Kardos Krisztina (2020) Mi a frissdiplomások elképzelése a saját karrierfejlődésükről? Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
d5efk9_Kardos Krisztina_SZAKDOLGOZAT.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BA_TO_kardos_krisztina_d5efk9.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (268kB) |
Absztrakt (kivonat)
<p></p><p>Szakdolgozatom kutatási kérdése a frissdiplomások elképzelése volt a saját karrierfejlődésükről. Annak érdekében, hogy megértsem a pályakezdő fiatalok motivációját és elképzeléseit a karrierjükről, dolgozatomat a személyiségfejlődés és karrier kapcsolatának bemutatásával indítottam, ahol a Johari-ablak segítségével mutattam be a személyiség négy területét. A személyiségfejlődés szorosan kapcsolódó pszichoszociális fejlődés elméletére helyeztem a hangsúlyt a továbbiakban. A pályaválasztási intézményrendszer bemutatásával folytatódott a dolgozatom, majd a pályaszocializáció és pályaidentifikációt mutattam be, ahol az ember-pálya megfelelés modellel szemléltettem a szakmai környezet és személyiségtípusok közötti összefüggéseket. Ezeknek a témaköröknek a feldolgozása segítette a frissdiplomások döntéseinek megértését és a háttérben zajló folyamatok interpretálását. A dolgozatom kutatási kérdéséhez szorosan kapcsolódó karriermenedzsment és karriertervezés fejezet dolgozta fel a karrier egyéni megközelítését, ahol az életpálya és karriertípusokat, karrierutakat objektív és szubjektív megközelítésben mutattam be. Itt a karrieraspiráció, karriermotiváció, karrieresélyek és karriermagatartás összefüggéseit és meghatározó tényezőit egy ábra segítségével vázoltam fel. Az egyéni megközelítés mellett a karriermenedzsment szervezeti szinten történő bemutatása következett, ahol azokat az eszközöket is bemutattam, melyek a vállalati életben napi szinten jelen vannak. Három, jelenleg is nagy népszerűségnek örvendő szervezeti karriermenedzsment programot mutattam be, különböző szektorokban, ahová folyamatosan toborozzák a pályakezdőket. A tehetségmenedzsment témakörénél a tehetség fogalmának alapos vizsgálatával és tehetség modell segítségével jutottam el a tehetségmenedzsment dimenziók megértéséhez és ahhoz, a tényhez, miszerint a tehetség nem minden vállalatnál jelenti ugyanazt, az iparági specifikumai nagyban meghatározzák a jelentését és tartalmát. Dolgozatomban az Y, Z és Alfa-generációk közötti karrierelképzelések változásait is nagyon fontosnak tartottam bemutatni, hiszen a generációkra jellemző viselkedésmódok és hozzáállásbeli különbségek meghatározzák az egyéni pályaelképzelések, karriertörekvések és elvárásokat is. Ezek hatással vannak a karrierfejlődésre. Szakdolgozatom elméleti részének alátámasztására primer kutatást választottam, amelynek során kérdőíves módszert alkalmaztam. A felmérés eredménye a nemzetközi generációs karrierelképzelések kutatásával megegyező adatokat mutatta ki, néhány pontban eltérő jelleggel. A kérdőív vizsgálta a pályaválasztási lehetőségeket a középiskolákban, az erre és a szakma kiválasztására ható tényezőket. A felsőoktatási intézmény kiválasztására ható tényezőket is szerettem volna összegyűjteni és, hogy a munkahelyválasztásnál a bizonyos szempontokat mennyire tartják fontosnak vagy éppen ellenkezőleg, nem fontosnak a kérdőívet kitöltők. Kérdés volt még a szakmai gyakorlat hozzájárulásának a mértéke is, illetve, hogy a tanulmányokkal párhuzamosan milyen típusú munkákat végeznek a hallgatók. Az utolsó négy kérdésre pedig a kitöltők szabadon válaszolhattak. Az érintett témakörök a karrierelképzeléseket, karrier és siker kapcsolatát, a frissdiplomások karrierlehetőségeit és a munkakörnyezet, pozíció tervek 10 éves távlatban érintették. Összefoglalásként úgy látom, hogy a jövő munkavállalóinak megszólítása és hosszú távon való motivációja, megtartása sok kihívást tartogat még nemcsak a HR-nek, hanem az egész szervezeteknek. A rendelkezésre álló karrier és tehetségmenedzsment rendszerek és eszközök ehhez nyújtanak hátteret és segítséget a folyamatban, így ezek elterjedtebb és magasabb szintű kihasználása lehet a kulcs a frissdiplomások karrierfejlődéseinek támogatásában.</p><br />
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Konzulens(ek)
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | karrierlehetőségek, karriermenedzsment, pályaválasztás, tehetség, tehetséggondozás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Dec. 05. 14:14 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 29. 10:43 |
Actions (login required)
Tétel nézet |