Rabóczki Gábor (2020) Supercharge - Márka vagy ígéret? Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Rabóczki Gábor_UDDFEL_VF.szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Rabóczki Gábor_UDDFEL_VF.összefoglaló.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (194kB) |
|
PDF
Rabóczki Gábor_UDDFEL_VF.nyilatkozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (75kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom témájának az Employer Brandinget, azaz a munkáltatói márkaépítéstválasztottam, mivel napjainkban egyre népszerűbbé válik, egyre szélesebb körben kezdelterjedni hazánkban is, azonban nem sikerül mindenkinek megértenie a lényegét.1996-ban hallhattunk először a munkáltatói márkaépítés fogalmáról Ambler és Barrow révén,akik szerint ez nem más, mint foglalkoztatáson keresztül biztosított funkcionális, gazdasági éspszichológiai előnyök összessége. Hisz, ha egy munkáltató felépít egy ténylegesen működőmárkát, az a dolgozók előnyére is válik, ami növeli az elköteleződést, valamint a motivációt éselszántságot, elősegítve ezzel a munkáltató hatékonyabb működését is, mely mindkét fél számárakedvező.Ezt követően bemutatom azokat a tényezőket, amelyek hozzájárultak az employer brandingelterjedéséhez. Nagy szerepet vállalt a generációs változás e téren. Az ifjabb Y és Z generációkmár másabb mentalitást képviseltek, amiben közrejátszott a technológiai fejlődés és az általaelőidézett megváltozott attitűd is. Ezen korosztályok már megváltozott értékekkel lépnek amunkaerőpiacra. Számukra ugyan némileg elvárás, azonban nem elegendő a magas juttatásicsomag, ennél többre vágynak. Nem csupán dolgozni szeretnének bejárni, élvezni szeretnékazt. Ráadásul az internet révén a világ is megnyílt előttük, így megismerkedhetnek továbbiemberek véleményeivel is egy munkáltatóval kapcsolatban. Márpedig az a legjobb munkahelyszámukra, ahol tudnak tanulni, fejlődni is, biztosított a munka-magánélet egyensúly, jól érzikmagukat, és a tapasztalatok szerint is elégedettség a jellemző. Amennyiben mindez jelen van, akkor elérhető a márkahűség. De hogyan érje el ezt egy cég?Hogyan kezdjen bele? Egyáltalán kinek a felelősségkörébe tartozik? Ez sem teljesenkörvonalazódott sok esetben a mai napig. Egyesek úgy vélik, hogy a marketing hatáskörébetartozik, míg mások szerint a HR-nek kell erről gondoskodnia. Azonban ez mindkét félmunkaköri kötelességeinek részét képezi, hogy segítsék egymás munkáját. Nem elegendővideókban és bejegyzésekben fényezni a márka hírnevét, először a munkavállalóielégedettséget kell elérni, aztán a marketinghez már ők maguk is hozzá tudnak járulni, hogy nemondvacsinált ígéretekkel hitegessék a potenciális munkavállalókat.Ahhoz, hogy könnyebb és rendezettebb legyen egy márka felépítésének folyamata, fel is húztakegy munkáltatói márkapiramist, mely a következő szintekből épül fel a csúcstól egészen atalapzatig:1. Márkaígéret2. Vállalat személyisége3. Értékek és filozófia4. Ösztönzés, jutalmazás5. Munkáltatói értékek6. Bizonyítékok. A lényeg természetesen a tökéletes márkaígéret kiépítése, azonban ahogy egy építkezésen is,az alap a legfontosabb, mivel, ha az instabil, az egész összeomlik. Így, a márkaígérettől kezdvemutatnám be az teljes piramist egészen addig, hogy a megfogalmazott ígéreteket az alsóbbszinteken keresztül hogyan is váltja valóra, illetve hogyan kommunikálja.Ezt követően bemutatom a munkáltatói márka célját az Employer Journey, azaz amunkavállalói életút módszerén keresztül, melynek lényege, hogy bemutassa mindazontapasztalatok és élmények összességét, amelyeket a munkavállalók átélhetnek a jelentkezéstőlegészen az utolsó munkában töltött nap utáni pillanatokig.Végül a szakdolgozatom lényegéhez érkezünk, ahol egy konkrét cég, a Supercharge márkájátkezdem el elsősorban megismerni. Ehhez két Supercharger volt a segítségemre, a marketingért felelős személy, továbbá a Head of Employer Branding, akiken keresztül marketing és HRoldalról is betekintést nyerhetünk a cég márkájába. Az elmondások alapján megtudhatjuk, hogykezdetben náluk sem volt kellően erős a márkatudat. 2016-ban viszont jött egy periódus, mikoraz volt a cél, hogy kb. megduplázzák a foglalkoztatási létszámot, és ahhoz, hogy ez a fluktuációalacsony szinten tartása mellett történjen, elengedhetetlen egy jól működő márka felépítése.Ennek fókuszában az állt, hogy hasonló értékeket és nézeteket valló embereket vegyenek fel,illetve, hogy igazodjanak azokhoz a generációkhoz, akik a legerősebb arányban vannak jelen amunkaerő piacon, vagyis az Y és az egyre növekvő Z generációkhoz. Ezért a vállalatszemélyiségét, és a vallott értékeket is igyekeztek ehhez mérten kialakítani, továbbá nagyhangsúlyt fektettek a fejlődési lehetőségekre is, hisz egy IT cégnél ez egyébként iselengedhetetlen, viszont az említett korosztályoknak is alapvető igénye a folyamatos fejlődés.Majd miután ezeket megismertem az interjún keresztül, a munkavállalókhoz fordultam, és egykérdőív segítségével felmértem az elégedettségüket az említett márkaelemekkel kapcsolatban.Kiderült, hogy a közösségépítés a közös értékek mentén abszolút sikerült, mivel azonkérdéseim, melyek ezt voltak hivatottak mérni, mutatták a legmagasabb értékeket. A fejlődésilehetőségek tekintetében is elégedettség mutatkozott, ugyan némileg alacsonyabb szinten.Ösztönzés és motiváció terén adódott egyedül kisebb probléma, mivel az elégedettség itt volt alegalacsonyabb, ám itt sem fordult elégedetlenségbe.A kapott eredményeket továbbvizsgálva kiderült, hogy a fejlesztők karrier- és fejlődési útjajobban definiált és kiépített, mint az egyéb pozíciókban dolgozó kollégáké, továbbá akompenzáció terén is nagyobb az elégedettség köreikben, ezért azt javaslatot tettem, hogyérdemes volna komolyabb fejlődési- és előrelépési lehetőségeket biztosítani a nem fejlesztőipozíciót betöltő kollégáknak, valamint némileg kibővíteni a kompenzációs csomagot még afluktuáció esetleges megnövekedését megelőzően.Mindent összevetve jó volt megismerni a Supercharge-ot, akik ilyen szinten figyelnek amárkájuk hitelére a dolgozóik elégedettsége érdekében, mely ahhoz is hozzájárul, hogy a cégis tovább tudjon fejlődni, és munkavállalói számára is további előnyöket tudjon biztosítani.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | HR, marketing, márka, márkahűség, márkastratégiák, Y generáció |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Dec. 05. 14:12 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 29. 09:13 |
Actions (login required)
Tétel nézet |