Valós idejű információk áramlásának útja a logisztikában

Magyarné Sümegi Beáta (2020) Valós idejű információk áramlásának útja a logisztikában. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Valós idejű információk áramlásának útja a logisztikában.pdf] PDF
Valós idejű információk áramlásának útja a logisztikában.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 26..

Download (1MB)
[thumbnail of Nyilatkozat a dolgozat státuszáról.pdf] PDF
Nyilatkozat a dolgozat státuszáról.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (503kB)
[thumbnail of HivatalosBejegyzes.pdf] PDF
HivatalosBejegyzes.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (113kB)

Absztrakt (kivonat)

BUDAPESTI GAZDASÁGI EGYETEM                            Magyarné Sümegi Beáta GAZDÁLKODÁSI ÉS MENEDZSMENT                          OUREYD LOGISZTIKA SZAKIRÁNY                                              2020 DIGITÁLIS ÜZLETI SPECIALIZÁCIÓ FOSZK SZINOPSZIS Záródolgozatom címe: „Valós idejű információk áramlásának útja a logisztikában”. A dolgozat a hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. radargyártás értékáramának információ és anyagáramlásáról, valamint üzleti intelligenciáról szól. Hipotézisemben igyekszem azt igazolni, hogy a vizuális adatábrázolás rávilágíthat egy-egy eltérésre, s igazolni szeretném, hogy az adatokból nyert tudás hozzásegíthet egy későbbi jobb döntés meghozatalához. A bevezetésben leírom, hogy a Toyota vállalatról készített korábbi prezentációmhoz gyűjtött anyag kapcsán kezdtem el érdeklődni a logisztika iránt. A szakirodalmi áttekintésben a logisztika, mint tudomány fejlődését, fogalmát, feladatait foglalom össze. Meghatározom az ellátási lánc fogalmát. Majd az információ fontosságára hívom fel a figyelmet: fogalma, közgazdaságtani jelentősége, és az információs rendszer meghatározása következik. A logisztikai információkat irányuk szerint csoportosítva mutatom be: primer, szekunder, tercier. Azután az ellátási lánc következik ábrával. Az üzleti intelligenciának többféle meghatározása létezik, összetevőinek döntéstámogató szerepét egy összefoglaló ábra segíti. A Bosch nagyvállalat történetét, terjeszkedését mutatja be a következő fejezet. Megjelenését hazánkban, majd a hatvani divíziót, fejlődését, növekedését és logisztikai partnereit. Említést teszek a hatvani gyár által előállított autóipari termékekről. Külön fejezetet szenteltem a Bosch-nál használt integrált vállalatirányítási szoftver jelentőségének bemutatására, az SAP-ra. Leírom a fejlődését, az egyes modulokat, és a népszerűségét igazoló neves vállalatokat világszerte, és hazánkban. Néhány éve a Bosch hatvani gyárában megtörtént az Értékalapú szervezetre történő átállás. Ebben a fejezetben az Értékáram fontosságát mutatom be. A lean filozófiát követve mi tekinthető értéknek, hogyan fejleszthetünk folyamatainkon, hogyan tudjuk elkerülni a veszteségeket. A Robert Bosch Elektronika Kft. Radar Értékáram mellékletben megtalálható térképe mutatja be a radargyártás folyamatát a beszállítóktól a vevőkig. A következő fejezetet az általunk gyártott termék, a radarszenzor feladatával és közlekedésbiztonsági jelentőségével kezdem. Majd a Stratégiai tervezés ábráján keresztül mutatom be, honnan is indul a termelés valójában. A vevői tervezést megelőzi az autóipari prognózis majd műszaki, kapacitási, és beruházási döntések születnek. A vevői előrejelzések  rövid távon kerülnek összevetésre a korábbi prognózissal. A tervezés SAP-ban valósul meg. SAP-n keresztül kapnak információt a pénzügyi, raktári és a termelésben dolgozó munkatársak. A termelésbe a raktárból rendelt alapanyagok rendelése is SAP-n keresztül történik. Az egész folyamat lekövethető az egyes lejelentési pontokon keresztül egészen a készáruraktárig. Ezáltal valós időben kaphatunk információt arról, hogy milyen típusú termék a folyamat melyik szakaszában van. A mellékletben szereplő „Logisztikai információ és anyag áramlás útja” c. kép alapján vevőtől vevőig követem végig az információ irányát a vevőtől a beszerzés felé ellentétesen, majd az alapanyagraktártól a készáruraktárig párhuzamosan. Mivel termelésben dolgozom, fontosnak tartottam bemutatni, hogyan zajlik a radar összeszerelése, tesztelése az LRR4-es gyártósoron. A sort simul8 szoftver segítségével rajzoltam le. Ezen a szakaszon az információnak a termék visszakövethetősége szempontjából van nagy jelentősége. A következő fejezetben vállalati adatokból igyekszem információt nyerni, melyek hozzájárulhatnak egy-egy döntés meghozatalához. Az első adattábla hat alkalommal leadott vevői előrejelzéseket tartalmazott. A számokban igen nagy eltérések voltak. Összehasonlítottam egy januárban, és egy februárban leadott rendelést. Excel PowerPivot-ot használva kimutatást készítettem. A későbbi rendelési adatok informáltak arról pontosabban, melyik hónapban van a legtöbb, melyikben a legkevesebb rendelés. A második adattáblán konkrét vevők neve szerepelt, s a rendelésük mennyisége havi bontásban. Ábrázoltam rendelésük nagysága szerint a vevőket. A következő kimutatásban pedig arról kaptam információt, hogy mely vevők azok, akiknél legnagyobb eltérések vannak a rendelt mennyiségekben. A három legnagyobb eltérést mutató vevő későbbi hónapokra leadott rendelése már nem mutatott ilyen nagy mértékű ingadozást. A harmadik adattáblában az alapanyagraktártól a gyártósorokon át a készáruraktárig napi bontásban szerepeltek a készletek értékei. Ezekben az adatokban elsősorban egyezőségeket és céltól való eltéréseket kerestem. Fókuszban a fent említett LRR4-es gyártósor volt. Először Pivot táblát készítettem arról, hogy a folyamat melyik szakaszában mennyi a cél. Majd összehasonlítottam négy hónapon át, hogy hol van nagyobb eltérés. Végül az LRR4 gyártósoron lévő, magas eltérésre hívtam fel a figyelmet. Összehasonlítottam az egyes szakaszok eltérését az előző év azonos hónapjában. Az idei évben már nem volt akkora eltérés, mint tavaly. Végezetül az LRR4-es gyártósoron lévő magas készlet elkerülése miatt teszek javaslatot arra, hogy a céltól való eltérés maximalizálva legyen. Valamint a meglévő készlet az ideiglenes keresletvisszaesések idejére ne késztermékben, hanem félkésztermékben vagy alapanyagban kerüljön készletezésre. Az utólsó fejezetben a vállalat számára a felhőben történő adattárolást javaslom. Továbbá a manuálisan végzett munkák helyett az üzleti intelligencia által kínált lehetőségek kihasználását. A pontosabb vevői igények ismerete érdekében közvetlen betekintést javasolnék az autógyárak rendelési adataiba. Vagy egy egységes, az ellátási lánc minden tagja számára valós időben rendelkezésre álló webes felületet, ahol a nagy mennyiségű, gyorsan változó információkat a tagok megosztják egymással. (Megjegyzés: a záródolgozatban bizalmas vállalati adatok szerepelnek)

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Budai László
NEM RÉSZLETEZETT
egyetemi docens, Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék, KKK
Grolyó Péter
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Bosch, készletek, logisztika, vevők, üzleti intelligencia
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 05. 14:39
Utolsó módosítás: 2020. Dec. 05. 14:39

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet