Etikus kozmetikumok és a "tudatos" magyar fogyasztó magatartásának vizsgálata

Pólya Brigitta (2020) Etikus kozmetikumok és a "tudatos" magyar fogyasztó magatartásának vizsgálata. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Pólya Brigitta - Szakdolgozat.pdf] PDF
Pólya Brigitta - Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of Nyilatkozat.pdf] PDF
Nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (356kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom témája, az etikus fogyasztás napjaink egyik kiemelkedő kérdésének tekinthető. Manapság szinte elveszünk a folyamatosan változó trendek között, a vállalatok pedig nehezen tartják a lépést a szüntelenül változó fogyasztói igényekkel szemben. Dolgozatom célja, hogy feltárjam a vásárlók etikus kozmetikumokra vonatkozó szokásait. A kutatásom során nyilvánvalóvá vált, hogy a fogyasztói magatartás vizsgálata egy izgalmas, sokrétű és folyamatosan változó terület. A fogyasztói döntéseket számos tényező befolyásolja és sok esetben nehéz mérni, illetve meghatározni, hogy a fogyasztó, mi alapján hozza meg végső döntését. Az informatikai kultúra fejlődése jelentős gazdasági fellendüléshez vezetett a világ minden részén, továbbá a társadalmi- és fogyasztói magatartás változásainak mozgatórugója is egyben. A digitális eszközök fejlődésével az információ hatékonyabban terjed a világban és ezzel párhuzamosan megjelennek a növekvő fogyasztói igények. A digitális világ fejlődése számos új lehetőséget adott a fogyasztók és vállalatok kezébe. A fogyasztók könnyen tájékozódhatnak internetes forrásokból, csoportokba rendeződve véleményt nyilváníthatnak vállalatokról és azok termékeiről. A vállalatok pedig képesek új termékek kifejlesztésére, valamint hatékonyabban tudják ismertetni és értékesíteni azokat különböző csatornákon. Megvizsgáltam a kozmetikai ipar helyzetét és kétségtelenné vált számomra, hogy az egyik legdinamikusabb fejlődő piacnak számít globálisan. Az etikus kozmetikumok piaca egy folyamatosan növekvő és fejlődő terület, azonban a kozmetikai piacnak ez még egy kevésbé erőteljes, de számos potenciált magában rejtő ágazatának tekinthető. A magyar   fogyasztói társadalom számos változáson ment keresztül az elmúlt évtizedekben, amelynek hatásai fellelhetők a mai fogyasztók magatartásában. Manapság hazánkban a fogyasztók egyre inkább keresik az egészséges címszóval kínált termékeket. A hazai fogyasztók is kezdik felismerni az etikus kozmetikumok jótékony hatásait, azonban még így is elenyésző a hazai felhasználók száma. Vannak hazai márkák és biogazdálkodások, azonban még nem alakult ki a bio fogyasztás kultúrája itthon.   A magyar bio- és natúrkozmetikumok piacának vizsgálata során nehézségekbe ütköztem, mert nem igazán találtam hivatalos adatokat a magyar vásárlók bio fogyasztásának szokásairól. Ennek hatására egy online kérdőívet szerkesztettem, amelyben a kitöltők az általam vizsgált terület legfontosabb kérdéseire adtak választ.   Primer kutatásomban ismertettem a magyar fogyasztók tájékozottságának mértékét, preferenciáit, vásárlási szokásait, termék és márkaismeretét. A válaszokból kiderült, hogy a magyar fogyasztók viszonylag ár érzékenyek és ismeretük a vizsgált témakörben bizonyos fokig hiányos. A kozmetikumokkal kapcsolatos főbb attitűdöket, vásárlási szokásokat, illetve a választást befolyásoló tényezőket vizsgálva megállapítottam, hogy a három legfontosabbnak ítélt tulajdonság a termékek összetevője, a kozmetikum ára, illetve azok filozófiája. A megkérdezettek számára az etikus kozmetikumok vásárlásakor a termék összetevője sokkal fontosabb, mint a termék ára. Kutatásom eredményeként arra a következtetésre jutottam, hogy több értékesítési csatornán kellene megszólítani a fogyasztókat és nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a termékek előnyeinek és azok jótékony hatásainak bemutatására. Ahogy a válaszokból is kiderült a megkérdezettek jelentős részét érdekelné a téma, azonban nem jutnak megfelelő mennyiségű és minőségű információhoz. Megfelelő információ hiányában a fogyasztó nem jelentheti ki magáról, hogy tudatos fogyasztó, hiszen csak reménykedhet a vásárolt termék jótékony hatásában.   Lezárásként elmondható, hogy az egészséges termékeknek hatalmas trendje van manapság és a jövőben is növekedni fog irántuk az érdeklődés. Hiszek abban, hogy tudatos fogyasztóként, olyan vállalatok termékeit vásároljuk és támogatjuk, amely az egész társadalom számára etikus. Tudatos vásárlással hozzájárulunk, hogy egy jobb világban éljünk és a környezetünket is befolyásolhatjuk, hogy együtt etikusabban döntsünk és fogyasszunk.  

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Konzulens(ek)

NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fenntartható fogyasztás, fogyasztás, fogyasztói igények megismerése, környezettudatosság, környezetvédelem, állatvédelem
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 12. 14:23
Utolsó módosítás: 2020. Dec. 12. 14:23

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet