Az Air France-KLM Group marketingstratégiája

Mihály Zsanett (2020) Az Air France-KLM Group marketingstratégiája. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of MZS_AIRFRANCE-KLM_ZARODOLGOZAT.pdf]
Előnézet
PDF
MZS_AIRFRANCE-KLM_ZARODOLGOZAT.pdf

Download (928kB) | Előnézet
[thumbnail of Doc May 21 2020(1).pdf] PDF
Doc May 21 2020(1).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (778kB)

Absztrakt (kivonat)

Szinopszis Az Air France- KLM Group marketingstratégiája Az elmúlt évek repülési adatait vizsgálva hatalmas növekedést figyelhettünk meg az iparág keresleti és kínálati oldalán is. Ennek oka egyrészt a politikai enyhülés, melynek következtében a repülés időbeni kedvezősége, illetve egyre inkább egyszerűvé válása lehetővé tette, hogy a cégek ki tudják szervezni a munkáikat, illetve a logisztikát az olcsóbb munkaerőpiaccal rendelkező országokba. Személyes kontaktusra a sikeres működés és a cégkultúra erősítésének érdekében azonban továbbra is szükség van, így a repülés lehetőséget kínál a távolságok legyőzésére. Másik oldala a turizmus, melynek drasztikus növekedésben óriási szerepet játszanak az elmúlt évtizedekben megjelent diszkont légitársaságok, melyek megreformálták a piacot, és igen kiélezett verseny alakult ki ennek következtében. Dolgozatomban a hagyományos légitársaságok, ezen belül az AirFrance-KLM Group marketingstratégiáját elemeztem, külön-külön haladva a két cégen. Választásom többek között azért esett a cégcsoport vizsgálatára, mert lehetőségem nyílt gyakornokként dolgoznom náluk, ezáltal jobban belelátnom a két társaság életébe. Emellett a 2019 novemberében a Budapesti Gazdasági Egyetem által megrendezett intézményi TDK során már alkalmam volt foglalkozni a légitársaságok marketingmixének elemzésével, amely szerzeménnyel első helyezést sikerült elérni. Megfigyeléseim során fontosnak tartottam azt, hogy a dolgozatomban a szekunder kutatás során is megfogalmazhassam véleményem a témával kapcsolatban, így igyekeztem a saját tapasztalataimat is alapul venni.  Először egy rövid történelmi résszel igyekeztem bemutatni a polgári légi közlekedés alapjainak lefektetését, illetve a két légitársaság múltját, valamint azok egyesülésének menetét. Ezek után a jelenlegi piaci helyzetükről, eredményeikről tettem néhány említést. Összességében azt a konzekvenciát vonhattam le a tudomásomra jutott információk alapján, hogy az AirFrance és a KLM a légi közlekedésben külön-külön is nagy presztízsnek örvendő társaságok között találhatók, melyet az egyesülésük csupán megerősített. Ezt a megállapítást erősíti a történelmi múltjuk jelentősége, mindkét vállalat csaknem 100 éve jelen van a piacon és áll készen az utazóközönség szolgálatára. A közlekedés ezen módjának kialakulásában, valamint napjainkban ismert formájának létrejöttében és formálásában meghatározó szerepet játszottak, valamint játszanak a mai napig. Ezt követően a fent említett társaságok marketingstratégiájának helyeztem dolgozatom középpontjába, amelyhez a 7P módszert alkalmaztam, hogy megfelelő részletességgel tudjam prezentálni az egyes pontokat. A cégcsoport alapvetően pozitív megítélésében hatalmas szerepet kap még a fentiekben taglalt marketingstratégia gondos szervezettsége, a 7P elemeinek kitűnő összehangoltsága, melyek segítik és kiegészítik egymást. Az elemek vizsgálatát pontról pontra követve megfigyelhettem, az egyes elemek nem választhatók el élesen egymástól, illetve, hogy az emberi tényezők az összes részegységben mennyire fontos meghatározói a stratégiának, ennek minden bizonnyal a szigorú feltételek és előszűrés az oka. Továbbá kiemelném a hirdetés-és reklámpolitikát, amely rendkívül sokszínűen kerül megvalósításra, alig található olyan ATL és BTL elem, melyet nem használnának ki a cégek népszerűsítése érdekében. A folyamatot kívülről vizsgálva az emberekben kialakult egész képként foglalja össze a tényezőket, lépéseket. Ez a procedúra az, amit az utasok közvetlen látni vélnek a társaságokból, ezáltal nagyban meghatározza véleményüket, a vállalatokkal történő utazási szándékukat. Fontos komponens továbbá, hogy a cégek kiemelt figyelmet szentelnek az utasközpontúságra, valamint a környezetvédelemre is, amely manapság nagyon hangsúlyos témává vált a légi közlekedésben is. Ez utóbbiban kiemelkedő sikereket érnek el egyesülésük óta. Megfigyelhettem, hogy számtalan apró összetevőre, valamint ezek tökéletes együttműködésére van szükség ahhoz, hogy ilyen sikereket érhessen el egy cégcsoport.  Végezetül pedig az összegzés mellett a kialakult piaci helyzetre, a váratlan szituációkra történő reagálásra, valamint az ehhez köthető versenyképesség kérdésére is próbáltam választ keresni, továbbá következtetéseket levonni azokból. Az elmúlt évtizedekben a diszkont légitársaságok létrejöttének következtében kialakult piaci helyzetben is rugalmasan, többféle, a rendelkezésükre álló eszközzel igyekeznek megtartani pozíciójukat. Ez egy igen kényes kérdés egy ilyen presztízsű cégcsoport életében, mivel az esetleges változtatások következtében sérülhet a hűséges vevőkben kialakult imázs a vállalatról, ezáltal nem is kaphattunk egyértelmű választ a kérdésre a társaságoktól, igyekeztek szinte észrevehetetlen módosításokat eszközölni, minél több módszerrel próbálkozva.  Az első erre irányuló döntés a két cég egyesítése, az AirFrance-KLM Group létrehozása volt, melynek célja, hogy ezáltal nagyobb szerephez jussanak a légi piacon, valamint gazdasági előnyöket is kovácsolhassanak a létrejövő cégcsoportból.  Ilyen eszköz továbbá az általuk és a hagyományos légitársaságok által kizárólagosan birtokolt privilégiumok hangsúlyozása. Effajta előny például az üzleti és első osztály birtoklása repülőgépeiken, valamint a távoli útvonalakkal való rendelkezés kiemelése, mely tényezőkkel a közeljövőben még nem számolhatunk a diszkont légitársaságok oldaláról. Továbbá a meglévő stratégia módosítása is opcióként szolgált számukra a fapados társaságok stratégiájából kiemelt részletekkel, például az ingyenes poggyász feladásának eltörlésével. Ezeken felül a két társaság létrehozott egy saját diszkont-leányvállalatot, a Transavia elnevezésű, Hollandiában bejegyzett társaságot. Úgy gondolom, hogy a cégcsoport sikeréhez hozzájárulhatna néhány újítás, például a fiatalabb generációk számára érdekeltség biztosítása a társaságok iránt, akár egyetemekkel, középiskolákkal történő együttműködés formájában.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Kopcsay László
NEM RÉSZLETEZETT
egyetemi docens, Marketing Tanszék, KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: légiforgalom, légiközlekedés, marketingstratégiák, márkanév, repülőgépek
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 05. 14:39
Utolsó módosítás: 2020. Dec. 05. 14:39
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/27633

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet