A startupok bukásának leggyakoribb okai és ezek javítása a Start it @K&H inkubátorházban

Reich Patrik (2020) A startupok bukásának leggyakoribb okai és ezek javítása a Start it @K&H inkubátorházban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_FINAL.pdf] PDF
Szakdolgozat_FINAL.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of nyilatkozat_reichpatrik.pdf] PDF
nyilatkozat_reichpatrik.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (771kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a manapság nagy divatnak számító startupokat vizsgáltam, ahol a sikerességük esélyének növelését tűztem szem elé, mégpedig a bukásukhoz vezető gyökérokok feltárásával. A dolgozat első fejezetében először is a startupot, mint fogalmat taglaltam, amely előtt először is a történelmi meghatározására tértem ki, annak érdekében, hogy az olvasó jobban megérthesse, nem újkeletű dologról van szó, a 20. század második felétől már beszélhetünk startupokról, még, ha nem is így nevezték őket. Ezután rátértem a már említett fogalmi részre, ahol több neves, illetve kevésbé ismert gazdasági szakember gondolatai alapján mutattam be, hogy „Mi is a startup?”. A pontos meghatározást nem teljesen lehet konkretizálni, mivel egy elég összetett dologról beszélünk, amelynek nincsenek úgy igazából kőbe vésett alapjai, inkább tapasztalati úton szerzett definíciói születtek. Miután ismertettem az egyes értelmezéseket, a hazai startup ökoszisztémára tértem ki, ahol a magyarországi viszonylatokról adtam képet, majd a nemzetközi ökoszisztéma állását taglaltam, ezzel egy viszonyítható alapot kialakítva, továbbá pár mondatban kifejtettem a főbb különbségeket. A nemzetközi bemutatás után a startupok „bölcsőjét”, az amerikai Szílicium-Völgyet helyeztem a középpontba. Miután végeztem a startupok ökoszisztémai prezentálásával, a gazdaságibb, működésbeli részeket taglaltam. Először a startupok életciklusával kezdtem, majd a fajtáira tértem ki, végül a finanszírozási lehetőségeikre, ahol 2 típusról, a hagyományosról, illetve az új finanszírozásról írtam részletesebben. Az elméleti háttér zárásaként az inkubátorházakról és akcelerátorokról értekeztem, annak érdekében, hogy teljes mértékben érthető legyen a működésük, felépítési struktúrájuk, közérthető a gazdasági szerepük. Ezen témakör keretein belül kitértem a hazai és nemzetközi inkubációs, akcelerációs programok jellemzőire. A folytatásban az egyik hazai inkubátorról – a Start it @K&H-ról – írtam részletesebben, mivel a szakmai gyakorlatomat náluk töltöttem, ezáltal őket választottam kutatásom helyszínéül. Megalakulásának okaival, mikéntjeivel kezdtem a leírását, majd kitértem a programjának alaposabb bemutatására, a felvételi metódusra, hogy a startupoknak, milyen kötelezettségeik vannak az inkubátorház felé a jelentkezéshez, továbbá kitértem a cégbemutatás alapjául szolgáló pitchre is. A gyökérokok feltárásában segítségemre volt egy ott dolgozó tanácsadó, akinek a feladata a havi „mérföldkövek” megbeszélése a startupok csapataival, illetve az általános segítségnyújtás, amivel hozzáfordulnak a csapatok. Ezenfelül a Start it marketingtevékenységéért is felelős, amely területen segítettem be neki a gyakorlati időm alatt. Először is a startupok bukásáért legtöbbször felelős problémákat írtuk fel, amelyekkel munkája során számtalan alkalommal találkozott. Mivel feltevéseim közt szerepelt a szakmailag felkészült inkubátori, mentori gárda problémamegoldó képessége is, továbbá a minőség oldaláról próbáltam megközelíteni a témát, így a feltárt okokat elemeztem, mintha egy ottdolgozó lennék, majd egyfajta megoldási lehetőséget írtam fel rájuk.A primer kutatásom (kérdőív) segítségével általános képet kaptam a hazai startupok helyzetéről, illetve az általam felvázolt problémák tényleges jelenlétére voltam kíváncsi, továbbá a magyarországi startup ökoszisztémában az inkubátorok, akcelerátorok részvételének mértékére. Mivel a vállalkozók válaszai relevánsak ebben a témában, ezért a startuppal jelenleg vagy korábban rendelkező egyének visszajelzéseire voltam kíváncsi, amelyet a kérdőív elején fel is tüntettem.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Miskolczi Tibor András
Belső
Mestertanár, Marketing Tanszék, KKK
Zarándné Dr. Vámosi Kornélia Erzsébet
Belső
egyetemi adjunktus, Marketing Tanszék, KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: inkubátorház(ak), innováció, kis- és középvállalkozás - KKV, mikrovállalkozások, startup
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 12. 14:23
Utolsó módosítás: 2021. Már. 18. 15:49

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet