Fogyasztói magatartás és vásárlási szokások vizsgálata az elektromos autók kapcsán a magyar piacon

Lepeták Lizandra Mercedes (2020) Fogyasztói magatartás és vásárlási szokások vizsgálata az elektromos autók kapcsán a magyar piacon. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Lepeták Lizandra_Fogyasztói magatartás és vásárlási szokások vizsgálata az elektromos autók kapcsán a magyar piacon.pdf] PDF
Lepeták Lizandra_Fogyasztói magatartás és vásárlási szokások vizsgálata az elektromos autók kapcsán a magyar piacon.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of Lepeták_Lizandra_FDZTN6_Szakdolgozat Nyilatkozat.pdf] PDF
Lepeták_Lizandra_FDZTN6_Szakdolgozat Nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (100kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témájának a hazai fogyasztók elektromos autókhoz való viszonyulását és vásárlási szokásait választottam. Dolgozatomban bemutatásra került a magyarországi autó piac és az autó vásárláskor jellemző fogyasztói magatartás elemzése, valamint a szegmensben folytatott marketingkommunikációs tevékenységek vizsgálata. A téma aktualitása azon alapszik, hogy egyre nagyobb a környezetszennyezettség a világ egész területén és mivel a közúti közlekedés az egyik legnagyobb hozzájárulója a magas károsanyag-kibocsátásnak, így a gyártóknak is lépni kellett abba az irányba, hogy elősegítsék a csökkenést. Az Európai Unió országaiban 2020 január 1.-től lépett hatályba a rendelet, ami a CO2-kibocsátás-csökkentésre kötelezi az autó gyártókat, ami hatalmas terhet ró az autóipar minden szereplőjére. Az elektromos autók a világ legtöbb országában térhódításba kezdtek az utóbbi néhány évben a különböző szankciók bevezetése és a nyersanyagkészletek folyamatos csökkenése miatt. Megvizsgáltam, hogy hazánkban hol tart ez a folyamat, mely márkák képviseltetik magukat ebben a szegmensben. Ezentúl azt vizsgáltam még, hogy hogyan alakul a hazai autópiac összetétele, milyen gépjárművekkel rendelkeznek a fogyasztók és mekkora arányban vannak jelen a környezetbarát modellek a magyar utakon. 2019-es évben Magyarországon 3 812 013 személygépjármű volt forgalomban a KSH adatai alapján.[1] Az üzemanyag ellátás tekintetében több mint 2,6 millió benzines, 1,7 millió dízel és mindösszesen 67 511 járművet soroltak be az egyéb kategóriába. Míg Európában 1,5%-a[2] volt elektromos tölthető gépjárművek vásárlása, addig Magyarországon 4,01%-os az EV szegmens vásárlása a Központi Statisztikai Hivatal 2018. évi adatai alapján. Az elektromos és hibrid autók legfogékonyabb célcsoportja a 35- 49 év közötti inkább nőies célcsoport. Akik a nagyvárosok agglomerációiban laknak középszintű vagy főiskolai/egyetemi végzettséggel rendelkeznek. Ezenkívül megállapítható róluk, hogy házasságban és családban élnek, általában már gyermekük is van, ABC státuszba sorolhatók. Miután szekunder kutatásomban megismertettem a magyarországi autópiacot, az elektromos autók világhelyzetét és a fogyasztói célcsoportot, egy kérdőíves kutatást végeztem a vásárlók körében. A kutatásomban az autóvásárlási szokásokat és az elektromos, környezetebarát autókhoz való fogyasztói döntéshozatalt kutattam, mely kérdéskörre három hipotézist állítottam fel. Az első hipotézisem (H1) kapcsán a fogyasztói döntéshozatal és az ár közötti összefüggést elemeztem az autóvásárlásban. A második számú hipotézisem (H2) a fogyasztók és az elektromos autók kapcsolatára épült, vagyis, hogy a hazai vásárlók hogyan viszonyulnak az elektromos autókhoz és felkészültek-e már ezeknek a modelleknek a vásárlására. Befejezésképen pedig a harmadik hipotézisemben (H3) az elmúlt év marketingkommunikációs tevékenységeinek eredményeit elemeztem. Itt a márkák környezettudatos autó szegmensben folytatott marketing tevékenységeinek hatását próbáltam felmérni, mennyire jutottak el a reklámok és az üzenetek a fogyasztókhoz.  A kérdőívemet 232 személy töltötte ki, akik válaszából kiderült, hogy az autóvásárláskor a legmeghatározóbb számukra a megbízhatóság és az ár. A kérdőívemet online osztottam meg, a válaszok kielemzéséhez az SPSS programot és Excelt használtam. A kitöltők 53%-a nem választana elektromos autót a következő autóvásárlása alkalmával, mivel nem érzik kiépítettnek a hozzá tartozó töltési infrastruktúrát és drágának tartják az autók árát. Viszont a vásárlókra nagyon ösztönző hatással lehetnek az állami támogatások, melyet a kitöltők 34,3%-a tart motiváló hatásúnak és a modellekhez tartozó adókedvezmények, melyet 21,7%-k tart nagyon ösztönző megoldásnak. Ebből megállapítható, hogy a válaszadók nagyon ár érzékenyek az autóvásárlás tekintetében, de financiális hozzájárulásokkal terelhetők a környezetbarát modellek irányába. A megállapításom szerint és a dolgozatban kifejtett szignifikancia vizsgálatok alap a H1 és H2 hipotézisek elfogadásra kerültek. A válaszadók 86,7%-a tudta, hogy az általuk preferált autómárka rendelkezik környezetbarát modellel a hazai piacon. A kitöltők a tavaly reklámozott környezetbarát gépjárműveket csak a márkához tudták kötni, a kommunikált modellhez nem, viszont néhány esetben még a reklám üzenetet is vissza tudták idézni. Ez alapján megállapítottam, hogy a tavalyi év marketing tevékenységei célba értek, vagyis a kitöltők találkoztak az általuk preferált márka reklámjaival és vissza tudták idézni, hogy van környezetbarát modellje is az általuk előnyben részesített gyártónak, így a H3 hipotézisem beigazolódott. Összességében elmondható, hogy a válaszadók még nincsenek felkészülve az elektromos modellek vásárlására, hiszen bizonytalanok a termékkel kapcsolatban, nem érzik megfelelőnek a hozzá tartozó infrastruktúrát és túl magasnak tartják ezeknek a modelleknek az árát a hazai piacon. Ezen kételyek megszüntetése a fogyasztókban a márkák, gyártók és az állam feladata lesz a következő időszakban. [1] KSH A személygépkocsi-állomány gyártmány szerint: https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_ode001b.html (Letöltés: 2020.03.30.) [2] ACEA – Europran Automobile Manufactures Association : Making the transition to zero-emission mobility (2018) : https://www.acea.be/uploads/publications/Study_ECV_barriers.pdf (Letöltés:2020.03.30)

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Antal Szilvia
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Oravecz Titanilla Éva
NEM RÉSZLETEZETT
egyetemi tanársegéd, Marketing Tanszék, KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: elektromos autók, fogyasztói magatartás, kutatás, magyar autópiac, marketingkommunikáció, vásárlói magatartás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 05. 14:42
Utolsó módosítás: 2020. Dec. 05. 14:42

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet