Magyarné Sümegi Beáta (2020) Valós idejű információk áramlásának útja a logisztikában. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Valós idejű információk áramlásának útja a logisztikában.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 26.. Download (1MB) |
|
PDF
Nyilatkozat a dolgozat státuszáról.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (503kB) |
|
PDF
HivatalosBejegyzes.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (113kB) |
Absztrakt (kivonat)
BUDAPESTI GAZDASÁGI EGYETEM Magyarné Sümegi Beáta GAZDÁLKODÁSI ÉS MENEDZSMENT OUREYD LOGISZTIKA SZAKIRÁNY 2020 DIGITÁLIS ÜZLETI SPECIALIZÁCIÓ FOSZK SZINOPSZIS Záródolgozatom címe: „Valós idejű információk áramlásának útja a logisztikában”. A dolgozat a hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. radargyártás értékáramának információ és anyagáramlásáról, valamint üzleti intelligenciáról szól. Hipotézisemben igyekszem azt igazolni, hogy a vizuális adatábrázolás rávilágíthat egy-egy eltérésre, s igazolni szeretném, hogy az adatokból nyert tudás hozzásegíthet egy későbbi jobb döntés meghozatalához. A bevezetésben leírom, hogy a Toyota vállalatról készített korábbi prezentációmhoz gyűjtött anyag kapcsán kezdtem el érdeklődni a logisztika iránt. A szakirodalmi áttekintésben a logisztika, mint tudomány fejlődését, fogalmát, feladatait foglalom össze. Meghatározom az ellátási lánc fogalmát. Majd az információ fontosságára hívom fel a figyelmet: fogalma, közgazdaságtani jelentősége, és az információs rendszer meghatározása következik. A logisztikai információkat irányuk szerint csoportosítva mutatom be: primer, szekunder, tercier. Azután az ellátási lánc következik ábrával. Az üzleti intelligenciának többféle meghatározása létezik, összetevőinek döntéstámogató szerepét egy összefoglaló ábra segíti. A Bosch nagyvállalat történetét, terjeszkedését mutatja be a következő fejezet. Megjelenését hazánkban, majd a hatvani divíziót, fejlődését, növekedését és logisztikai partnereit. Említést teszek a hatvani gyár által előállított autóipari termékekről. Külön fejezetet szenteltem a Bosch-nál használt integrált vállalatirányítási szoftver jelentőségének bemutatására, az SAP-ra. Leírom a fejlődését, az egyes modulokat, és a népszerűségét igazoló neves vállalatokat világszerte, és hazánkban. Néhány éve a Bosch hatvani gyárában megtörtént az Értékalapú szervezetre történő átállás. Ebben a fejezetben az Értékáram fontosságát mutatom be. A lean filozófiát követve mi tekinthető értéknek, hogyan fejleszthetünk folyamatainkon, hogyan tudjuk elkerülni a veszteségeket. A Robert Bosch Elektronika Kft. Radar Értékáram mellékletben megtalálható térképe mutatja be a radargyártás folyamatát a beszállítóktól a vevőkig. A következő fejezetet az általunk gyártott termék, a radarszenzor feladatával és közlekedésbiztonsági jelentőségével kezdem. Majd a Stratégiai tervezés ábráján keresztül mutatom be, honnan is indul a termelés valójában. A vevői tervezést megelőzi az autóipari prognózis majd műszaki, kapacitási, és beruházási döntések születnek. A vevői előrejelzések rövid távon kerülnek összevetésre a korábbi prognózissal. A tervezés SAP-ban valósul meg. SAP-n keresztül kapnak információt a pénzügyi, raktári és a termelésben dolgozó munkatársak. A termelésbe a raktárból rendelt alapanyagok rendelése is SAP-n keresztül történik. Az egész folyamat lekövethető az egyes lejelentési pontokon keresztül egészen a készáruraktárig. Ezáltal valós időben kaphatunk információt arról, hogy milyen típusú termék a folyamat melyik szakaszában van. A mellékletben szereplő „Logisztikai információ és anyag áramlás útja” c. kép alapján vevőtől vevőig követem végig az információ irányát a vevőtől a beszerzés felé ellentétesen, majd az alapanyagraktártól a készáruraktárig párhuzamosan. Mivel termelésben dolgozom, fontosnak tartottam bemutatni, hogyan zajlik a radar összeszerelése, tesztelése az LRR4-es gyártósoron. A sort simul8 szoftver segítségével rajzoltam le. Ezen a szakaszon az információnak a termék visszakövethetősége szempontjából van nagy jelentősége. A következő fejezetben vállalati adatokból igyekszem információt nyerni, melyek hozzájárulhatnak egy-egy döntés meghozatalához. Az első adattábla hat alkalommal leadott vevői előrejelzéseket tartalmazott. A számokban igen nagy eltérések voltak. Összehasonlítottam egy januárban, és egy februárban leadott rendelést. Excel PowerPivot-ot használva kimutatást készítettem. A későbbi rendelési adatok informáltak arról pontosabban, melyik hónapban van a legtöbb, melyikben a legkevesebb rendelés. A második adattáblán konkrét vevők neve szerepelt, s a rendelésük mennyisége havi bontásban. Ábrázoltam rendelésük nagysága szerint a vevőket. A következő kimutatásban pedig arról kaptam információt, hogy mely vevők azok, akiknél legnagyobb eltérések vannak a rendelt mennyiségekben. A három legnagyobb eltérést mutató vevő későbbi hónapokra leadott rendelése már nem mutatott ilyen nagy mértékű ingadozást. A harmadik adattáblában az alapanyagraktártól a gyártósorokon át a készáruraktárig napi bontásban szerepeltek a készletek értékei. Ezekben az adatokban elsősorban egyezőségeket és céltól való eltéréseket kerestem. Fókuszban a fent említett LRR4-es gyártósor volt. Először Pivot táblát készítettem arról, hogy a folyamat melyik szakaszában mennyi a cél. Majd összehasonlítottam négy hónapon át, hogy hol van nagyobb eltérés. Végül az LRR4 gyártósoron lévő, magas eltérésre hívtam fel a figyelmet. Összehasonlítottam az egyes szakaszok eltérését az előző év azonos hónapjában. Az idei évben már nem volt akkora eltérés, mint tavaly. Végezetül az LRR4-es gyártósoron lévő magas készlet elkerülése miatt teszek javaslatot arra, hogy a céltól való eltérés maximalizálva legyen. Valamint a meglévő készlet az ideiglenes keresletvisszaesések idejére ne késztermékben, hanem félkésztermékben vagy alapanyagban kerüljön készletezésre. Az utólsó fejezetben a vállalat számára a felhőben történő adattárolást javaslom. Továbbá a manuálisan végzett munkák helyett az üzleti intelligencia által kínált lehetőségek kihasználását. A pontosabb vevői igények ismerete érdekében közvetlen betekintést javasolnék az autógyárak rendelési adataiba. Vagy egy egységes, az ellátási lánc minden tagja számára valós időben rendelkezésre álló webes felületet, ahol a nagy mennyiségű, gyorsan változó információkat a tagok megosztják egymással. (Megjegyzés: a záródolgozatban bizalmas vállalati adatok szerepelnek)
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Bosch, készletek, logisztika, vevők, üzleti intelligencia |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Dec. 05. 14:39 |
Utolsó módosítás: | 2020. Dec. 05. 14:39 |
Actions (login required)
Tétel nézet |