Nagy Viktória (2020) Téged befolyásol? Az influencerek hatása az Y és Z generáció vásárlási szokásaira a vizsgált minta alapján. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Nagy_Viktoria_Záródolgozat GHIFR4.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (4MB) |
|
PDF
BUDAPESTI-GAZDASAGI-EGYETEM.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (306kB) |
|
PDF
Kérdőiv.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (475kB) |
|
PDF
Kérdőív eredményei.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (431kB) |
Absztrakt (kivonat)
A féléves szakmai gyakorlatomat egy média ügynökségnél végeztem, ahol különböző tematikájú portálok social media felületeinek kezelésével, a portálok social media felületekről érkező terelésének biztosításával, illetve a portálok követőinek kommunikációjával, kapcsolattartásával foglalkoztam. A kezelt oldalakon különböző témák jelennek meg, többek között, bulvár, pszichológia, férfi, illetve női témák, sport, egészséges életmód. A szakmai gyakorlatom hatására jött az ötlet, hogy dolgozatomat az influencer marketing témakörében készítsem el. Az utóbbi években rohamos fejlődésnek indult az online marketing, vagyis az internet használata a termékek és szolgáltatások reklámozására és eladására. Egy 2018-as felmérés szerint Magyarországon a lakosság 79%-a használja az internetet, ami azt jelenti, hogy ez az az eszköz, amellyel a legtöbb embert el lehet érni. Az online marketing eszközök közé sorolható többek között a tartalom marketing, a weboldal, a keresőoptimalizálás, az email marketing, a közösségi média, a hírlevél stb. Ezek közül a közösségi médiát szeretném kiemelni, mint online marketing eszközt, fókuszálva a Facebookra és az Instagramra. Ma már minden cég jelen van több közösségi oldalon is. Ezek a vezető platformok rohamos fejlődésnek indultak, ami a mai napig folyamatosan zajlik és várhatóan egyre jobban növekszik. A nagy márkák ma már nem léteznek közösségi médiás marketingstratégia nélkül. A fejlődés hátterében a kétirányú kommunikáció, az állandó visszacsatolás áll, vagyis a tartalom megosztása utáni kommentek, kedvelések, melyek segítségével lehet a vásárlók igényeire szabni a termékeket, szolgáltatásokat. A modern vásárlók és ügyfelek állandó elérhetőséget, pontosságot és személyre szabott szolgáltatásokat, illetve ajánlatokat követelnek. Napjaink egyik legnépszerűbb, közösségi médiára épülő eszköze az influencer marketing, más néven véleményvezérek marketingje. Az influencerek marketingkommunikációs kampányokban való alkalmazása mára széleskörűen elterjedt gyakorlattá vált nemzetközi és hazai vonatkozásban egyaránt.Fontosnak tartom, hogy bemutassam a fogyasztói társadalomban milyen kép alakult ki az influencerekről, mint az online marketing mai szereplőiről. A dolgozatom fő célja, hogy megállapítsam, hogy az általam vizsgált Y és Z generációs minta vásárlási szokásaira, milyen hatással vannak az Instagram és a Facebook influencerei és az általuk alkalmazott értékesítés ösztönzések. A dolgozatom rész céljainak tekintem bemutatni az influencerek megjelenését a közösségi médiában és az általuk alkalmazott marketing módszerek bemutatását. Dolgozatomban primer kutatás segítségével kérdeztem meg az Y és a Z generáció egy kis csoportját a vásárlási szokásaikról és így állapítottam meg, hogy milyen új vásárlási szokásokat alakított ki az influencer marketing napjaink fiatal korosztályában. A téma iránt az általam követett influencerek keltették fel az érdeklődésemet. A Z generáció tagjaként egyrészt vannak saját tapasztalataim a rendszer működéséről, másrészt ismerem a kortársaim véleményét és érdeklődési irányait. Dolgozatomban első részében nyomtatott és elektronikus forrásokat felhasználva mutattam be kiket tekintünk influencereknek, melyek azok a digitális felületek, ahol a leginkább jelen vannak, hogyan kategorizálhatjuk a követők száma szerint és milyen fontos marketing eszközzé váltak korunkban. Kísérletet tettem az influencerek bevételeiről megtudni adatokat. Erre csak nemzetközi forrásokból tudtam példákat említeni. Ez a terület Magyarországon túlságosan személyes, nem publikus. Dolgozatom második felében az általam összeállított kérdőív alapján kerestem a választ arra, milyen hatással vannak az influencerek a válaszadók vásárlási szokásaira, mindennapi életére, mennyit költenek, kiket követnek leginkább. Összegezve elmondható, hogy a vizsgált Y és Z generációs minta aktív követője az influencereknek, de nem költenek jelentős összegeket az általuk reklámozott termékekre. Ennek a magyarázata lehet, egyrészt az, hogy a Z (1996 után születettek) generáció válaszadóinak nagy része még nem rendelkezik önálló keresettel. Az Y generációs válaszadók (25 és 40 év közöttiek) csoportja kisebb arányban (22%) szerepel a mintában, viszont ők rendelkeznének nagyobb anyagi lehetőségekkel. A dolgozatom írása során rengetek információra tettem szert, amit a későbbiekben nagy valószínűséggel kamatoztathatok is. Érdekes és tanulságos volt belemerülni az influencerek világába és rájönni, hogy mennyi minden áll egy influencer mögött annak érdekében, hogy sikeres együttműködése legyen egy márkával vagy egy céggel.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Marketing Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Y generáció, Z gereráció, influencer, internet, marketing, online marketing, vásárlási szokások |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Dec. 05. 14:40 |
Utolsó módosítás: | 2020. Dec. 05. 14:40 |
Actions (login required)
Tétel nézet |