Egy carsharing vállalkozás üzemeltetési folyamatainak modellezése és elemzése a hatékonyságnövelés érdekében

Kázmér Imre (2020) Egy carsharing vállalkozás üzemeltetési folyamatainak modellezése és elemzése a hatékonyságnövelés érdekében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Kázmér_Imre_S98D0Z_szakdolgozat.pdf] PDF
Kázmér_Imre_S98D0Z_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 18..

Download (682kB)
[thumbnail of Titkositás_Kázmér_Imre_S98D0Z.pdf] PDF
Titkositás_Kázmér_Imre_S98D0Z.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Kázmér_Imre_S98D0Z.pdf] PDF
BA_TO_Kázmér_Imre_S98D0Z.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 18..

Download (315kB)

Absztrakt (kivonat)

<p>Szakdolgozatomban egy Budapesten működő autómegosztó vállalkozás operációs<br>feladatai megszervezésének folyamatait vizsgáltam. Célom az automatizálás<br>lehetőségének feltérképezése volt.<br>Az autómegosztás rendszerek új módjai a mobilitásnak. Budapesten több szolgáltató is<br>üzemeltet ilyen rendszert. A szolgáltatás legfőbb előnye, hogy a felhasználók a saját<br>autó fenntartási költségeit megtakarítva egy megfizethető szolgáltatási díj ellenében<br>élvezhetik a személyautós közlekedés előnyeit. Ezzel a rendszerrel nem csak a<br>felhasználók és a szolgáltatók járnak jól, hanem a város is, mert a szolgáltatásban<br>modern, biztonságos és környezetkímélő járművek állnak rendelkezésre és a rendszer<br>elterjedése várhatóan csökkenteni fogja a városi parkolók túlzsúfoltságát is.<br>A megfelelő minőségű szolgáltatási színt eléréséhez az üzemeltetőnek biztosítania kell,<br>hogy a flotta járműveit megfelelő számban, üzemkész állapotban, lehetőleg a<br>felhasználói igények közelében elérhetőek legyenek. Ezt a feladatot az operátori részleg<br>teljesíti. Ők töltik fel a lemerült autókat, hogy az ügyfelek minél nagyobb hatótávon<br>tudják azokat használni. Valamint az ő feladatuk az is, hogy a lerakott autókat<br>áthelyezzék a város olyan területeire, ahol várhatóan magasabb kereslet lesz a<br>szolgáltatásra. Ez az operációs munka számos kihívást rejt magában és a hatékony<br>megszervezése nem könnyű feladat.<br>Dolgozatomban azt vizsgáltam, hogy az informatika és a megjelenő új technológiák<br>segítségével, lehetséges-e a munkafolyamatok megszervezését automatizálni.<br>Hipotézisemben azt állítottam, hogy: Az operációs munka megszervezésének<br>automatizálása növelné a hatékonyságot.<br>A téma feldolgozása során vizsgáltam ennek a közlekedési módnak és a problémának az<br>aktualitását. Megnéztem a mobilitás fontosságát és a modern városok közlekedéssel<br>kapcsolatos kihívásait és jövőképét.<br>Az derült ki, hogy emberiség nagy része valamilyen módon kötődik a városokhoz, vagy<br>ott él vagy ott dolgozik, és mobilitás a modern városi ember esetében ma már<br>tömegigény. A technika fejlődésével és az ezzel járó új életvitel kialakulásával egyre többet és egyre rendszeresebben közlekedik, hogy szükségleteit és vágyait kielégíthesse.<br>A megnövekedett igények új megoldásokat kívánnak meg a közlekedési rendszer<br>fejlesztőitől. A modern város fejlesztésében már nem lehet egy-egy rendszert<br>önmagában vizsgálni. A rendszerek összefonódnak, hatnak egymásra és ebből az<br>integrálódásból magasabb színvonalú, átfogóbb megoldások születhetnek.<br>A közlekedés fejlesztése, ma már nem képzelhető el az okos város koncepciójának<br>ismerete nélkül. Az okos városok tulajdonképpen a rendszerek rendszerét jelentik, ahol<br>összekapcsolódik az infrastruktúra, az eszköz, a személy, a szervezet az<br>információtechnológián keresztül. Az ilyen smart city rendszert intelligens<br>kommunikációs alrendszerek működtetik.<br>Budapestnek is létezik már okos város jövőképe, ami egy stratégiai összegzés az egyes<br>szakágak okos fejlesztési lehetőségeiről. Mindez a gazdasági és társadalmi szempontból<br>is fenntartható és egyben élhetőbb város, valamint a növekvő jólét feltételeinek<br>biztosítása céljából. A stratégiának természetesen van fenntartható mobilitást érintő<br>része is, ami elsősorban a közlekedési eszközök összehangoltságának lehetőségeiről<br>szól. Az okos Budapest elképzelésben szükséges az új technológiák felhasználási<br>kőrének bővítése is. Valamint cél a digitális kompetenciák növelése, hogy a<br>felhasználók minél jobban beépíthessék az életükbe a modernizáció eredményeit.<br>Az okos városokban okos közlekedésre van szükség, aminek célkitűzése a mobilitási<br>szokások megismerésén túl, azok befolyásolása. Ennek kulcseleme a kereslet és kínálat<br>hatékony összehangolása.<br>Az informatikának a közlekedésben már most is, de a jövőben még inkább egyre<br>meghatározóbb szerep jut. A közlekedési informatika foglalkozik az információellátás<br>és felhasználás lehetséges megoldásaival, szabályszerűségeivel. Megjelenik a<br>közlekedés tervezésében, működtetésében és irányításában egyaránt. Célja a folyamatok<br>optimális lebonyolításának elérése. Ehhez a korszerű közlekedés informatikai<br>rendszerek a különböző tudományterületek eredményeit, valamint különböző technikai<br>eszközöket használnak fel. Az információ kinyerése és feldolgozása értékteremtő<br>folyamat, ezért az információnak mindig van költsége is, amivel számolni kell a<br>fejlesztések során. <br>A közlekedés fejlesztésének stratégiájában az okos városok koncepciója mellett az Ipar 4.0 technológiáit is alkalmazni kell. Az Ipar 4.0 egy olyan új szintje az életnek, ahol az<br>információs technológia, az automatizálás, valamint a gyártási módszerek egyre<br>szorosabban kapcsolódnak össze. Az új technológiák a machine to machine, a vehicle to<br>vehicle, a Mesterséges intelligencia, a Dolgok internete, a Big data, valamint a Felhő<br>alapú szolgáltatások. Ezek a technológiák teszik lehetővé a nagy mennyiségű adatok<br>feldolgozását és az automatizálást, ami a közlekedési rendszerekbe is egyre inkább<br>megjelenik.<br>Az car sharing szolgáltatásban is a felhasználói igények jobb megértéséhez, a zónák<br>célszerűbb kijelöléséhez, az operátorok munkájának segítéséhez és a folyamatok<br>automatizálásához elengedhetetlen a nagymennyiségű adat gyűjtése és elemzése. Az<br>Ipar 4.0 technológiáinak alkalmazásával a folyamatok minél nagyobb mértékű<br>automatizálása érhető el, ami csökkenti az emberi hibák előfordulását és a költségeket,<br>ezáltal még elérhetőbb szolgáltatást képes nyújtani.<br>A közlekedés rendszerében megjelentek az intelligens közlekedési alrendszerek, amiket<br>az Európai Uniós irányelvek is tartalmaznak. Az intelligens közlekedési rendszerhez<br>kapcsolódó szolgáltatásokkal szembeni elvárások a biztonságos közlekedés, a forgalom<br>hatékonyságának növelése, az üzemeltetés hatékonyságának növelése, a környezet<br>védelem és az utazási kényelem növelése. A szolgáltatások színvonalának emelésével<br>növelhető a közlekedésben szolgáltatást nyújtó vállalkozások versenyképessége, mivel<br>egyre újabb felhasználói igényeket képesek kielégíteni. Az autómegosztó rendszerek<br>ezeknek a szolgáltatásoknak nagy részét már biztosítják, de látható, hogy az igazi<br>hatékonyságnövelést a rendszerek integrálásával lehet majd elérni.<br>Az alternatív közlekedési módok megjelenéséhez kiemelkedően fontos, az intelligens<br>közlekedési alrendszerek fejlődése. Főleg a Helymeghatározó rendszerek, a Flotta<br>menedzsment rendszerek, az On-line monitoring rendszerek és az Elektronikus<br>díjfizetés rendszere segítette az újszerű szolgáltatások megjelenését.<br>A helymeghatározó rendszer a szabadon áramló autómegosztó rendszereknek is az<br>alapja, hiszen a flotta foglalható járművei a kijelölt zónán belül bárhol lehetnek és a<br>foglalást a járművek digitális térképen való megjelenítése teszi lehetővé. A<br>helymeghatározó rendszer nem csak az autók helyzetét jeleníti meg, hanem a felhasználó helyzetét is, sőt a kettőjük távolságát is mutatja. Ezen felül számos szűrési<br>lehetőség is elérhető. A flottamenedzsment rendszere főleg az üzemeltetési feladatokhoz<br>nyújt információkat, de a vezetői döntések előkészítéséhez is használható rendszer. Az<br>on-line monitoring a flotta járműveinek állapotát mutatja meg valós időben a távolban<br>lévő felhasználó számára. Szintén elképzelhetetlen lenne az autómegosztó szolgáltatás<br>az automatikus elektromos díjfizetési rendszer nélkül.<br>Az újszerű mobilitási módok közül, mind szolgáltatási minőségben, mind<br>szabályozottságban az autómegosztó vagy carsharing szolgáltatás látszik a<br>legígéretesebbnek. Ennek egyik oka, a tőkeerős vállalati háttér, ami széles<br>típusválasztékú és nagy darabszámú flottát tud a szolgáltatásában biztosítani. A legtöbb<br>fejlesztést is ezektől a vállalatoktól várhatják majd a felhasználók a jövőben.<br>A carsharing koncepciója abban új, hogy külön választja a jármű használatát a jármű<br>tulajdonosától. Ezért lehet vonzó, költségmegtakarító megoldás azon felhasználók<br>számára, akik nem függenek a saját tulajdonú személygépjárművektől, és csak<br>alkalmanként használják a járműveket.<br>A carsharing üzemeltetési modellje is többfél lehet. A legismertebbek az egyirányú<br>rendszerek, ahol nem kell a járművet visszavinni a felvétel helyére. Az egyirányú<br>rendszereken belül létezik az állomás alapú és a szabadon áramló rendszer. Az állomás<br>alapú rendszerben adott helyen lévő állomásokon vehető fel és adható le a jármű, míg a<br>szabadon áramló rendszerben a közforgalmi parkolókban tehetők le a járművek és<br>onnan is vehetőek fel. Hazánkban ez utóbbi terjedt el.<br>Az egyirányú autómegosztásban az jelenti az üzemeltetési problémát, hogy a<br>felhasználók olyan helyeken teszik le az autókat, ahol nincs nagy kereslet a felvételükre.<br>Az operátorok ezért áthelyezésekkel próbálják a megfelelő szintű elérhetőséget<br>biztosítani.<br>Az áthelyezéseknek egy másik lehetséges módja a felhasználók motiválása arra, hogy<br>inkább magas keresetű helyeken rakják le az autókat.<br>Mind az operátor alapú, mind a felhasználó alapú áthelyezések optimalizálási<br>lehetőségeit kutatják a szakemberek. Sokféle megközelítés megtalálható a<br>szakirodalomban, de egységes, a gyakorlatban is elfogadott és bevált módszer még nincs. Ennek oka, hogy maga az autómegosztó rendszer működési környezete rendkívül<br>összetett és számos folyamatosan változó tényezőt kell figyelembe venni.<br>Az állomásalapú rendszereknél az állomások telítettségének kiegyensúlyozása a cél. A<br>felállított modelleket és szimulációkat azért érdemes tanulmányozni, mert a szabadon<br>áramló rendszerekben is megjelennek állomás alapú szolgáltatások. Ilyen például egy<br>reptéri szolgáltatás.<br>A szabadon áramló rendszereknél sokkal bonyolultabb felállítani egy valós viszonyokat<br>jó tükröző modellt, mert a felhasználói igények, az autók töltöttsége és a közlekedés<br>zsúfoltsága valamint a szabad parkolók helye időben folyamatosan változik.<br>Az operátori munka megszervezésének optimalizálásához és automatizálásához először<br>meg kellene határozni a foglalási zóna különböző területeinek keresleti szintjét a<br>különböző időintervallumokban. Ezután meg kellene határozni valós időben minden<br>autó töltési vagy áthelyezési feladatának értékét, hasznosságát. Ezt még az is bonyolítja,<br>hogy egy autót számos helyre lehet áthelyezni. Fel kellene állítani egy feladat érték<br>rangsort, ami alapján meg lehetne határozni a prioritást.<br>A MOL Limo operátori gyakorlatát tanulmányozva találtam egy kritikus elemet, ami<br>akadályozná egy matematikailag akár jól működő modell adaptálását a valós<br>tevékenységbe.<br>A gyakorlatban a feladatok végrehajtásában van egy olyan elem, ami nagyon kötötté<br>teszi a folyamatot. Ugyanis a feladatra váró autóhoz, valahogyan oda kell jutnia az<br>operátornak. Ha töltésről van szó, akkor az operátor egy feltöltött autóval megy el a<br>töltésre váróhoz és ott autót cserél. Így az áthelyezést csak a töltéstől teljesen<br>különválasztva lehet elvégezni. Az áthelyezéshez az előző módszer nem használható,<br>hiszen annak nincs értelme, hogy az áthelyezett autó helyére egy másik kerüljön. A<br>gyakorlatban az áthelyezést úgy végzik el az operátorok, hogy egy autóba négyen-öten<br>beülnek, és a sofőr kirakja a kollégákat az áthelyezésre váró autóknál. Ez azt is jelenti,<br>hogy az áthelyezés mindig egymáshoz közel lévő autókat érint.<br>A MOL Limo jelenleg alkalmazott operációs munkafolyamatait megvizsgálva azt<br>láttam, hogy a cégnek jelen méretével nem célja bizonytalan kimenetelű kutatásokat és fejlesztéseket végrehajtani. A jelenleg alkalmazott folyamatai megfelelőek a kívánt<br>szolgáltatási szint biztosításához, de érezhetően meg van az igény a fejlesztésekre.<br>A vizsgálatok melléktermékeként láthatóvá vált számomra, hogy a megfelelő operátor<br>munkatársak megtalálása komoly problémát okoz a cégnek, így a HR területén történő<br>fejlesztések is fontosak lehetnek. Itt említeném meg azt is, hogy az automatizálással<br>elvennénk az operátorok döntési lehetőségeit, ami lehet, hogy a fluktuáció<br>növekedéséhez vezetne.<br>Az is kiderült, hogy partnercégük a VULOG, akitől az alkalmazásukat vásárolták és a<br>támogatást kapják, mind méretében, mind profiljában megfelelő lenne a kívánt<br>kutatások és fejlesztések végrehajtásához. A MOL Limonak érdeke lenne az operációs<br>folyamai fejlesztéséhez az igényeit megfelelően megfogalmazni és a VULOG-tól kérni<br>a fejlesztéseket.<br>Vizsgálatom végén arra a végkövetkeztetésre jutottam, hogy az szabadon áramló<br>autómegosztó rendszerek operátori feladatainak megszervezésében az automatizálás<br>technikailag megvalósítható lenne. De a rendszer túlzottan komplex, nagy elemszámú<br>és az elemek közötti kapcsolat nagyon összetett. Az idő, mint befolyásoló tényező<br>hatása jelentős és gyors változásokat eredményez. A sztochasztikus jellege miatt,<br>jelentős részét csak valószínűségi változókkal lehet jellemezni. A változásokat az<br>elérhető technológiával a rendszer tudná követni és folyamatosan újra optimalizálhatná<br>az operátori munka megszervezését, de az operátorok ezt nem tudnák hatékonyan<br>lereagálni, mert az ő munkavégzésük időciklusa túl hosszú a folyamatos<br>módosításokhoz való alkalmazkodáshoz.<br>Végeredményül meg kellett állapítanom, hogy a hipotézisem nem állta meg a helyét és<br>el kellett vetnem. Jelen helyzetben nem az automatizálás fogja a hatékonyságot növelni.<br>Viszont azt érzem, hogy munkám nem volt hiábavaló, mert meg tudtam mutatni<br>bizonyos fejlesztési irányvonalakat. Még ha ezek csak részletekre vonatkoznak is,<br>remélem néhány megfontolásra érdemes ötletet tudtam adni.<br>Az automatizálás problémája továbbra is megoldásra vár és megítélésem szerint, a<br>szakemberek még sokáig izgalmas kihívásként fognak tekinteni rá. <br><br><br><br><br><br><br></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Sándor Ágnes
Belső
egyetemi tanársegéd, Gazdaságinformatika Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: alapelvek, alaptípusok, allokáció, Budapest, közlekedés, közlekedésszervezés, logisztika
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 05. 14:15
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 10:53

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet