Mi a frissdiplomások elképzelése a saját karrierfejlődésükről?

Kardos Krisztina (2020) Mi a frissdiplomások elképzelése a saját karrierfejlődésükről? Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of d5efk9_Kardos Krisztina_SZAKDOLGOZAT.pdf] PDF
d5efk9_Kardos Krisztina_SZAKDOLGOZAT.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_kardos_krisztina_d5efk9.pdf] PDF
BA_TO_kardos_krisztina_d5efk9.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (268kB)

Absztrakt (kivonat)

<p></p><p>Szakdolgozatom kutatási kérdése a frissdiplomások elképzelése volt a saját karrierfejlődésükről. Annak érdekében, hogy megértsem a pályakezdő fiatalok motivációját és elképzeléseit a karrierjükről, dolgozatomat a személyiségfejlődés és karrier kapcsolatának bemutatásával indítottam, ahol a Johari-ablak segítségével mutattam be a személyiség négy területét. A személyiségfejlődés szorosan kapcsolódó pszichoszociális fejlődés elméletére helyeztem a hangsúlyt a továbbiakban. A pályaválasztási intézményrendszer bemutatásával folytatódott a dolgozatom, majd a pályaszocializáció és pályaidentifikációt mutattam be, ahol az ember-pálya megfelelés modellel szemléltettem a szakmai környezet és személyiségtípusok közötti összefüggéseket. Ezeknek a témaköröknek a feldolgozása segítette a frissdiplomások döntéseinek megértését és a háttérben zajló folyamatok interpretálását. A dolgozatom kutatási kérdéséhez szorosan kapcsolódó karriermenedzsment és karriertervezés fejezet dolgozta fel a karrier egyéni megközelítését, ahol az életpálya és karriertípusokat, karrierutakat objektív és szubjektív megközelítésben mutattam be. Itt a karrieraspiráció, karriermotiváció, karrieresélyek és karriermagatartás összefüggéseit és meghatározó tényezőit egy ábra segítségével vázoltam fel. Az egyéni megközelítés mellett a karriermenedzsment szervezeti szinten történő bemutatása következett, ahol azokat az eszközöket is bemutattam, melyek a vállalati életben napi szinten jelen vannak. Három, jelenleg is nagy népszerűségnek örvendő szervezeti karriermenedzsment programot mutattam be, különböző szektorokban, ahová folyamatosan toborozzák a pályakezdőket. A tehetségmenedzsment témakörénél a tehetség fogalmának alapos vizsgálatával és tehetség modell segítségével jutottam el a tehetségmenedzsment dimenziók megértéséhez és ahhoz, a tényhez, miszerint a tehetség nem minden vállalatnál jelenti ugyanazt, az iparági specifikumai nagyban meghatározzák a jelentését és tartalmát. Dolgozatomban az Y, Z és Alfa-generációk közötti karrierelképzelések változásait is nagyon fontosnak tartottam bemutatni, hiszen a generációkra jellemző viselkedésmódok és hozzáállásbeli különbségek meghatározzák az egyéni pályaelképzelések, karriertörekvések és elvárásokat is. Ezek hatással vannak a karrierfejlődésre. Szakdolgozatom elméleti részének alátámasztására primer kutatást választottam, amelynek során kérdőíves módszert alkalmaztam. A felmérés eredménye a nemzetközi generációs karrierelképzelések kutatásával megegyező adatokat mutatta ki, néhány pontban eltérő jelleggel. A kérdőív vizsgálta a pályaválasztási lehetőségeket a középiskolákban, az erre és a szakma kiválasztására ható tényezőket. A felsőoktatási intézmény kiválasztására ható tényezőket is szerettem volna összegyűjteni és, hogy a munkahelyválasztásnál a bizonyos szempontokat mennyire tartják fontosnak vagy éppen ellenkezőleg, nem fontosnak a kérdőívet kitöltők. Kérdés volt még a szakmai gyakorlat hozzájárulásának a mértéke is, illetve, hogy a tanulmányokkal párhuzamosan milyen típusú munkákat végeznek a hallgatók. Az utolsó négy kérdésre pedig a kitöltők szabadon válaszolhattak. Az érintett témakörök a karrierelképzeléseket, karrier és siker kapcsolatát, a frissdiplomások karrierlehetőségeit és a munkakörnyezet, pozíció tervek 10 éves távlatban érintették. Összefoglalásként úgy látom, hogy a jövő munkavállalóinak megszólítása és hosszú távon való motivációja, megtartása sok kihívást tartogat még nemcsak a HR-nek, hanem az egész szervezeteknek. A rendelkezésre álló karrier és tehetségmenedzsment rendszerek és eszközök ehhez nyújtanak hátteret és segítséget a folyamatban, így ezek elterjedtebb és magasabb szintű kihasználása lehet a kulcs a frissdiplomások karrierfejlődéseinek támogatásában.</p><br />

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Emberi Erőforrások

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Szászvári Karina Ágnes
Belső
egyetemi docens, Menedzsment Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: karrierlehetőségek, karriermenedzsment, pályaválasztás, tehetség, tehetséggondozás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 05. 14:14
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 10:43

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet