A hazai kis- és középvállalkozások digitális megjelenése és a digitális megoldások használatának fejlődési lehetőségei

Krebsz Rebeka Mónika (2020) A hazai kis- és középvállalkozások digitális megjelenése és a digitális megoldások használatának fejlődési lehetőségei. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Krebsz Rebeka_C478BP_Szakdolgozat.pdf] PDF
Krebsz Rebeka_C478BP_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of Krebsz Rebeka_C478BP_Szakdolgozat Összefoglaló.pdf] PDF
Krebsz Rebeka_C478BP_Szakdolgozat Összefoglaló.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (332kB)
[thumbnail of Krebsz Rebeka_C478BP_Nyilatkozat saját munkáról.pdf] PDF
Krebsz Rebeka_C478BP_Nyilatkozat saját munkáról.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (112kB)

Absztrakt (kivonat)

A HAZA KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALKOZÁSOK DIGITÁLISMEGJELENÉSE ÉS A DIGITÁLIS MEGOLDÁSOK HASZNÁLATÁNAK FEJLŐDÉSI LEHETŐSÉGEIMagyarországon a munkaerő termelékenysége jelentősenelmarad az Európai Uniós szinttől, melynek következményeit és gazdasági hatásáteddig mérsékelte a régiós viszonylatban alacsonynak számító bérszínvonal. Ajelenlegi alacsony munkanélküliség és a munkaerő hiány következtében feltörekvőbenlévő munkabérek azonban hazánk ilyen jellegű versenyelőnyének megszűnéséteredményezhetik közép, illetve hosszú távon.A termelékenységbelilemaradás kifejezetten igaz a hazai kkv szektorra, ahol az egy munkavállalóralevetített hozzáadott érték átlagosan közel 50%-kal alacsonyabb, mint anagyvállalatoknál. Ennek következményeképp ahazai kkv szektornak az elkövetkezendő években mindenképp arra kell törekednie,hogy ezt a differenciát csökkentse.Ahhoz, hogy ezmegvalósuljon és versenyképességük javuljon a digitalizáció lehet a kulcs. Ezena területen azonban a magyar kkv szektor kifejezettennagy kihívások előtt áll, hiszen ők azok, akik jelenleg kevésbé fejlettek adigitális megjelenés és digitális megoldások használata terén. Éppen ezért a változó piaci környezetadaptációs kihívást jelenthet számukra, tekintve, hogy újra kell gondolniukmeglévő üzleti modelljeiket és ezzel együtt az alkalmazott technológiákat is. Kutatásom fő céljaa magyar mikor-, kis- és középvállalkozások jelenlegi helyzetének ésfejlesztési lehetőségeinek vizsgálata a digitális megjelenés és digitálismegoldások területén. Primer és szekunder adatok segítségével részleteselemzést végeztem azzal kapcsolatban, hogy a vállalkozások hogyan tudjákértékesítési csatornáik körét szélesíteni az e-kereskedelembe való belépéssel,a közösségi média lehetőségeinek kihasználásával, illetve hatékonyságukatnövelni olyan digitális megoldásokkal, mint a felhő, a Big Data, azelektronikus számlázás és az ügyfélkapcsolat-kezelő rendszerek.A szektor fejlődésilehetőségeit öt dimenzió mentén vizsgáltam:1.     E-kereskedelem (online értékesítéshárom e-kereskedelmi csatornán keresztül)2.     Export online értékesítés (EU-n belüli és EU-nkívüli online értékesítés)3.     Valós időben történő online kapcsolattartás(közösségi médián és online fizetett hirdetéseken keresztül)4.      Advanced Analytics /Adatelemzés a döntéshozatalban (Big Data elemzés és felhő alapú megoldásokhasználata)5.      Folyamatok optimalizálásaés automatizálása (B2B szektoron belüli elektronikusszámlák küldése, automatikus feldolgozása és ügyfélkapcsolat-kezelő rendszerekhasználata)A szekundervizsgálat közben a magyar kkv szektort a Digitális Éllovas országok és azEurópai Uniós tagállamok hasonló szektorával, illetve a nagyvállalatokkalvetettem össze. A vizsgálatból tisztán látszik, hogy a hazai kkv-k szinte mindenterületen jelentősen el vannak maradva a digitálisan fejlett, úgynevezett DigitálisÉllovas országok csoportjától és bár kisebb különbségekkel, de az EU-s átlagtólis. A kutatásból az is kiderült, hogy a kkv-k még mindig nem használják ki adigitális gazdaság adta lehetőségeket olyan mértékben, mint a nagyvállalatok.Ez igaz az olyan fejlett diszruptív technológiák alkalmazására, mint a Big Dataelemzés vagy a felhő alapú megoldások, de megfigyelhető a közösségi média, aze-kereskedelem, az elektronikus számlázás és az ügyfélkapcsolat kezelésterületén is.A szekunder kutatásmellett kvantitatív típusú primer kutatást is végeztem, melynek keretei köztonline kérdőíves megkérdezéssel gyűjtöttem a kutatásomhoz releváns,számszerűsíthető és statisztikailag értékelhető adatokat a magyar kkv szektorszereplőitől. Kutatásom alapvető célja volt, hogy adatgyűjtés segítségévelelemezzem és szekunder statisztikai adatokkal összevessem a válaszadó kkv-kdigitális megjelenési formáit, az alkalmazott digitális megoldások körét ésjövőbeni alkalmazásukra vonatkozó terveit. Ezen belül az egyes alcéljaim az alábbiak voltak:Ø  C1: Megvizsgálni a vállalkozások digitális megjelenésiformáit és ezzel kapcsolatos rövidtávú terveitØ  C2: Annak vizsgálata, hogy a vállalkozások milyenmértékben használják ki a közösségi média adta lehetőségeketØ  C3: Megvizsgálni a vállalkozások e-kereskedelemben ésexport értékesítésben való részvételét és rövidtávú terveitØ C4:Az egyéb elérhető digitális megoldások - mint a felhő szolgáltatások,e-számlázás, ügyfélkapcsolat-kezelő rendszerek - alkalmazásának vizsgálataA 49 kitöltőtőlkapott válaszok összesített eredményeit az alcéloknak megfelelően elemeztem ésmutattam be. Ezek bár a szekunder adatoknál valamelyest pozitívabbak voltak –főképp a saját weboldal, webshop és a közösségi média használatának területén –összességében alátámasztották a statisztikai adatokat.A kutatáseredményei alapján elmondható, hogy a kkv-k nagy része már megtette az elsőlépéseket a digitalizáció útján. Többségükre azonban igaz, hogy csak akezdetleges megoldásokig jutottak, így az elkövetkezendő évek nagy kihívásalesz még a teljes digitális átállás. Probléma lehet ebben, hogy a vállalkozásokrövidtávú céljait nézve nem terveznek nagy változásokat a digitálismegjelenésük bővítésében és a digitális megoldások használatának fejlesztéseterén.Fontosnak tartom,hogy a hazai kkv-k minél hamarabb elkezdjék lekövetni a világban adigitalizáció okozta változásokat és átültetni üzleti modelljükbe az újmegoldásokat, annak érdekében, hogy csökkentsék az Európai viszonylatban mértlemaradásukat. Véleményem szerint ennek legfőbb módja az, ha a kkv vezetőktudomást vesznek a digitális megjelenés és digitális megoldások adtalehetőségekről és elkötelezik magukat és vállalkozásaikat a digitális fejlődésiránt. Úgy gondolom, hogy az elkövetkezendő évek mindenféleképp hatalmasváltozást fognak hozni a hazai vállalkozások életében hiszen működésükmegújítására kényszerülnek. Azok a vállalkozás, amelyek nem tudnak élni atechnológia és digitalizáció adta lehetőségekkel és lépést tartani amegváltozott vevői igényekkel hamar elveszíthetik versenyképességüket éselsőkből rövid időn belül akár sereghajtókká válhatnak.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Vállalkozásfejlesztés

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitalizáció, digitális megjelenés, digitális megoldások, e-kereskedelem, export értékesítés, kis- és középvállalkozás - KKV, közösségi média
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 05. 14:13
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 09:33

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet