A Black Friday effektus

Balogh Adelina (2020) A Black Friday effektus. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Balogh Adelina_szakdolgozat.pdf] PDF
Balogh Adelina_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (556kB)
[thumbnail of 101666989_3220802981276096_8514349038810693632_n-converted.pdf] PDF
101666989_3220802981276096_8514349038810693632_n-converted.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (69kB)

Absztrakt (kivonat)

SzinopszisA szakdolgozati témaválasztásom oka, hogy szerettem volna mélyebben belelátni a Black Friday jelenséggé alakulásának okaiba és körülményeibe. Eddig megszerzett tudásomat hasznosítani tudtam kutatásom során. Céljaim közé tartozott a vonatkozó fogalmak körüljárása után a gazdaságra gyakorolt hatásának vizsgálata, ünneppé válásának oka és a kapcsolódó Cyber Monday fogalmának ismertetése, továbbá ezek társadalomra gyakorolt hatása és a társadalmi befolyásolás vizsgálata. Elemző munkám során szembesültem a világgazdasági hatásaival és a fogyasztóként ránk ruházott felelősséggel. Betekintést nyertem az amerikai és a hazai szokások közti párhuzamba, valamint a szembesültem a marketing stratégiák szerepével, a fast fashion árnyoldalaival és a bérmunkáztatás részleteivel. Számszerű adatokat kaptam különböző kereskedők által készített felmérések alapján a fogyasztói magatartásról, melyeket alapul véve az alábbi következtetések vonhatók le: A vásárlói elégedettség egyre nő, de a sikereit ma már kezdi felülmúlni a Cyber Monday, ami pozitív hatást gyakorol az e-kereskedelem világgazdasági térhódító szerepére. Ebben fontos tényező, hogy a Black Friday során kialakuló tömegek miatt egyre szívesebben vásárolunk az interneten, és a kényelmi szempontok is szerepet játszanak. Kijelenthető, hogy a termékcsoportokat tekintve a műszaki cikkek, a ruházat és a játék/ajándék a legnépszerűbbek. A nők többet vásárolnak ezen a napon, mint a férfiak és, az akciókat inkább a fiatalabb korosztály használja ki. Ők a divatcikkeket kívánják beszerezni alacsonyabb áron. Saját primerkutatásom alapján elmondhatom, hogy hazánkban szinte mindenki ismeri a Black Friday kifejezést, és a megkérdezettek 4/5-e vásárolt is ezen a napon. Nagy potenciál van az e-kereskedelemben, hiszen a válaszadók 2/3-a online rendelte meg a kiválasztott terméket, azonban még mindiig biztonságosabbnak tartják a személyes vásárlást. Dolgozatom utolsó fejezetében, rámutattam a fogyasztói társadalomra gyakorolt manipuláció eszközeire és formáira is. A források tanulmányozása utána következtetésem, hogy fogyasztóként felelősségteljeseknek kell lennünk a kereskedőknek pedig változtatniuk kell marketing stratégiájukon a fenntartható fejlődés célok elérése érdekében. Kutatásaim eredménye rávilágít a Black Friday árnyoldalaira is, és megcáfolja, hogy csupán az akciókról szólna.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi Tanulmányok

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Akció, Black Friday, Cyber Monday, gazdaság, marketing
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 05. 14:43
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 05. 15:10

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet