Turisztikai marketing, túlturistásodás marketingje Hollandiában

Baksa Bianka Barbara (2020) Turisztikai marketing, túlturistásodás marketingje Hollandiában. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat.pdf] PDF
Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (877kB)
[thumbnail of Nyilatkozat szakdolgozat státuszáról.pdf] PDF
Nyilatkozat szakdolgozat státuszáról.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (551kB)

Absztrakt (kivonat)

Szinopszis Témámnak a turisztikai marketinget, illetve a túlturizmus marketinget választottam Hollandiára nézve. Azért választottam ezt a témát, mert úgy érzem, a turizmus egy, a világ minden országának gazdaságát elősegítő dolog, amellyel nemcsak az ország, hanem a látogató is gazdagszik, igaz, ő már élményekkel és tapasztalatokkal. A másik oldalon, a túlturizmus egy aktuális, globális problémának számít: nemcsak Amszterdamot, hanem Sydney-t, Barcelonát, sőt Budapestet is érinti gazdaságilag, természetileg. Ehhez pedig leginkább az országok természeti adottságai és turisztikai marketingje okozza. Szakdolgozatom létrejöttének másik oldala, hogy személyes álmom eljutni Hollandiába tavasszal, a tulipánszezon idején, megcsodálni a főbb látványosságokat és személyesen megismerni a holland kultúrát. Amszterdamot csak érintőlegesen tekinteném meg, inkább más területekre látogatnék el, ezzel is elkerülve, hogy hozzájáruljak a túlturizmus további építéséhez. Célom a dolgozattal, hogy tájékoztatást adjak arról, hogy Hollandia milyen lépéseket tett annak érdekében, hogy ennyire felkapott ország a turisták körében, valamint elemezni, hogy a túlturistásodás milyen lépésekkel ment és megy végbe napjainkban is a területen. A fő céljaim, hogy a következő kérdésekre választ adjak: milyen módon csalogatta a turistákat Hollandia, valamint, milyen további lehetőségek lehetnek arra, hogy az említett liberális országban megfékezzék a túlturizmust? A szakmai gyakorlati helyem is lehetővé teszi, hogy erről a témáról írjak, hiszen a Holland-Magyar Kereskedelmi Egyesületnél, ismertebb nevén a Holland Kamaránál végzem a szakmai gyakorlatomat, ahol napi szinten találkozok, illetve beszélgetek holland tagvállalatainkkal. A kamara egyik fő feladata a hálózatépítési lehetőség nyújtása a holland társaságoknak, amelyek Magyarországon működnek, illetve a magyar társaságoknak, amelyek Hollandiában vannak jelen. Eddigi rendezvényeinken megkérdeztem a tagvállalataink holland résztvevőit, hogy mit gondolnak Hollandiáról. Összességében a válaszuk ez volt: „gyönyörű, de nagyon sok a turista”. Nem meglepő, hiszen Hollandia igen népszerű úti cél, a dolgozatom során ki is fejtem, miért. A dolgozatomat leginkább internetes forrásokból, illetve az egyetemi VPN segítségével a mersz.hu készletéből, onnan is a szükséges könyvekből állítottam össze. További internetes források esetén igyekeztem úgy válogatni a cikkek között, hogy azok ne legyenek 2015-nél régebbi anyagok, leginkább a maximum 3 éves forrásokat állítom be határnak. Az ábrákat legtöbb esetben olyan oldalakról szeretném letölteni és dolgozatomba helyezni, ahol több, releváns diagram, ábra is megtalálható. Mindezek mellett, egy rövid kérdőívet is összeállítottam, amelyben leginkább Hollandiára, és a túlturizmusra kérdeztem rá.  Úgy érzem, dolgozatomban sikerült kifejtenem, hogy milyen lépéseket vezetett be Hollandia, hogy egy közkedvelt úti cél legyen: a virágparádék nagyszámú közönséget vonzzanak maguk után, az elterjedt kerékpározás a holland hétköznapokban színesíti a területet, az Amszterdam kártya pedig egy remek lehetőség azok számára, akik inkább a látványosságokat szeretnék megtekinteni a fővárosban, ahova évről évre egyre több turista látogat el. Számtalan más dolog van még, amelynek következtében turisták milliói utaznak Hollandiába, viszont igyekeztem azokat kigyűjteni, amelyek számomra a legvalószínűbbnek tűntek. Mivel minden ember más, mindenkit más érdekel egy adott területről: látványosságok, szórakozás, történelmi háttér, egyszerű kikapcsolódás stb. Az előző évszázadból, vagy akár korábbról fennmaradt dolgok minden bizonnyal felkeltette a turisták érdeklődését. Hollandia tehát ezen eszközökkel érte el azt, hogy egy közkedvelt úti cél legyen.  Véleményem szerint, sikerült elemeznem, hogy a túlturistásodást milyen lépésekkel próbálták redukálni, akár kisebb, akár nagyobb változtatásokkal Hollandia területén. További lépés lehetne, ha (a helyiek nyugalmának érdekében) kitiltanák a gurulós bőröndöket a területről, ahogy Velence is tette. Egy esetleges turistacsoportnál ez csökkentené a zajt, amit ezek az eszközök kiadnak a nap bármely szakaszában. Továbbá, az I amsterdam városkártyát mobil applikációként lehetne alkalmazni, amely figyeli, hogy melyik országból, mennyi időszakos kártyát vettek, az év melyik szakaszában. Az alkalmazáson belül az Enjoy&Respect kampány reklámjai felugranának, amikor a telefon helymeghatározóján keresztül az alkalmazás úgy észleli, a kártyatulajdonos olyan területen van, ami a turisták kedveltebb helye. Ezzel a vezetőség konkrétan tudni fogja, hogy melyek a forgalmasabb időszakok turizmus szempontjából, melyik időszakban készüljenek fel turistaáradatra. Ezzel egyidejűleg a helyi lakosoknak (nemcsak Amszterdamban, hanem a további, turisták által kedvelt helyen is) biztosíthatnának kedvezmény kártyákat. Ezek a kártyák időszaktól függően változó százalékú kedvezményekre jogosítja fel a lakókat, ezzel megköszönve nekik, hogy elviselik a rossz magatartással rendelkező turistákat. A dolgozatomban több helyen is megemlítem a koronavírust, amely a turizmust szinte teljesen romba döntötte az egész világon az elmúlt félévben. A járvány hosszú távú hatása nem látható előre, így nehéz megjósolni, mennyire vette vissza, vagy mennyire hozta meg az utazási kedvet az emberek körében. A különböző beutazási korlátozások is nehezítő tényezők a turizmus elősegítésében, amelyeket március 19-én vezettek be Hollandiában.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Oravecz Titanilla Éva
NEM RÉSZLETEZETT
egyetemi tanársegéd, Marketing Tanszék, KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Hollandia, marketing, szolgáltatásmarketing, turisztikai marketing, turizmus, túlturizmus
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 05. 14:40
Utolsó módosítás: 2020. Dec. 05. 14:40

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet