Közúti üzemanyag disztribúció a benzinkút hálózatok ellátására

Kovács Jázmin Kitti (2020) Közúti üzemanyag disztribúció a benzinkút hálózatok ellátására. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat-KovácsJázmin.pdf] PDF
Szakdolgozat-KovácsJázmin.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 18..

Download (1MB)
[thumbnail of Titkositasi-kerelem-2020-KovacsJazmin.pdf] PDF
Titkositasi-kerelem-2020-KovacsJazmin.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (48kB)
[thumbnail of Temavazlat-es-osszefoglalas_2020_KovacsJazmin.pdf] PDF
Temavazlat-es-osszefoglalas_2020_KovacsJazmin.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 18..

Download (364kB)

Absztrakt (kivonat)

<p><p>Szakdolgozatom témáját a jelenlegi munkahelyem és csapatom inspirálta.  Az általam kifejtett kérdések és megoldások motiválóak voltak számomra. Sikerült bele látnom a logisztika tárolási és kiszállítási folyamataiba, azok nehézségeibe és előnyeibe. A dolgozatom célja a közúti üzemanyag disztribúció bemutatása közelebbről, illetve globális trendekről iránymutatást adni. Továbbá, javítási és fejlesztési javaslatok után kutatni, hogy, hogyan lehetne jobbá és sikeresebbé tenni ezt a folyamatot. A munkatársak eddigi tapasztalatainak bemutatása, hogy ők milyen nehézségeket és sikereket élnek meg a munkájuk során.</p> <p>A dolgozatomban első sorban elemeztem a logisztika belső és külső környezetét. Ismertettem, hogy milyen globális trendjei vannak a logisztikai ágnak, azon belül a közúti kiszállításnak. E mellett milyen jövőbeli fejlesztésekre számíthatunk a logisztikában. Dolgozatomban elemzem a kiszállítások átfutási idejét, milyen előnyei és milyen hátrányai vannak a folyamatnak. </p> <p> Bemutattam a MOL-nak az évek alatt elért sikerét és, hogy milyen fejlesztéseket vezettek be a folyamat egyszerűsítése érdekében.  A logisztikai csapat munkáját az általam készített folyamatábrákban mutattam be lépésről lépésre. Milyen informatikai rendszerekkel dolgoznak a folyamat sikeres létrejöttének érdekében. Az egyes dolgozók mivel járulnak hozzá, hogy megvalósuljon a közúti kiszállítás. Elemeztem, hogy az informatika hogyan épül be a procedúrába, ezzel választ kapva kutatási kérdéseimre:</p> <p><!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->Milyen szerepe van az informatikai alkalmazásoknak a kiszállítási folyamatokban? </p> <p><!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->Mennyire támogatják az informatikai rendszerek a kiszállítás folyamatát? </p> <p><!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->Megkönnyítené-e a munkát az, ha egy több lépéses folyamatot leredukálnának egy lépésesre? </p> <p><!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->Miért szabályozzák szigorúan a telephelyekre történő belépést? </p> <p><!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->Költségesebb-e a vasúti vagy az uszályos szállítás, mint a közúti?</p> <p> Dolgozatomban bemutattam a közúti kiszállítás teljes folyamatát, hogyan épül fel, milyen feladatokból áll és hányan dolgoznak rajta. E mellett szemléltettem, hogy hogyan zajlanak a lefejtések és a gépjármű vezetőinek milyen feladatai vannak. Mind ezek mellett a lehetséges veszélyeket is ismertettem, illetve, hogy hogyan kerülhetőek el azok.</p> <p>Fejlesztési javaslatok után kutattam, melyekkel egyszerűsíthetőbbé tehető a folyamat. A MOL legfőbb célja, hogy kielégítse a vevők igényeit. Azonban adódnak problémák a folyamat során, melyek lelassítják a kiszállítást. A folyamatban előfordulnak hibák, melyek többszöri egyeztetések során kerülnek javításra.</p> <p>A szekunder kutatásom után bemutattam a primer kutatásom eredményét. Kérdőívet készítettem a MOL azon dolgozóival, akik részt vesznek a közúti kiszállítás folyamatában. Kérdéseimet úgy alkottam meg, hogy a rájuk kapott válaszokkal kellően körbefogják a felvetetett kérdéseket és problémákat. A válaszadók között volt műszakvezető és fizikai munkás is, így több szempontból meg tudtam vizsgálni az eljárást.</p> <p>Megismertem, hogy milyen szerepe van az informatikai alkalmazásoknak a kiszállítási folyamatokban és milyen fejlesztéseket vezettek be a MOL-nál töltött éveik alatt. Az informatikai rendszerek pontos értékeket adnak, illetve a mérések utáni ellenőrzéseket is gyorsabban el tudják végezni az intelligens eszközök. A válaszok alapján sikerült előnyöket és hátrányokat is kiszűrnöm a folyamatról.</p> <p>Végül arra kerestem a választ, hogy hogyan tehetnénk ezt a kiszállítási folyamatot még jobbá. Fejlesztési lehetőségek után kutattam és a hipotéziseimre kerestem a választ.</p> <p><!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->Első hipotézisem: a kiszállítási folyamat átfutási idejének csökkentése 5%-kal megvalósítható a fejlesztési javaslatok által.</p> <p><!--[if !supportLists]-->·         <!--[endif]-->Második hipotézisem: a töltéshez szükséges két töltőkaros fejlesztés megvalósításával, illetve a szükséges informatikai háttérrendszerek módosításával 5%-kal csökkenthető a töltés és lefejtés átfutási ideje.</p> <p>Véleményem szerint a kiszállítás átfutási ideje csökkenthető. Végig vezettem melyik feladaton módosíthatnánk, hogy a hatékony munkavégzés során ne legyen felületes munka. Számos ötletem volt a csökkentésre, némelyik sikertelennek bizonyult, de sikerült olyan fejlesztést javasolnom, melyre a MOL igényt tartana. Ez után kutatva megvizsgáltam, hogy ezzel az eljárással 5%-al lehetséges a kiszállítás átfutási idejének a csökkentése. Tehát hipotézisem beigazolódott. E mellett a mérés idejét is csökkenteni szerettem volna, így ez után is kutattam. </p> <p>Erre való fejlesztési javaslatom is megvalósítható, ami szintén 5%-al csökkentené az üzemanyag lefejtésének átfutási idejét, így második hipotézisem is beigazolódik.</p> <p>Összeségében a szakdolgozatomban végig vezettem az összes kutatási kérdéseimet és a lehetséges problámákat a MOL-nál. Teljes képet kaptam a kiszállítási folyamatról és, hogy ezt milyen szabályok és nehézségek egészítik ki. Fejlesztési javaslatokat adtam a Gazdaságinformatikai szakon szerzett tapasztalataim és a kérdőívemre kapott válaszok alapján, melyek közül számos feladat megvalósítható és a MOL-nak igénye is van rá.</p><br></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Szigili Krisztina
Belső
Mestertanár, Gazdaságinformatika Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fejlesztés(ek), igénykielégítési folyamat, informatikai rendszer(ek), logisztika, szállítás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 05. 14:14
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 10:41

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet