Risecskin Luca (2020) A PSD2 és a FinTech startup-ok megjelenésének hatása a kereskedelmi bankok működésére, illetve a fogyasztók által igénybe vehető pénzügyi szolgáltatásokra. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Risecskin Luca_EBMS9N_szakdolgozat_2020_j.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
RisecsKin Luca_EBMS9N_nyilatkozat_2020.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (458kB) |
Absztrakt (kivonat)
A PSD2 és a FinTech startup-ok megjelenésének hatása a kereskedelmi bankok működésére, illetve a fogyasztók által igénybe vehető pénzügyi szolgáltatásokra Szakdolgozatom a pénzügyi rendszerben kialakult változásokra épül a PSD2 és a FinTech startupok megjelenése óta. A téma relevanciája napjainkban vitathatatlan, ugyanis akár a fogyasztók, akár a szolgáltatók szempontjából vizsgálva, a digitális technológiák használata elengedhetetlen mindennapi tevékenységeink során. A tanulmányban többek között bemutatom a pénzforgalmi szolgáltatásokra vonatkozó, az Európai Unió szervezetei által hatályba léptetett irányelvet, majd annak szabályozási keretét, az Általános Adatvédelmi Rendeletet. Összegzem, hogy miért lényeges az uniós jogszabályok követése a tagállamok részéről, illetve, hogy mely szervek jogosultak a rendeletek betartatására, szabályozására és felügyeletére. Nagyobb hangsúlyt helyezek a jelenleg már hazánkban is igénybe vehető, a pénzügyi területen működő innovációk ismertetésére, illetve a Magyar Nemzeti Bank FinTech stratégiájában megfogalmazott módszerekre, amelyek alkalmazásával ösztönözni kívánják a Magyarországon tevékenykedő kereskedelmi bankok és startup-ok együttműködését. Az általam felállított hipotézisekre szekunder forrásokból és primer kutatásból gyűjtöttem információt. A startup-okra vonatkozóan, miszerint az általuk képviselt szegmens folyamatos fejlődést tudhat magáénak, az MNB 2020-ban publikált FinTech és Digitalizációs Jelentéséből kaptam választ. A jegybank publikációi, illetve a Deloitte „Voice of the Banks” felmérése segített a kereskedelmi bankok helyzetébe betekintést nyerni. A fogyasztók FinTech-ek iránti érdeklődésének feltérképezéséhez pedig - általam megfogalmazott kérdések alapján - online kitölthető kérdőívet, és ugyancsak a Deloitte weboldalán elérhető „Voice of the Customer” felmérést használtam. A feltevéseim a következők voltak: 1. A FinTech ágazat megjelenése óta folyamatosan fejlődik, és egyre nagyobb igény van az általuk kínált szolgáltatásokra. 2. A Magyarországon tevékenykedő kereskedelmi bankok számára a PSD2 rendelet bevezetése, a digitális megoldások és a FinTech startupok-kal való együttműködés előnyökkel szolgál. 3. A fogyasztók érdeklődnek a FinTech vállalkozásoktól igénybe vehető innovatív megoldások után, illetve nyitottak annak irányába, hogy pénzügyeiket digitális módon kezeljék. A kutatás során gyűjtött források és azok elemzése után megállapítható, hogy mindhárom állításom helytálló. Amint az MNB stratégiájából is kiderül, még tovább kívánják fejleszteni a kereskedelmi bankokkal és a FinTech-ekkel kapcsolatos folyamatokat, továbbá célul tűzték ki a fogyasztók bizalmának és digitális oktatásának előtérbe helyezését, illetve az ügyfélközpontú rendszerek megteremtését. Véleményem szerint továbbra is érdemes nyomon követni a digitális megoldások hatását a bankrendszerre vonatkoztatva, illetve a fogyasztók előnyeire vetítve.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | EU irányelv, PSD2, fintech, kereskedelmi bank, pénzügyi szolgáltatások, startup |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Dec. 12. 14:23 |
Utolsó módosítás: | 2020. Dec. 12. 14:23 |
Actions (login required)
Tétel nézet |