Kis Virág (2020) Lejáró és lejárt alapanyagok kezelése a Continental Automotive Hungary Kft. gyakorlatában. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Szakdolgozat-Kis Virág.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Június 10.. Download (1MB) |
|
PDF
HivatalosBejegyzes.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (112kB) |
|
PDF
Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (227kB) |
Absztrakt (kivonat)
Az 1980-as években, a Japánból kiinduló és a világon végig söprő beszállítóipari struktúra változás, vagyis a gyártási folyamatok egyre nagyobb részének kiszervezése tette lehetővé, az olyan integrátorcégek létrejöttét, mint amilyenné a Continental vállalat is alakult az évek folyamán. Azonban napjainkban nemcsak a gyártási folyamatok, hanem a logisztikai, valamint folyamatfejlesztési feladatok kiszervezése is mindennapossá vált, ezáltal lehetővé téve az autógyárak számára, hogy erőforrásaik jelentős részét a marketingre és az image építési feladatokra összpontosítják. Azonban ezen újabb és újabb kiszervezések eredményeképpen az autóipar beszállítóinak piacán egy olyan kiélezett versenyhelyzet alakul ki, mely nemcsak megköveteli a legújabb autógyártási újítások alkalmazását (Lean gyártás, JIT, kanban rendszer, FIFO alkalmazása, SAP rendszer, húzásos folyamatirányítási módszer), hanem mindezen gyártási folyamatok folyamatos fejlesztését is megköveteli a veszteség elkerüléséhez, illetve csökkentéséhez. És ezen kutatás fő témája is az egyik ilyen vállaltirányítása módszer által kialakult folyamat elemzése, majd a folyamat fejlesztéséhez megfontolandó javaslatok megfogalmazása. Ez az elemzett folyamat, pedig a lejáró és lejárt anyagok kezelésének folyamata, illetve az alapanyagok nyomon követhetőségének folyamata, melyek között komoly összefonódások figyelhetők meg a szakdolgozat során. Ezen lejáró vagy lejárt alapanyag felhalmozásnak három okot különböztethetünk meg: · Vevői igény fluktuációja · Beszállító által meghatározott minimum rendelési mennyiség · Egy teljes gyártósor felszámolása, majd a kínai telephelyre való átköltöztetése Ezen felhalmozott anyagok elsőként az SAP-ból kiexportált riport listába szedése segítségével juttatják el, amennyiben már lejárt az anyag, a logisztikai készletgazdálkodásnak, vagy az üzemi anyaggazdáknak zárolásra. Amennyiben még csak lejáró alkatrészekről van szó, akkor a logisztikai beszerzőknek. A diszponensek elsősorban ellenőrzik, hogy lejár-e az anyag a lejáratig, hiszen ez lenne a kedvezőbb eset. Azonban amennyiben nem ez a helyzet áll fenn, úgy minden esetben egy döntéshozatali folyamat elindítása a feladatuk egy jegyzőkönyv továbbítása formájában a gyártási minőségmérnököknek. Ezek után a minőségmérnökök feladata, hogy a következő lehetséges döntések közül meghozza a biztonsági és vállalati szempontok alapján a legkedvezőbbet: · Lejárati dátum meghosszabbítása · FIFO ugrás · Selejtezés Majd ezután a meghozott döntés végrehajtása következik, a megfelelő hatáskörrel és jogosultságokkal rendelkező személyek közbenjárásával. A folyamat elemzése során megfigyelhető egy, a selejtezési folyamat elején felmerülő probléma, miszerint a leértékelési verzió elkészítésénél az SAP rendszere nem veszi figyelembe a lejárati dátumuk miatt leselejtezendő alapanyagokat, helyette kizárólag a túlkészletezést, a vevői igényeket és a lefedettséget veszi számításba, így azok rendszerezése és folyamatos monitorozása a beszerzők feladata egy különböző platformon. Így egy munkafolyamat többszörös elvégzése folytán nagyobb esély adódik a hibázásra. Erre egy alternatív megoldást jelenthet, a munkafolyamat teljes átvezetése egyetlen, könnyen elérhető és szerkeszthető platformra, egy Excel táblázat formájában. A következőkben felmerülő problémák, mind az úgynevezett nyomtatott áramköri kártyák kezeléséhez kapcsolhatók. · A nyomtatott áramköri kártyák nem kerülnek bele az SAP- ból kiexportálásra kerülő riportba · A NYÁK csomagok gyártási célból való üzemre rendelésük után csak fizikálisan tarthatók számon. Az SAP rendszerben nem nyomonkövethetők a valós adatok. · A nyomtatott áramkörök meghosszabbítása bár megoldható a vállalatirányítási rendszerben, de az azonosító címkék újranyomtatása nem lehetséges. És alaposabb megfigyelés után az is látható, hogy az összes nyomtatott áramköri kártyákhoz kapcsolható probléma visszavezethető egy gyökérokra. Ez pedig a tiszta, modern és egyszerű nyomonkövethetőség hiánya. Ezen alapanyagok nyomonkövetése, még mindig SU címkékkel történik, szemben az összes többi alapanyag MaterialLabel címkékkel történő azonosításával. Erre egy jó megoldással szolgálhat, az úgynevezett RFID technológia bevezetése a raktározási folyamatokba. Ezáltal egy gyorsabb azonosítást téve lehetővé, mely tulajdonságait tekintve lényegesen több információt tartalmaz az eddig használatban levő SU címkékkel szemben. A másik megoldási lehetőség, a rendkívül újszerűnek számító rejtett vonalkódok bevezetése. Mely magában hordoz minden előnyt, amit az imént említett RFID technológia, azonban ezen felül még arra is lehetőséget biztosít, hogy a legyártott termékeket darabonként, egyesével azonosítva és visszavezetve meg tudjuk keresni egy-egy hibás darab, vagy vevői panasszal visszaérkező darabegységek gyártásának helyét, idejét, körülményeit, és ezáltal választ találjunk a probléma okára. Valamint azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a technológia kiépítése után, a fenntartási költsége is olcsóbb, mint az RFID technológiáé.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Continental Automotive Hungary Kft., alapanyag kezelés, autóipar, nyomonkövethetőség, raktározás, selejtezés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Nov. 29. 19:52 |
Utolsó módosítás: | 2020. Nov. 29. 19:52 |
Actions (login required)
Tétel nézet |