A gasztronómia, mint szabadidős tevékenység az Instagramon

Rákos Lili Sára (2020) A gasztronómia, mint szabadidős tevékenység az Instagramon. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of A gasztronómia, mint szabadidős tevékenység az Instagramon .pdf] PDF
A gasztronómia, mint szabadidős tevékenység az Instagramon .pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (730kB)
[thumbnail of Szakdolgozat státusz nyilatkozat-2.pdf] PDF
Szakdolgozat státusz nyilatkozat-2.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (689kB)

Absztrakt (kivonat)

Jelen szakdolgozat a gasztronómia  szerelmesei köré fonódik, és azt a jelenséget hivatott körüljárni, miszerint ezek a tevékenységek, mint komoly szabadidős elfoglaltságok közösségformáló módon jelennek meg a közösségi médiafelületeken, ezen belül pedig specifikusan az Instagramon. Azért az Instagram-ra esett a választás, mert ez az a közösségi médiafelület, ahol a legtöbb ételfotóval lehet találkozni. A gasztronómia témakörének személyes relevanciája van, jómagam is nagy örömmel sütök, fotózok és lelkes Instagram felhasználó vagyok. Felfigyeltem arra, milyen nagy közösség alakult ki az elmúlt években az evés körül, amelyet egy-egy hashtag fog össze. Sőt, újabb kezdeményezések is útjára indultak, például a #czakoeszik hashtag. A hashtag mögött egy olyan felhasználó áll, aki időt és energiát nem sajnálva süt-főz, mindemellett lelkesen foglalkozik a hashtagek alatt kialakult közösségekkel. Czakó Dóra példáján, és az általa kialakított közösségen keresztül vizsgálom ezt a jelenséget. Az Instagramon a közösségek képgyűjtemények formájában jelennek meg, a közös pont egy adott hashtag, ami a képhez van rendelve. Ezek a hashtagek teszik lehetővé, hogy a közös érdeklődési körű emberek egymásra találjanak, kapcsolatba tudjanak lépni egymással. A szakdolgozat célja, hogy bemutassa, a felhasználók részvételén alapuló vizuális közösségi oldalon, az Instagramon milyen közösség formálódik egy adott személy komoly szabadidős elfoglaltságának köszönhetően. A kutatás fő kérdése a következő: Hogyan tud egy felhasználó – akinek komoly szabadidős elfoglaltsága a sütés és főzés – közösséget kialakítani és fenntartani? Számos példát találni a művészettörténetben ételek, csendéletek, lakomák ábrázolására. Michelangelo de Caravaggio például az 1600-as években lefestett egy tál gyümölcsöt, Wayne Thibaud pedig 1963-ban lefestette egy cukrászda pitekínálatát. (Bendiner, 2004) Ma, az internet és az okostelefonok világában bárki egy pillanat alatt lefotózhatja és megoszthatja azt, amit főzött vagy evett valahol.A dolgozat két fő részre bontható, az elméleti felvezetésre és a kutatásra. Az elméleti felvezetés a magyarországi internet- és kisképernyős eszközhasználattól indul, majd a közösségi média alapfogalmait, tendenciáit tárgyalja. Trend, hogy a vizualitás szerepe egyre nő a közösségi média felületeken. Míg két évvel ezelőtt a marketingesek azt hangoztatták, hogy a „tartalom a király”, ma már más a szemlélet: „egy kép többet mond ezer szónál”. (Walter, 2014) A dolgozat a feldolgozott szakirodalom alapján definiálja a vizuális közösségi média fogalmát, mint új jelenséget. Ezt követően bemutatásra kerül az Instagram felülete és a #hashtag definíciója. Stebbins (2008) elmélete, a „Serious Leisure Perspective”, azaz a komoly szabadidős tevékenységek elméleti kerete is kifejtésre kerül. A dolgozat részét képezi az evés jelentésének, pszichológiai hátterének és a mögöttes lelki tartalmainak a kifejtése. Az elméleti felvezetés az ételek és a közösségi média kapcsolatának kifejtésével zárul.A szakdolgozat második része a kutatási terv és a kutatási kérdés  meghatározásával indul, melyet a kutatás eredményeinek részletezése követ.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Kommunikáció Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kommunikáció és médiatudomány

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Instagram, blog, emberi közösség, gasztronómia, szabadidő
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 12. 14:24
Utolsó módosítás: 2020. Dec. 12. 14:24

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet