Fogyasztói magatartás és vásárlási szokások vizsgálata az elektromos autók kapcsán a magyar piacon

Lepeták Lizandra Mercedes (2020) Fogyasztói magatartás és vásárlási szokások vizsgálata az elektromos autók kapcsán a magyar piacon. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Lepeták Lizandra_Fogyasztói magatartás és vásárlási szokások vizsgálata az elektromos autók kapcsán a magyar piacon.pdf] PDF
Lepeták Lizandra_Fogyasztói magatartás és vásárlási szokások vizsgálata az elektromos autók kapcsán a magyar piacon.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of Lepeták_Lizandra_FDZTN6_Szakdolgozat Nyilatkozat.pdf] PDF
Lepeták_Lizandra_FDZTN6_Szakdolgozat Nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (100kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témájának a hazai fogyasztók elektromos autókhoz való viszonyulását és vásárlási szokásait választottam. Dolgozatomban bemutatásra került a magyarországi autó piac és az autó vásárláskor jellemző fogyasztói magatartás elemzése, valamint a szegmensben folytatott marketingkommunikációs tevékenységek vizsgálata. A téma aktualitása azon alapszik, hogy egyre nagyobb a környezetszennyezettség a világ egész területén és mivel a közúti közlekedés az egyik legnagyobb hozzájárulója a magas károsanyag-kibocsátásnak, így a gyártóknak is lépni kellett abba az irányba, hogy elősegítsék a csökkenést. Az Európai Unió országaiban 2020 január 1.-től lépett hatályba a rendelet, ami a CO2-kibocsátás-csökkentésre kötelezi az autó gyártókat, ami hatalmas terhet ró az autóipar minden szereplőjére. Az elektromos autók a világ legtöbb országában térhódításba kezdtek az utóbbi néhány évben a különböző szankciók bevezetése és a nyersanyagkészletek folyamatos csökkenése miatt. Megvizsgáltam, hogy hazánkban hol tart ez a folyamat, mely márkák képviseltetik magukat ebben a szegmensben. Ezentúl azt vizsgáltam még, hogy hogyan alakul a hazai autópiac összetétele, milyen gépjárművekkel rendelkeznek a fogyasztók és mekkora arányban vannak jelen a környezetbarát modellek a magyar utakon. 2019-es évben Magyarországon 3 812 013 személygépjármű volt forgalomban a KSH adatai alapján.[1] Az üzemanyag ellátás tekintetében több mint 2,6 millió benzines, 1,7 millió dízel és mindösszesen 67 511 járművet soroltak be az egyéb kategóriába. Míg Európában 1,5%-a[2] volt elektromos tölthető gépjárművek vásárlása, addig Magyarországon 4,01%-os az EV szegmens vásárlása a Központi Statisztikai Hivatal 2018. évi adatai alapján. Az elektromos és hibrid autók legfogékonyabb célcsoportja a 35- 49 év közötti inkább nőies célcsoport. Akik a nagyvárosok agglomerációiban laknak középszintű vagy főiskolai/egyetemi végzettséggel rendelkeznek. Ezenkívül megállapítható róluk, hogy házasságban és családban élnek, általában már gyermekük is van, ABC státuszba sorolhatók. Miután szekunder kutatásomban megismertettem a magyarországi autópiacot, az elektromos autók világhelyzetét és a fogyasztói célcsoportot, egy kérdőíves kutatást végeztem a vásárlók körében. A kutatásomban az autóvásárlási szokásokat és az elektromos, környezetebarát autókhoz való fogyasztói döntéshozatalt kutattam, mely kérdéskörre három hipotézist állítottam fel. Az első hipotézisem (H1) kapcsán a fogyasztói döntéshozatal és az ár közötti összefüggést elemeztem az autóvásárlásban. A második számú hipotézisem (H2) a fogyasztók és az elektromos autók kapcsolatára épült, vagyis, hogy a hazai vásárlók hogyan viszonyulnak az elektromos autókhoz és felkészültek-e már ezeknek a modelleknek a vásárlására. Befejezésképen pedig a harmadik hipotézisemben (H3) az elmúlt év marketingkommunikációs tevékenységeinek eredményeit elemeztem. Itt a márkák környezettudatos autó szegmensben folytatott marketing tevékenységeinek hatását próbáltam felmérni, mennyire jutottak el a reklámok és az üzenetek a fogyasztókhoz.  A kérdőívemet 232 személy töltötte ki, akik válaszából kiderült, hogy az autóvásárláskor a legmeghatározóbb számukra a megbízhatóság és az ár. A kérdőívemet online osztottam meg, a válaszok kielemzéséhez az SPSS programot és Excelt használtam. A kitöltők 53%-a nem választana elektromos autót a következő autóvásárlása alkalmával, mivel nem érzik kiépítettnek a hozzá tartozó töltési infrastruktúrát és drágának tartják az autók árát. Viszont a vásárlókra nagyon ösztönző hatással lehetnek az állami támogatások, melyet a kitöltők 34,3%-a tart motiváló hatásúnak és a modellekhez tartozó adókedvezmények, melyet 21,7%-k tart nagyon ösztönző megoldásnak. Ebből megállapítható, hogy a válaszadók nagyon ár érzékenyek az autóvásárlás tekintetében, de financiális hozzájárulásokkal terelhetők a környezetbarát modellek irányába. A megállapításom szerint és a dolgozatban kifejtett szignifikancia vizsgálatok alap a H1 és H2 hipotézisek elfogadásra kerültek. A válaszadók 86,7%-a tudta, hogy az általuk preferált autómárka rendelkezik környezetbarát modellel a hazai piacon. A kitöltők a tavaly reklámozott környezetbarát gépjárműveket csak a márkához tudták kötni, a kommunikált modellhez nem, viszont néhány esetben még a reklám üzenetet is vissza tudták idézni. Ez alapján megállapítottam, hogy a tavalyi év marketing tevékenységei célba értek, vagyis a kitöltők találkoztak az általuk preferált márka reklámjaival és vissza tudták idézni, hogy van környezetbarát modellje is az általuk előnyben részesített gyártónak, így a H3 hipotézisem beigazolódott. Összességében elmondható, hogy a válaszadók még nincsenek felkészülve az elektromos modellek vásárlására, hiszen bizonytalanok a termékkel kapcsolatban, nem érzik megfelelőnek a hozzá tartozó infrastruktúrát és túl magasnak tartják ezeknek a modelleknek az árát a hazai piacon. Ezen kételyek megszüntetése a fogyasztókban a márkák, gyártók és az állam feladata lesz a következő időszakban. [1] KSH A személygépkocsi-állomány gyártmány szerint: https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_ode001b.html (Letöltés: 2020.03.30.) [2] ACEA – Europran Automobile Manufactures Association : Making the transition to zero-emission mobility (2018) : https://www.acea.be/uploads/publications/Study_ECV_barriers.pdf (Letöltés:2020.03.30)

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: elektromos autók, fogyasztói magatartás, kutatás, magyar autópiac, marketingkommunikáció, vásárlói magatartás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 05. 14:42
Utolsó módosítás: 2020. Dec. 05. 14:42

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet