A magyar SSC szektor jelenlegi helyzete és jövőbeli kilátásai

Bálint Kristóf Attila (2020) A magyar SSC szektor jelenlegi helyzete és jövőbeli kilátásai. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of SZAKDOLGOZAT_20200518_Bálint Kristóf.pdf] PDF
SZAKDOLGOZAT_20200518_Bálint Kristóf.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Szakdolgozat_Statusz_Nyilatkozat_Bálint Kristóf Attila.pdf] PDF
Szakdolgozat_Statusz_Nyilatkozat_Bálint Kristóf Attila.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (95kB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozat célja, hogy bemutassa a Shared Service Center-eket, azok működését, lényegét, elsődleges előnyeiket, valamint a Magyarországon működő Shared Service Center-eket vizsgálja részletesebben. Megvizsgálja tevékenységi körüket, és különböző leíró jellemzőiket, mint például méretük, koruk, valamint vizsgálja kihívásaikat, problémáikat és jövőképüket. Aktuális kérdés a COVID-19 koronavírus okozta krízis hatásainak vizsgálata a szektorra nézve. A dolgozat a következő kérdésekre keresi elsősorban a választ: ·         Versenyképes-e a szektor Magyarországon? Ha igen, akkor melyek azok a tényezők, amelyek azzá teszik? ·         Mik azok a szempontok, amelyek Magyarországot megfelelő helyszínné teszik a szektor számára? ·         Milyen trendek érvényesülnek a versenyképességi faktorok esetében? ·         Milyen kihívásokkal küzd a szektor? ·         Versenyképes marad-e a szektor a jövőben? ·         Milyen hatásai lehetnek a koronavírus okozta válságnak a szektorra? A dolgozat elsődlegesen statisztikai kutatásra épül, amelyhez legfőképpen a szektorral foglalkozó szervezetek kérdőívei szolgáltatják az adatbázist. A primer kutatás másik fő alkotóeleme a szektorban dolgozó, vezető beosztású szakemberekkel folytatott, félig strukturált interjúk. Szekunder kutatásként a témával foglalkozó újságcikkek, blog bejegyzések, valamint a szektorban szerzett mintegy 6 éves személyes tapasztalat szolgáltatnak információt. A kutatás során, valamint a dolgozat megírásakor a következő megállapításokat tettem, amelyek a dolgozatban részletesen olvashatóak: A Shared Services modell, mint szervezési modell elsősorban a multinacionális, vagy legalábbis sok helyszínen működő divizionális felépítésű vállalatok számára előnyös modell, mert általa a belső folyamatok hatékonyabban, kedvezőbb költséggel végezhetőek el, egységnyi erőforrásra vetítve. A Shared Service Center-ek folyamatos népszerűségnek örvendenek, és a szektor folyamatosan fejllődik. Magyarországon a szektor létrejötte óta folyamatosan növekszik, és évről-évre új szereplőkkel bővül. A hazai SSC-k sikeresek, a szektorban érvényesülő trendek alapján folyamatos növekedést és növekvő érettséget látunk. Magyarország ideális helyszín SSC-k számára, mivel rendelkezésre áll a megfelelő infrastruktúra és a munkaerő, alacsony komparatív költségekkel, megfelelő színvonalú oktatással. A régiós versenytársak közül alapvetően az alacsonyabb költségek emelik ki. Megfigyelhető trend, hogy a költség, noha fontos tényező, az évek során már kevésbé meghatározó a minőséggel szemben. A szektor azonban küzd kihívásokkal. A munkaerő igénye folyamatosan növekszik, azonban egyre nehezebb megszerezni a munkaerőt. A szektornak szerkezetváltásra van szüksége ahhoz, hogy fenntartható maradjon, erre pedig az automatizálás és az otthoni munkavégzés jelenthet megoldást. Az automatizálás terén a szektor egyelőre tartja a lépést európai versenytársaival, azonban a jelenleg használt technológia még kiforratlan, csak részleges megoldást nyújt. A szélesebb körű automatizálás komoly befektetést és szaktudást igényel, és többen megkérdőjelezik azt, hogy a tudás rendelkezésre áll-e, illetve a szektor szereplői időben fognak-e komoly forrást áldozni az automatizálásra. A kereslet azonban valós, így a szektor versenyképessége érdekében kulcsfontosságú az automatizálás. A COVID-19 járvány hatásai egyelőre nem súlyosak a szektorra nézve, azonban egy hosszú távú gazdasági válság ezt az iparágat is visszavetheti, elsősorban az ügyfelekre és anyacégekre gyakorolt hatások révén. Ugyanakkor a helyzetből a szektor előnyt is kovácsolhat, új ügyfelekhez, piacokhoz juthat, és kényszerű otthoni munkavégzést többé-kevésbé állandósítva akár a munkaerő fenntarthatóságának problémája is részben orvosolható. Egyelőre azonban még kevés információ áll rendelkezésre, így a vírus hatásainak vizsgálata a szektorra nézve még csak spekuláció.   Összességében azt mondhatjuk, hogy egy sikeres, jelentős, és növekvő gazdasági súlyú iparág az SSC szektor, amely ugyan küzd kihívásokkal, de azok nem leküzdhetetlenek.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Karger-Kocsis László
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Tölgyessy Péterné Sass Magdolna Ildikó
NEM RÉSZLETEZETT
egyetemi docens, Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék, KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Shared Services, automatizáció - automatizálás, nemzetközi szervezetek, ábraelemzés, üzleti szolgáltatások
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 05. 14:39
Utolsó módosítás: 2020. Dec. 05. 14:39

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet