A GIVAUDAN BUSINESS SOLUTION Kft. elektronikus beszerzési folyamatának elemzése

Mező Zsanett (2020) A GIVAUDAN BUSINESS SOLUTION Kft. elektronikus beszerzési folyamatának elemzése. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of MSC_Mező Zsanett szakdolgozat.pdf] PDF
MSC_Mező Zsanett szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Szakdolgozat nyilatkozat_Mező Zsanett.zip] Archive (ZIP)
Szakdolgozat nyilatkozat_Mező Zsanett.zip
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Az elmúlt években a digitalizáció szinte mindehova eljutott ezáltal az élet minden területén felgyorsultak a folyamatok. Az információáramlás sosem volt ilyen gyors és egyszerű. Nincs ez másként a válallati életben sem. Az informatikai rendszerek fejlesztésével egyre jobban háttérbe szorulnak a manuális adminisztatív munkák és előtérbe kerülnek az értékteremtő folyamatok.  Itt akár megemlíthetjük a pénzügyet, az emberi erőforrást vagy akár a beszerzést is. Véleményem szerint a digitalizáció mint olyan folyamatosan előtérben lesz annak érdekében hogy a vállalatok hatékonyságukat növeljék.   Minden vállalat számára a beszerzés az egyik legfontosabb része, de ez inkább jobban érzékelhető a multinacionális vállalatoknál. Ezekre a cégekre jellemző, hogy folyamatosan az újításon a fejlesztésen dolgoznak annak érdekében hogy folyamataik egyre gördülékenyebben menjenek. Így itt is fontos tényező a fejlett információkezelés ás a megfelelő infrastruktúra. Az évek során az informatika és a beszerzés gyors fejlődésével megjelentek az úgynevezett elektronikus beszerzési rendszerek és ezek révén jóformán minden beszerzési folyamat egy platformon elektronikus formában történik.   Ahogy már a bevezetőben említettem számomra nagyon aktuális ez a téma, ugyanis a Givaudan Sourcing csapata már elektronikus beszerzési rendszerrel az Aribával bonyolítja le globális/regionális tendereit. A jövőben én is szeretnék erre a szintre lépni így ez egy plusz motivációt adott a téma feldolgozásához.   2018-ban lett beveztve az Ariba elektronikus beszerzési rendszer így számomra egy érdekes pont volt, hogy milyen mértékben változtatta meg a beszerzés hatékonyságát a hagyományos beszerzési folyamathoz képest. A dolgozat célja, az volt, hogy bemutassam, hogy az elektronikus beszerzési rendszerek bevezetésével hatékonyságnövekedést érhetünk el a beszerzési folyamatainknál.   Annak érdekében, hogy minél nagyobb tudásunk legyen a beszerzési folyamatokról és el tudjuk helyezni az elemzési részben tárgyalt folyamatokat, dolgozatomban egy részletes szakirodalmi áttekintést végeztem. Ismertettem a beszerzés fogalmát és áttekintettük, hogy milyen céljai vannak magának a beszerzési szervezeteknek. Ezután tisztáztuk, hogy milyen szintek vannak. Fontos volt megkülönböztetni az adminisztratív, alapvetően rendelések kiküldésesével foglalkozó operatív beszerzést, a nem betervezett igényeket kezelő taktikai beszerzést a hosszútávra meghatározott stratégiai beszerzéstől, ugyanis dolgozatomban globá-lis/regionális beszerzések révén stratégiai szintű folyamatokról beszélhettünk. A stratégiai beszerzésen belül említésre került a híres Kraljic mátrix, aminek segítségével könnyen be tudjuk kategorizálni a felmerült igényt és segítségével a legmegfelelőbb beszerzési stratégiát alakíthatjuk ki.    Mivel dolgozatomban a hagyományos beszerzés és az elektronikus beszerzést és azok hatásait hasonlítottam össze, fontos volt bemutatnom a hagyományos beszerzés folyamatát. Itt részletes kitértem, hogy a beszerzési folyamat bizonyos pontjainál a hagyományos beszerzés milyen technikákat alkalmaz. Annak érdekében, hogy egész és részletes képet kapjunk a beszerzésről, kitértem a két csoportjára a direkt és indirekt beszerzésekre. Itt is nagyon fontos volt megkülönböztetni ezt a két kategóriát ugyanis, a beszerzett termékek és szolgáltatások esetében más-más jellemzőket lehet kiemelni, így más-más beszerzési megoldásra is van szükségünk.   A digitalizációval megjelentek az elektronikus beszerzési rendszerek, amelyről a következők részben részletesebben írtam. Elsősorban ismertettem azokat a fókuszterületek ahol egy elektronikus beszerzési rendszer bevezetésével jelentős megtakarításokat érhetünk el. Már ebben a táblázatban szembetűnő volt a rendszer hatékonysága. Továbbiakban bemutattam magát az elektronikus beszerzési folyamatokat és azon belül is az elektronikus sourcingot. Ismertetem, hogy az elektronikus sourcing milyen részekből áll és milyen eszközökkel kezeli a beszerzéseket. Részletesebben kitértem az RFI, RFQ és RFP fő folyamatokra és bemutattam az elektronikus beszerzési rendszerek egyik hatékonyságnövelő eszközét az elektronikus aukciót. Költségek szempontjából itt találhatunk jelentős eltérést a hagyományos beszerzési folyamat és az e-beszerzés között. Elemzésem során hasznos információ volt a rendszer szakirodalom által meghatározott előnye illetve azt is megvizsgáltam milyen kihívásokkal kell számolnunk a rendszer bevezetésével.   Elemzésemet a Givaudan példája és az Ariba rendszer alapján végeztem így dolgozatomban ismertettem a Givaudan Business Solution Kft. centralizált központként működő leányvállalatát illetve kitértem az Ariba elektronikus beszerzési rendszer tulajdonságira, jellemzőire is.     Szekunder kutatásom után rátértem a primer kutatásomra. Itt elsőnek egy kvalitatív kutatáson belül, SWOT analízist készítettem, melyben feltártam az Ariba által támogatott e-beszerzési folyamat erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és fenyegetéseit. Itt segítségemre voltak az általam készített interjúk, melyet a vállalt magas beosztású szakembereivel készítettem. Így még jobb rálátást kaptunk a beszerzési folyamatok közötti különbségekre. Az elméleti kutatásom teljes mértékben támogatta a feltett hipotézisemet miszerint az e-beszerzési rendszerek bevezetésével hatékonyságnövekedést érhetünk el a beszerzési folyamatainkban. A mátrix és az interjúk alapján teljes mértékben egyhangú volt, hogy jelentős hatékonyság nö-vekedést értünk el a rendszer segítségével. Az adminisztratív idő lecsökkent, mely helyébe értékteremtő folyamtok kerültek. A transzparencia illetve a szállítói egyenlőség meghatározó pontjai a folyamatnak ezáltal a korrupció és a csalás minimalizálható.  Azonban itt is felmerültek olyan tényezők, amiken még mindig lehet fejleszteni a rendszerben ilyen volt például a rugalmasság. Globális projekteknél előfordulhat, hogy nagyon részletes árajánlatot kell benyújtani a szállítóknak és ebben az esetben a rendszer használata során nehézségekbe ütközhetünk.   Miután elméleti síkon alátámasztottam feltevésemet, kvantitatív elemzés során számokkal is bebizonyítottam, hogy hatékonyságnövekedést érhetünk el.   A szakirodalom és a SWOT elemzés alapján 3 szempontot elemeztem ebben a részben. Az átfutási időt, a projektek számát és a kezelt kiadást és elért megtakarítást. Az átfutási idő tekintetben egyértelműen csökkenő tendenciát láthattunk. Erre az eredményre hatással voltak az adminisztrációs terhek csökkenése, a gyorsabb kommunikáció és az elektronikus aukció lehetősége. Ez az innovatív, valós időben végzett „tárgyalásos” folyamat nagyban megkönnyíti a sourcing csapat munkáját. A gyors folyamat alatt nem csak időt nyer, de megtakarítások tekintetében is jelentős eredményeket érhet el.   Továbbiakban megvizsgáltam, hogy milyen hatással van a projektek számára. Egy erősen növekvő tendenciát láthattunk, ahol szinte 2015-ről 2019-re megduplázódtak a sourcing csapat által menedzselt projektek. Ebben az esetben a kapcsolatok öszszetettebbek ugyanis, az Ariba pozitív hatásának köszönhetően az átfutási idők csökkentek és az adminisztrációs teher is minimalizálódott ez által volt kapacitásuk, hogy újabb projektbe kezdjenek bele. Az emelkedett projekt szám magával hozta a sourcing csapat által kezelt növekvő kiadásokat is. Így a kiadások és megtakarítások területén is fejlődést ért el. A növekvő kiadások és a növekvő megtakarítások, amit a sourcing csapat ért el, teljes mértékben alátámasztja hipotézisemet.   Primer és szekunder kutatásom alátámasztja hipotézisemet miszerint az elektronikus beszerzési rendszerek bevezetésével hatékonyságnövekedést érhetünk el a beszerzési folyamatainknál.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi Gazdaság és Gazdálkodás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Budai László
NEM RÉSZLETEZETT
egyetemi docens, Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék, KKK
Dr. Horváth Annamária
NEM RÉSZLETEZETT
főiskolai docens, Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék, KKK
Lombár Gergő
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: beszerzés, beszerzési stratégia, elektronikus adatfeldolgozás, elektronikus ajánlattétel, elektronikus kereskedelem - online kereskedelem
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 05. 14:42
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 14. 12:20

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet