A clickbait megjelenése a hírekben

Pálinkás Blanka (2020) A clickbait megjelenése a hírekben. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat.pdf] PDF
Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz.pdf] PDF
Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (350kB)

Absztrakt (kivonat)

A clickbait megjelenése a hírekben   A digitális média térhódításának következtében manapság egyre több ember használja az Internetet, ha értesülni szeretne a napi hírekről. Innovatív fejlődésének köszönhetően az Interneten gyorsabban hozzájuthatunk a keresett tartalmakhoz, jelen esetben bármilyen hírhez. Számos hírforrás megtalálható a világhálón, azonban nem tudhatjuk, hogy melyek azok, amelyekben igazán megbízhatunk. Szakdolgozatom témáját elsősorban a clickbait, vagyis a szenzációhajhász és hatásvadász hírek köré építettem. Ezek a hírek, köszönhetően a hatásvadász és megkapó címüknek, elérik, hogy az emberek rájuk kattintsanak, mindezt a megtévesztés és a befolyásolás eszközével. Az ilyen típusú hírek az érzelmekre próbálnak hatni, ugyanis az adott oldal a felhasználók kattintása végett jut nyereséghez. Ez akár veszélyes is lehet, mivel sok esetben teljesen valódinak tűnhet a cím, amely hatásvadász jellegének köszönhetően nem azt a cikket rejti, amire mi gondoltunk. A felhasználó gyakran elhamarkodottan, megbízva ezekben a cikkekben, megosztja azokat, ezzel pedig visszafordíthatatlan hírhullámot idéz elő, amely hatására akár álhírek is elterjedhetnek. Dolgozatomban a clickbait típusú hírek mellett az álhírekkel kapcsolatos kérdéskört is szerettem volna körbejárni, hogyan ismerhetjük fel őket, és miként tudunk ellenük védekezni. Célom az volt, hogy választ kapjak arra a kérdésre, hogy mégis miért terjednek még mindig ezek a hírek negatív fogadtatásuk ellenére is az Interneten? Mindenek előtt fontosnak tartottam, hogy a problémát a legelejétől kezdve, a hírgyártás első lépéseitől kiindulva kezdjük el elemezni. A hírgyártás egy összetett eljárás, amely során a hírek különböző hírszelekciós folyamatokon keresztül születnek meg. Ennek azért van nagy jelentősége, hogy elöljáróban felmérjék a közönség igényeit. Fontosnak tartottam bemutatni, hogy az újságírói etikett miként befolyásolja a hírfaktorokat, amelyek hozzájárulnak, hogy maguk a hírek felkeltsék az emberek figyelmét. Hipotézisemként azt vetettem fel, hogy a clickbait hírek, köszönhetően a hatásvadász jellegüknek, negatívan hatnak a közösségi média hitelességére, illetve a felhasználókban is kételkedést ébresztenek az adott oldallal kapcsolatban. Feltevésem bizonyítása érdekében, hogy felmérjem a clickbait hírekről alkotott véleményeket, kutatásom kapcsán készítettem egy kérdőívet, amelyet anonim módon lehetett kitölteni. Rendkívül fontosnak tartottam, hogy olyan személyek töltsék ki a kérdőívemet, akik rendszeresen használják a közösségi média felületeit, így releváns válaszokat tudnak számomra adni. Személyükkel kapcsolatban tehát semmi más kikötés nem volt, csakhogy rendszeresen használják az Internetet, mint hírszerzési felület. Az eredmények alapján kiderült, hogy mindenki rendelkezik velük kapcsolatban személyes tapasztalattal. Az e fajta hírekről az emberek egységesen negatív véleménnyel vannak, elítélik és veszélyesnek tartják terjedésüket, azonban olyan szinten szerves részét képzik már az online hírgyártásnak, hogy megállításukra szinte semmi esély nincsen. Körvonalazódott bennem, hogy többen már tudatosan figyelnek az ilyen hírek elkerülésére, azonban még az elővigyázatosság ellenére is számos helyen belefutnak az emberek. A megoldás arra, hogy kiszűrjük ezeket a híreket, nem más, minthogy ellenőriznünk kell a hírforrást, így hamar megbizonyosodhatunk róla, hogy hiteles forrásból származik-e az adott hír. Kérdőívemből megtudtam, hogy az emberek ezért képesek akár több forrást is felkeresni, csakhogy kizárható legyen a megtévesztés gyanúja. Kutatásom alapján elmondható, hogy a közösségi oldalt használó emberek tudatában vannak a clickbait hírek általi megtévesztéseknek, ugyanakkor úgy gondolom, hogy szükségszerű lenne ezeknek a híreknek a komolyabb és rendszeresebb szűrése, hogy elkerülhető legyen a naivabb felhasználók befolyásolása, akik mit sem sejtve osztják tovább az álhíreket.  

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Kommunikáció Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kommunikáció és médiatudomány

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Bajomi-Lázár Péter
NEM RÉSZLETEZETT
főiskolai tanár, Kommunikáció Tanszék, KKK
Bodoróczkiné Bazsika Brigitta
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: befolyásolás eszközei, digitális média, közösségi média, média, médiakutatás, ábrák, álhírek
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 05. 14:41
Utolsó módosítás: 2020. Dec. 05. 14:41

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet