Tanuló szervezetek a fenntartható fejlődés szolgálatában

Bereczki Mónika (2020) Tanuló szervezetek a fenntartható fejlődés szolgálatában. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat.pdf] PDF
Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nyilatkozat.pdf] PDF
Nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (506kB)

Absztrakt (kivonat)

Tanuló szervezetek a fenntartható fejlődés szolgálatában (szinapszis)A vállalati felelősségvállalás és a tanuló szervezetek kapcsolata A vállalati társadalmi felelősségvállalás egyfajta nemzetközi vállalkozás-önszabályozás, amelynek célja, hogy hozzájáruljon a jótékonysági jellegű társadalmi célokhoz önkéntesség vagy etikusan orientált gyakorlatok bevonásával vagy támogatásával. A CSR értékek integrálásának sikerességéről a legtöbb nagyvállalat éves jelentést is készít, melyben részletezi, hogy az adott évben milyen tevékenységekkel járult hozzá a fenntarthatósághoz, és a következő időszakra milyen további célkitűzései vannak. A CSR-nek léteznek belső és külső dimenziói. Vállalaton kívüli dimenziókhoz tartozik a vállalat helyi közösségekhez való viszonya, az üzleti partnerekkel, beszállítókkal és fogyasztókkal való együttműködés, az emberi jogok kérdésköre. Vállalaton belüli dimenziónak számít a humánerőforrás menedzsment területe, az átszervezések, leépítések, krízishelyzetek menedzselése. Dolgozatomban a CSR belső dimenziói közül a humánerőforrás menedzsmentre vonatkozóan végeztem kutatást.  A felelős foglalkoztatás úgy közeledik a CSR értékekhez, hogy motiváló és inspiráló munkahelyet teremt, ami családbarát, egészséges, emberközpontú, és a munkavállaló szakmai fejlődését támogatja. Hogyan lehet a CSR által megfogalmazott értékeket hosszú távon érvényesíteni a humánerőforrás menedzsment területén? Úgy vélem, ha egy vállalat tanuló szervezetként működik, hozzájárul az alkalmazottai szakmai és személyes fejlődéséhez, mivel a munkafolyamatok hatékonyabbá tétele közben nem csak a vállalat, hanem az ott dolgozók érdekeit is szem előtt tartja. Peter M. Senge a tanuló szervezetek elméletének megalkotója korábban már összekapcsolta a fenntartható fejlődés gondolatát a saját maga által megfogalmazott alapelvekkel. Feltételezése szerint a tanuló szervezet képes lehet a megfelelő innovációs kapacitást a vállalatok rendelkezésére bocsátani a folyamatok hatékonyabbá tételéhez, ezáltal pedig hozzájárul a fenntartható fejlődéshez és vállalati felelősségvállaláshoz.   A captive center a vállalati struktúrában. A vállalati struktúra egy szintén innovatív megoldása a captive center, mely az elmúlt években világszerte elterjedté vált. A captive center modell lényege az anyaszervezet számára nyújtott szolgáltatás, egyfajta vállalati belső feladatmegosztás, ami országokat átívelő kapcsolatot is jelent. A captive center vállalati rendszerbe történő beépülése hozzájárulhat a vállalat fejlődéséhez és versenyképességéhez, ugyanakkor ellent is mondhat a CSR humánerőforrás menedzsmentre vonatkozó értékeinek. Mi történik akkor, ha a captive center egy tanuló szervezet részévé válik? Működnek-e a Senge által megfogalmazott alapelvek és általuk a CSR eszközök ebben a környezetben is? A kutatás során ezekre a kérdésekre kerestem a választ úgy, hogy a munkavállalók személyes tapasztalatait összehasonlítottam a vállalat által publikált CSR jelentésekben megfogalmazott értékekkel egy tanuló szervezet és egy tanuló szervezeten belül működő captive center esetében.   Az elvégzett kutatás és az eredmények A kutatás célcsoportja két multinacionális cég, úgynevezett Big4, a PWC Könyvvizsgáló Kft. és a KPMG Hungary Kft., egyenként 15-20 főből álló csapata volt. Először kérdőíves felmérést készítettem, melyben egy tíz kérdésből álló online kérdőívet töltött ki mindkét csapat arra vonatkozólag, hogy a munkahely mennyire támogatja a szakmai fejlődésüket, azonosulni tudnak-e a vállalat által képviselt értékekkel, látnak-e perspektívát a munkájukban. A kérdőívben feltett kérdések a tanuló szervezetek alapelveire vonatkoztak általános és személyes szempontokat figyelembe véve. Másrészt a válaszok hátterében meghúzódó okok felderítése érdekében mindkét csapatból két-két munkavállalóval interjút is készítettem. A kérdőív értékelésekor az bizonyosodott be, hogy a tanuló szervezetekre jellemző öt alapelv a munkavállalók véleménye szerint is igaz a nevezett vállalatokra általánosságban. A válaszadók döntő többsége azt nyilatkozta, hogy a PWC és a KPMG is olyan vállaltok, ahol az innováció érték, és ahol a munkavállalók megfelelően támogatottak a szakmai fejlődésüket illetően. A tanuló szervezetként működő csapat személyes tapasztalatai összhangban voltak a vállalat CSR jelentésében foglaltakkal, míg a captiv center esetében ellentmondások mutatkoztak és több alapelv is megdőlni látszott. A mélyinterjúk megerősítették a kérdőív alapján levonható következtetéseket. A kutatás eredményeként bebizonyosodott, hogy a tanuló szervezetként működő vállalat képes hosszú távon a CSR értékeknek megfelelni a humánerőforrás szempontjából, míg a beleépülő captive centerben a tanuló szervezetek elvei és általuk a CSR értékek sem érvényesülnek.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Marosán György
NEM RÉSZLETEZETT
óraadó tanár, Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék, KKK
Aranyi Attila
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: adatszolgáltatás, egyén és szervezet, fenntarthatóság, humánerőforrás, tudásmenedzsment
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 29. 19:49
Utolsó módosítás: 2020. Nov. 29. 19:49

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet