A startupok bukásának leggyakoribb okai és ezek javítása a Start it @K&H inkubátorházban

Reich Patrik (2020) A startupok bukásának leggyakoribb okai és ezek javítása a Start it @K&H inkubátorházban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_FINAL.pdf] PDF
Szakdolgozat_FINAL.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of nyilatkozat_reichpatrik.pdf] PDF
nyilatkozat_reichpatrik.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (771kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a manapság nagy divatnak számító startupokat vizsgáltam, ahol a sikerességük esélyének növelését tűztem szem elé, mégpedig a bukásukhoz vezető gyökérokok feltárásával. A dolgozat első fejezetében először is a startupot, mint fogalmat taglaltam, amely előtt először is a történelmi meghatározására tértem ki, annak érdekében, hogy az olvasó jobban megérthesse, nem újkeletű dologról van szó, a 20. század második felétől már beszélhetünk startupokról, még, ha nem is így nevezték őket. Ezután rátértem a már említett fogalmi részre, ahol több neves, illetve kevésbé ismert gazdasági szakember gondolatai alapján mutattam be, hogy „Mi is a startup?”. A pontos meghatározást nem teljesen lehet konkretizálni, mivel egy elég összetett dologról beszélünk, amelynek nincsenek úgy igazából kőbe vésett alapjai, inkább tapasztalati úton szerzett definíciói születtek. Miután ismertettem az egyes értelmezéseket, a hazai startup ökoszisztémára tértem ki, ahol a magyarországi viszonylatokról adtam képet, majd a nemzetközi ökoszisztéma állását taglaltam, ezzel egy viszonyítható alapot kialakítva, továbbá pár mondatban kifejtettem a főbb különbségeket. A nemzetközi bemutatás után a startupok „bölcsőjét”, az amerikai Szílicium-Völgyet helyeztem a középpontba. Miután végeztem a startupok ökoszisztémai prezentálásával, a gazdaságibb, működésbeli részeket taglaltam. Először a startupok életciklusával kezdtem, majd a fajtáira tértem ki, végül a finanszírozási lehetőségeikre, ahol 2 típusról, a hagyományosról, illetve az új finanszírozásról írtam részletesebben. Az elméleti háttér zárásaként az inkubátorházakról és akcelerátorokról értekeztem, annak érdekében, hogy teljes mértékben érthető legyen a működésük, felépítési struktúrájuk, közérthető a gazdasági szerepük. Ezen témakör keretein belül kitértem a hazai és nemzetközi inkubációs, akcelerációs programok jellemzőire. A folytatásban az egyik hazai inkubátorról – a Start it @K&H-ról – írtam részletesebben, mivel a szakmai gyakorlatomat náluk töltöttem, ezáltal őket választottam kutatásom helyszínéül. Megalakulásának okaival, mikéntjeivel kezdtem a leírását, majd kitértem a programjának alaposabb bemutatására, a felvételi metódusra, hogy a startupoknak, milyen kötelezettségeik vannak az inkubátorház felé a jelentkezéshez, továbbá kitértem a cégbemutatás alapjául szolgáló pitchre is. A gyökérokok feltárásában segítségemre volt egy ott dolgozó tanácsadó, akinek a feladata a havi „mérföldkövek” megbeszélése a startupok csapataival, illetve az általános segítségnyújtás, amivel hozzáfordulnak a csapatok. Ezenfelül a Start it marketingtevékenységéért is felelős, amely területen segítettem be neki a gyakorlati időm alatt. Először is a startupok bukásáért legtöbbször felelős problémákat írtuk fel, amelyekkel munkája során számtalan alkalommal találkozott. Mivel feltevéseim közt szerepelt a szakmailag felkészült inkubátori, mentori gárda problémamegoldó képessége is, továbbá a minőség oldaláról próbáltam megközelíteni a témát, így a feltárt okokat elemeztem, mintha egy ottdolgozó lennék, majd egyfajta megoldási lehetőséget írtam fel rájuk.A primer kutatásom (kérdőív) segítségével általános képet kaptam a hazai startupok helyzetéről, illetve az általam felvázolt problémák tényleges jelenlétére voltam kíváncsi, továbbá a magyarországi startup ökoszisztémában az inkubátorok, akcelerátorok részvételének mértékére. Mivel a vállalkozók válaszai relevánsak ebben a témában, ezért a startuppal jelenleg vagy korábban rendelkező egyének visszajelzéseire voltam kíváncsi, amelyet a kérdőív elején fel is tüntettem.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: inkubátorház(ak), innováció, kis- és középvállalkozás - KKV, mikrovállalkozások, startup
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 12. 14:23
Utolsó módosítás: 2021. Már. 18. 15:49

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet