Aszódi Júlia (2020) The Beatles: Életérzés, mánia, vagy marketing termék? Külkereskedelmi Kar.
PDF
The Beatles - Életérzés, mánia, vagy marketing termék_nyilatkozattal.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (3MB) |
|
Archive (ZIP)
SPSS Adattábla.zip Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (62kB) |
|
PDF
Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (427kB) |
Absztrakt (kivonat)
Az angol Beatles zenekar már 60 éves múlttal rendelkezik. Az 1960-as években kialakult példátlan Beatlemánia rendkívül érdekes jelenség, amivel mind a mai napig foglalkoznak. Vizsgálják zenéjük titkát, megjelenésük, megnyilvánulásuk jelentőségét, a zeneiparban alkotott újításaikat, társadalmi- és gazdasági hatásukat, mely még ma is meghatározó mértékben van jelen a világban, és otthonuk, Liverpool városában. Jelen kutatásomban elsősorban nem a zenekar által tett hatásokat vizsgálom, hanem a „Beatles társadalmát”, kiemelve az angol és amerikai népesség jellemzőit, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy az együttes a világhírnévig repüljön. Tanulmányozom azt a társadalmi környezetet, ami szinte szomjazott egy olyan történésre, amit a négy „gombafejű” tudott megtestesíteni. Kutatásomban egy kisebb időutazást teszünk az 1960-as évekbe, kiemelve a második világháborút követő társadalmi változásokat, amely megteremtette a”Beatles társadalmát”. Célom, hogy megmutassam, hogy a kereslet, a fogyasztók jellemzői, életkörülményei hogyan befolyásolják egy termék sikerességét a piacon. Vagyis konkrétan a baby boom generáció sajátosságai, igényei, hogyan járultak hozzá a Beatles zenekar sikeréhez a zeneiparban, a popkultúrában. Szó lesz a fent említett országok vonatkozásában a második világháborút követő társadalmi változásról, a kialakult feszültségekről, a baby boom generációról és annak sajátosságairól. Továbbá bemutatom a vizsgált időszak vonatkozásában a magyarországi társadalmi és kultúrpolitikai jellemzőket, melyek eltértek az Egyesült Királyságtól és az Amerikai Egyesült Államoktól. Ismertetem a kialakult szocialista rendszer szabályozottságát, annak legális és illegális lehetőségeit, melyekkel az akkoriban élő társadalomnak együtt kellett élnie, és amelyek hatására eltérő kulturális irányba indult Magyarország a nyugati országokkal szemben. A Beatles sikerességéhez vezető úton az újdonságot befogadó társadalmi környezet csupán egy tényező a számos további mellett. Bemutatom a The Beatles zenekart, és részletesen ismertetem annak termékjellemzőit, jellegzetességeit, amikben eltért a kortársaitól, és ami hozzájárult ahhoz, hogy az átalakult társadalom befogadja, és együtt szimbiózist alkothassanak. Továbbá kitérek arra is, hogy napjainkban milyen módon van jelen a Beatles-ipar, fogyasztói és gazdasági szemmel nézve is. A zenekar megszűnését követően a legendát még mindig táplálják. Az elmúlt 50 év folyamán számos új termékkel jelent meg a Beatles-ipar. A termékek sora még napjainkban is bővül, újabb kihívásokat tűzve a szektor elé. A dolgozatomban összegyűjtött és összefűzött információk az 1950-es évek és az 1960-as évek elején kialakult társadalmi változásokról, a baby boom generáció sajátosságairól bebizonyítják, hogy a Beatles kiemelkedési lehetőségét nagymértékben befolyásolta a társadalmi környezet. Továbbá a Beatles zenekar, mint termék bemutatásával jól látható, és vitathatatlan az a tény, hogy kiválóan alkalmazkodtak társadalmuk fogyasztói magatartásához, és a két említett tényező így tudott egy egészet, szimbiózist alkotni a piacon. A szekunder kutatás során felmerült meglátásokra, következtetésekre építettem fel primer kutatásom gondolatmenetét a magyar társadalom vonatkozásában. Primer kutatásom célja, hogy feltárjam, hogy a The Beatles zenekar milyen hatással van a magyar baby boom generációra, illetve milyen kép alakult ki hazánkban a zenekarról az akkoriban korlátozott zenei lehetőségek ellenére, így milyen imázst örökítenek át az egymást követő korosztályok. Véleményem szerint a Beatles-iparban nem csupán üzletemberek dolgoznak azon, hogy a Beatles hírneve fennmaradjon, hanem elkötelezett rajongók is, akik hitelesen tudják közvetíteni a zenekar üzenetét, mely már több millió embert állított az együttes mellé. Számomra a Beatles a zene maga, és bizonyíték arra, hogy a legnehezebb helyzetek megoldhatók kellő humorral, a Beatles közössége pedig biztosít arról, hogy sose leszek egyedül.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Marketing Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | 20. század, Beatles, baby boom, beat, fogyasztói magatartás, popkultúra, szubkultúra, társadalom, zeneipar |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Dec. 05. 14:38 |
Utolsó módosítás: | 2020. Dec. 05. 14:38 |
Actions (login required)
Tétel nézet |