainkban ez még túl sok kötöttséggel jár, így a felhasználók zöme egyfajta kiegészítésként használja a szolgáltatást.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Konzulens(ek)

NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: autóipar, fogyasztói igények megismerése, fogyasztói magatartás, közösségi gazdaság, közösségi közlekedés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 28. 06:19
Utolsó módosítás: 2020. Dec. 28. 06:19

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet