Innovatív információrendszerek (e-bevallás) bevezetése, fejlesztése és menedzsmentje egy multinacionális shared service center áfa csoportjánál

Kovács Andrea (2020) Innovatív információrendszerek (e-bevallás) bevezetése, fejlesztése és menedzsmentje egy multinacionális shared service center áfa csoportjánál. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Innovatív információrendszerek (e-bevallás) bevezetése, fejlesztése és menedzsmentje egy multinacionális shared service center áfa csoportjánál.pdf] PDF
Innovatív információrendszerek (e-bevallás) bevezetése, fejlesztése és menedzsmentje egy multinacionális shared service center áfa csoportjánál.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (856kB)
[thumbnail of BA_TO_Kovács_Andrea_IBF0KU.pdf] PDF
BA_TO_Kovács_Andrea_IBF0KU.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (356kB)

Absztrakt (kivonat)

<p></p><p></p><p>A szakdolgozatom témája a napjainkban nagy népszerűségnek örvendő automatizáció egy rész területét érinti, méghozzá a vállalati információrendszerek közegét. Ezen belül is a multinacionális vállalatok által pénzügyi területen, specifikusabban az adózásban alkalmazott innovatív rendszereket. A dolgozatom egy vállalat áfa bevallással foglalkozó részlegén bevezetésre kerülő e-bevallás projektre épül.</p><p>A dolgozat fő részében a mintavállalatnál elindított új program bemutatását, menedzsmentjét fejtettem ki. Több oldalról közelítettem meg ezeket a pontokat, elsősorban a vezetőség részéről, majd a külön kialakított speciális team szemszögéből és végül az analyst-ok oldaláról hiszen minden szinten új lehetőségeket kínál és szintén új és differenciált problémákat okoz. Lépésenként vizsgáltam meg az egész folyamatot és mindhárom szinten kiemeltem azt a részt, amely a legfőbb nehézséget okozta. A kutatási kérdésem arra vonatkozott, hogy milyen problémákat okoz különböző szinteken egy új rendszer bevezetése, illetve van-e összefüggés a szintek problémái között. Szakdolgozatom célja, hogy kiderítsem mi a legnagyobb kihívás a menedzsment/analyst-ok körében: 1. maga a program elindítása 2. a visszacsatolás utáni javítások, fejlesztések kivitelezése.  A dolgozat fő vonala a kutatási probléma és kérdés alapján a nehézségekre és a felmerülő akadályokra fókuszál, viszont egy kis kitekintés részeként feltártam egy ilyen program bevezetésének előnyeit, lehetőségeit is.</p><p>A probléma kutatására egy primer kutatási módszert választottam, az interjút alkalmaztam, mint beavatkozásos kvalitatív módszer. A kilenc interjúalany a vállalat áfa részlegének 3 szintjéről került ki: 3 áfa elemző, 3 projekt csapattag, 3 menedzser/team leader. A beszélgetés során feltett kérdések a kutatási problémával voltak kapcsolatosak, de feltettem olyan kérdéseket is, amelyek segítségével jobban megismerhettem az új rendszer működését és az alanyok véleményét is. Fontosnak tartottam még, hogy minél többet tudjak meg a projekt összes lépéséről, a rendszer kiválasztásától egészen az üzembe helyezésig. Ezáltal többféle szempont szerint hallhattam véleményeket és nem utolsó sorban a saját véleményeim és javaslataim meghozatalát is elősegítette. Az interjú alapján a felállított hipotéziseimet is bizonyítani vagy cáfolni tudtam.</p><p>A bevezető 1. fejezetet követően a 2. fejezet egy elméleti áttekintés, melyben tisztázom a témát érintő fontos definíciókat. Elsősorban ismertetem, hogy mit is értünk információrendszer alatt, bemutatom a kialakulását és fejlődési útját. </p><p>A 3. fejezetben röviden ismertettem a vállalat tevékenységi körét, illetve az adott osztály, az Indirect Tax Center lényegesebb feladatait. </p><p>A következő szakaszban magáról az e-bevallásról írtam. Mivel egy szinte teljesen új törekvésről van szó bemutattam a program történetét is, aztán természeten a működéséről, használatáról is írtam.</p><p>Az ötödik fejezetben már az adott vállalatnál lévő gyakorlat került a középpontba. Úgy próbáltam felépíteni, hogy a szakirodalomban megfogalmazott lépések leírásával párhuzamosan mutatom be a vállalatnál alkalmazott eljárásokat. Az e-bevallás bevezetésének folyamatát a kutatásom alatt a projektcsoport tagjai és a projektvezető ismertette. Illetve a már megejtett interjúk segítségével szeretnék véleményt formálni néhány lépésről, hiszen a beszélgetések során ezzel kapcsolatban is kaptam információt.  Ahogy az összefoglalás elején említettem 3 csoporton keresztül vizsgáltam meg a projektet, és itt bemutattam csoportonként az aktuális teendőket és a vele járó problémákat, nehézségeket.</p><p>Az összefoglaló előtti 6. fejezetben a kvalitatív kutatásomat prezentáltam, szintenként részleteztem a legfőbb nehézségeket és ezek mellett tettem egy kis kitekintést és ismertettem a bevezetett információrendszer előnyeit és lehetőségeit is. Az interjú alapján sikerült bemutatnom a hipotézisek eredményét is.  Illetve a fejezet végén a kutatásom alapján következtetéseket vontam le és javaslatot tettem a jövőre nézve.</p><p>A záró összefoglaló rész a megállapítások, eredmények feltárását és a következtetéseket tartalmazza Célkitűzéseim között volt, hogy kicsit megismertessem az automatizáció folyamatát az olvasóval, illetve ennek a lehetőségeit bemutassam, hogy minél több területen felfigyeljenek az előnyeire. </p><br><br>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Németh János Pál
Belső
tudományos munkatárs, Menedzsment Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: adóbevallás(ok), adóbevallások feldolgozása, ÁFA, információrendszer, információrendszer szervezése
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 05. 14:11
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 09:06

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet