Self-branding a vizsgált hazai és nemzetközi influencerek esetében

Poremba Zita (2020) Self-branding a vizsgált hazai és nemzetközi influencerek esetében. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Self-branding a vizsgált hazai és nemzetközi influencerek esetében.pdf] PDF
Self-branding a vizsgált hazai és nemzetközi influencerek esetében.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of Poremba Zita nyilatkozat.pdf] PDF
Poremba Zita nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (613kB)

Absztrakt (kivonat)

Az influencer marketing már évekkel egyetemi tanulmányaim megkezdése előtt magára vonta a figyelmem és mindig is érdekesnek bizonyult számomra, ezért döntöttem úgy, hogy szakdolgozatom megírása során ezzel a témával szeretnék részletesebben foglalkozni. Az utóbbi időben még nagyobb teret hódított magának ez a marketingeszköz, amely főleg annak az oknak tudható be, hogy személyes hangvételének köszönhetően közelebb hozza a fogyasztót a vállalathoz, márkához. Ebből kifolyólag szakdolgozatom megírása során nagy hangsúlyt fektettem az influencer marketing rejtelmeinek feltárására, valamint ezen túlmenően az én márka építést is részletesen bemutattam. Szekunder kutatásom folyamán arra törekedtem, hogy megfelelő részletességgel feltárjam az összes fogalmat és befolyásoló tényezőt, amely a témámhoz kapcsolódik. Ismertettem az internetet és a közösségi médiát, mint marketingkommunikációs eszközöket. Részletesen foglalkoztam a szájreklámmal, a vírusmarketinggel és a véleményvezérek kialakulásához vezető egyéb marketingeszközökkel. Ezek után az influencer munkakör pontos meghatározásával folytattam, később pedig a kategorizálásukkal, valamint az egy-egy kampányhoz, a megfelelő személy kiválasztásához elengedhetetlen szempontok bemutatásával. Kitértem a szponzoráció témakörére és a szponzorált tartalmakra. Szekunder kutatásom utolsó fejezetében az énmárka építéssel foglalkoztam. Részletesen ismertettem a témához kapcsolódó fogalmakat, a sikeres személyes márkaépítés folyamatát és az ehhez kapcsolódó megfontolandó szabályokat. Továbbá pedig bemutattam az én márka menedzselésével foglalkozó ügynökségeket. Szekunder kutatásomat követően felállítottam a témával kapcsolatos kutatási kérdéseimet, amelyek a következők voltak: o   A női influencerek leginkább a 16-25 éves korosztályt képviselik. o   A mikroinfluencerek fő platformja legtöbbször az Instagram. o   A külföldi véleményvezérek általában rendelkeznek ügynökséggel ellentétben a hazaiakkal. o   A mikroinfluencerek többnyire rendelkeznek fő állással. o   A kis- és középvállalkozások általában ritkábban alkalmaznak véleményvezéreket és influencer marketinget, mint a nagyvállalatok. o   Az influencerek legtöbbször szem előtt tartják a személyes márkájuk arculatát együttműködési felkeresések során. Kutatási kérdéseim felállítása után, megerősítésük vagy megcáfolásuk érdekében szakdolgozatomat primer kutatással folytattam, amely során kérdőíves formában kvantitatív primer felmérést végeztem. Kutatásomnak nem csak az volt a célja, hogy különböző nagyságrendű követőtáborral rendelkező influencerek helyzetét feltárjam, de az is, hogy mennyiben tér el a hazai és nemzetközi viszonylat a téma szempontjából. A primer kutatásom során kinyert adatok alapján a hat darab kutatási kérdésemből négy felvetésem beigazolódott, kettő pedig megcáfolódott. A kutatásom eredményeit összegezve kijelenthetjük, hogy az influencer marketing nem hiába napjaink egyik legkedveltebb marketingeszköze, hiszen rendkívül nagy kontrollt enged a fogyasztó számára azzal kapcsolatban, hogy mit, milyen formában és kitől szeretne látni, még akkor is, ha ezek a tartalmak fizetett hirdetéseket is megjelenítenek. Továbbá pedig minden a „néző” számára értékes információ elérhető egy kattintással otthona kényelméből. Összességében megállapítható, hogy a kutatásom során vizsgált véleményvezérek leginkább a fiatalabb korosztályt képviselik, akik által a legnépszerűbb és leggyakrabban használt felület az Instagram. Mindemellett pedig az adatok alapján kijelenthető, hogy ritka az, ha ezt a munkavállalói formát tekintik a fő állásuknak. A válaszadók influencerként betöltött pozíciójuk mellett a legtöbb esetben teljes vagy részmunkaidős állással rendelkeznek. A különböző nagyságrendű követőtáborral rendelkező hazai és nemzetközi véleményvezérek válaszait összegezve, konstatálható, hogy nem csak a nagyvállalatok, de a kis- és középvállalkozások is gyakran alkalmaznak influencer marketinget. A vállalatok méretüktől függetlenül szívesen dolgoznak együtt véleményvezérekkel, elsősorban olyanokkal, akiknek a követőbázisuk nagysága összhangban áll a cég méretével. Valamint fény derült arra is, hogy a válaszadó influencerek többsége csak olyan márkákat népszerűsít, amelyek gyártója által képviselt értékekkel egyetért, vagy úgy gondolja, hogy követői számára releváns információt nyújthat a témával kapcsolatban. Az adatok vizsgálata közben kiderült, hogy nem mindenki számára csak az anyagi juttatásokról szól ez a szakma és nem fogadnak el minden egyes felkérést. Hiszen általában a megkérdezett véleményvezérek úgy nyilatkoztak, hogy kapnak annyi együttműködési ajánlatot, hogy nyugodtan válogathatnak köztük, mialatt szem előtt tarthatják azt is, hogy ezek a tartalmak illeszkedjenek a saját értékrendjükhöz. A kutatásom során kinyert adatok rávilágítottak arra, hogy az influencerek számára rendkívül fontos a hitelességük és az, hogy én-márkájuk tükrözze a személyiségüket és mindenképpen az általuk fontosnak tartott értékeket testesítse meg.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: influencer marketing, self-branding, személymárka, véleményvezér, én márka
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 12. 14:22
Utolsó módosítás: 2020. Dec. 12. 14:22

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet