Supercharge - Márka vagy ígéret?

Rabóczki Gábor (2020) Supercharge - Márka vagy ígéret? Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Rabóczki Gábor_UDDFEL_VF.szakdolgozat.pdf] PDF
Rabóczki Gábor_UDDFEL_VF.szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Rabóczki Gábor_UDDFEL_VF.összefoglaló.pdf] PDF
Rabóczki Gábor_UDDFEL_VF.összefoglaló.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (194kB)
[thumbnail of Rabóczki Gábor_UDDFEL_VF.nyilatkozat.pdf] PDF
Rabóczki Gábor_UDDFEL_VF.nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (75kB)

Absztrakt (kivonat)

<p>Szakdolgozatom témájának az Employer Brandinget, azaz a munkáltatói márkaépítést választottam, mivel napjainkban egyre népszerűbbé válik, egyre szélesebb körben kezd elterjedni hazánkban is, azonban nem sikerül mindenkinek megértenie a lényegét. 1996-ban hallhattunk először a munkáltatói márkaépítés fogalmáról Ambler és Barrow révén, akik szerint ez nem más, mint foglalkoztatáson keresztül biztosított funkcionális, gazdasági és pszichológiai előnyök összessége. Hisz, ha egy munkáltató felépít egy ténylegesen működő márkát, az a dolgozók előnyére is válik, ami növeli az elköteleződést, valamint a motivációt és elszántságot, elősegítve ezzel a munkáltató hatékonyabb működését is, mely mindkét fél számára kedvező. Ezt követően bemutatom azokat a tényezőket, amelyek hozzájárultak az employer branding elterjedéséhez. Nagy szerepet vállalt a generációs változás e téren. Az ifjabb Y és Z generációk már másabb mentalitást képviseltek, amiben közrejátszott a technológiai fejlődés és az általa előidézett megváltozott attitűd is. Ezen korosztályok már megváltozott értékekkel lépnek a munkaerőpiacra. Számukra ugyan némileg elvárás, azonban nem elegendő a magas juttatási csomag, ennél többre vágynak. Nem csupán dolgozni szeretnének bejárni, élvezni szeretnék azt. Ráadásul az internet révén a világ is megnyílt előttük, így megismerkedhetnek további emberek véleményeivel is egy munkáltatóval kapcsolatban. Márpedig az a legjobb munkahely számukra, ahol tudnak tanulni, fejlődni is, biztosított a munka-magánélet egyensúly, jól érzik magukat, és a tapasztalatok szerint is elégedettség a jellemző. Amennyiben mindez jelen van, akkor elérhető a márkahűség. De hogyan érje el ezt egy cég? Hogyan kezdjen bele? Egyáltalán kinek a felelősségkörébe tartozik? Ez sem teljesen körvonalazódott sok esetben a mai napig. Egyesek úgy vélik, hogy a marketing hatáskörébe tartozik, míg mások szerint a HR-nek kell erről gondoskodnia. Azonban ez mindkét fél munkaköri kötelességeinek részét képezi, hogy segítsék egymás munkáját. Nem elegendő videókban és bejegyzésekben fényezni a márka hírnevét, először a munkavállalói elégedettséget kell elérni, aztán a marketinghez már ők maguk is hozzá tudnak járulni, hogy ne mondvacsinált ígéretekkel hitegessék a potenciális munkavállalókat. Ahhoz, hogy könnyebb és rendezettebb legyen egy márka felépítésének folyamata, fel is húztak egy munkáltatói márkapiramist, mely a következő szintekből épül fel a csúcstól egészen a talapzatig: 1. Márkaígéret 2. Vállalat személyisége 3. Értékek és filozófia 4. Ösztönzés, jutalmazás 5. Munkáltatói értékek 6. Bizonyítékok. A lényeg természetesen a tökéletes márkaígéret kiépítése, azonban ahogy egy építkezésen is, az alap a legfontosabb, mivel, ha az instabil, az egész összeomlik. Így, a márkaígérettől kezdve mutatnám be az teljes piramist egészen addig, hogy a megfogalmazott ígéreteket az alsóbb szinteken keresztül hogyan is váltja valóra, illetve hogyan kommunikálja. Ezt követően bemutatom a munkáltatói márka célját az Employer Journey, azaz a munkavállalói életút módszerén keresztül, melynek lényege, hogy bemutassa mindazon tapasztalatok és élmények összességét, amelyeket a munkavállalók átélhetnek a jelentkezéstől egészen az utolsó munkában töltött nap utáni pillanatokig. Végül a szakdolgozatom lényegéhez érkezünk, ahol egy konkrét cég, a Supercharge márkáját kezdem el elsősorban megismerni. Ehhez két Supercharger volt a segítségemre, a marketingért felelős személy, továbbá a Head of Employer Branding, akiken keresztül marketing és HR oldalról is betekintést nyerhetünk a cég márkájába. Az elmondások alapján megtudhatjuk, hogy kezdetben náluk sem volt kellően erős a márkatudat. 2016-ban viszont jött egy periódus, mikor az volt a cél, hogy kb. megduplázzák a foglalkoztatási létszámot, és ahhoz, hogy ez a fluktuáció alacsony szinten tartása mellett történjen, elengedhetetlen egy jól működő márka felépítése. Ennek fókuszában az állt, hogy hasonló értékeket és nézeteket valló embereket vegyenek fel, illetve, hogy igazodjanak azokhoz a generációkhoz, akik a legerősebb arányban vannak jelen a munkaerő piacon, vagyis az Y és az egyre növekvő Z generációkhoz. Ezért a vállalat személyiségét, és a vallott értékeket is igyekeztek ehhez mérten kialakítani, továbbá nagy hangsúlyt fektettek a fejlődési lehetőségekre is, hisz egy IT cégnél ez egyébként is elengedhetetlen, viszont az említett korosztályoknak is alapvető igénye a folyamatos fejlődés. Majd miután ezeket megismertem az interjún keresztül, a munkavállalókhoz fordultam, és egy kérdőív segítségével felmértem az elégedettségüket az említett márkaelemekkel kapcsolatban. Kiderült, hogy a közösségépítés a közös értékek mentén abszolút sikerült, mivel azon kérdéseim, melyek ezt voltak hivatottak mérni, mutatták a legmagasabb értékeket. A fejlődési lehetőségek tekintetében is elégedettség mutatkozott, ugyan némileg alacsonyabb szinten. Ösztönzés és motiváció terén adódott egyedül kisebb probléma, mivel az elégedettség itt volt a legalacsonyabb, ám itt sem fordult elégedetlenségbe. A kapott eredményeket továbbvizsgálva kiderült, hogy a fejlesztők karrier- és fejlődési útja jobban definiált és kiépített, mint az egyéb pozíciókban dolgozó kollégáké, továbbá a kompenzáció terén is nagyobb az elégedettség köreikben, ezért azt javaslatot tettem, hogy érdemes volna komolyabb fejlődési- és előrelépési lehetőségeket biztosítani a nem fejlesztői pozíciót betöltő kollégáknak, valamint némileg kibővíteni a kompenzációs csomagot még a fluktuáció esetleges megnövekedését megelőzően. Mindent összevetve jó volt megismerni a Supercharge-ot, akik ilyen szinten figyelnek a márkájuk hitelére a dolgozóik elégedettsége érdekében, mely ahhoz is hozzájárul, hogy a cég is tovább tudjon fejlődni, és munkavállalói számára is további előnyöket tudjon biztosítani.<br></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Vállalkozásfejlesztés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Németh Tamás
Belső
főiskolai docens, Menedzsment Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: HR, marketing, márka, márkahűség, márkastratégiák, Y generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 05. 14:12
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 09:13

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet