Tanuló szervezetek a fenntartható fejlődés szolgálatában

Bereczki Mónika (2020) Tanuló szervezetek a fenntartható fejlődés szolgálatában. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat.pdf] PDF
Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nyilatkozat.pdf] PDF
Nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (506kB)

Absztrakt (kivonat)

Tanuló szervezetek a fenntartható fejlődés szolgálatában (szinapszis)A vállalati felelősségvállalás és a tanuló szervezetek kapcsolata A vállalati társadalmi felelősségvállalás egyfajta nemzetközi vállalkozás-önszabályozás, amelynek célja, hogy hozzájáruljon a jótékonysági jellegű társadalmi célokhoz önkéntesség vagy etikusan orientált gyakorlatok bevonásával vagy támogatásával. A CSR értékek integrálásának sikerességéről a legtöbb nagyvállalat éves jelentést is készít, melyben részletezi, hogy az adott évben milyen tevékenységekkel járult hozzá a fenntarthatósághoz, és a következő időszakra milyen további célkitűzései vannak. A CSR-nek léteznek belső és külső dimenziói. Vállalaton kívüli dimenziókhoz tartozik a vállalat helyi közösségekhez való viszonya, az üzleti partnerekkel, beszállítókkal és fogyasztókkal való együttműködés, az emberi jogok kérdésköre. Vállalaton belüli dimenziónak számít a humánerőforrás menedzsment területe, az átszervezések, leépítések, krízishelyzetek menedzselése. Dolgozatomban a CSR belső dimenziói közül a humánerőforrás menedzsmentre vonatkozóan végeztem kutatást.  A felelős foglalkoztatás úgy közeledik a CSR értékekhez, hogy motiváló és inspiráló munkahelyet teremt, ami családbarát, egészséges, emberközpontú, és a munkavállaló szakmai fejlődését támogatja. Hogyan lehet a CSR által megfogalmazott értékeket hosszú távon érvényesíteni a humánerőforrás menedzsment területén? Úgy vélem, ha egy vállalat tanuló szervezetként működik, hozzájárul az alkalmazottai szakmai és személyes fejlődéséhez, mivel a munkafolyamatok hatékonyabbá tétele közben nem csak a vállalat, hanem az ott dolgozók érdekeit is szem előtt tartja. Peter M. Senge a tanuló szervezetek elméletének megalkotója korábban már összekapcsolta a fenntartható fejlődés gondolatát a saját maga által megfogalmazott alapelvekkel. Feltételezése szerint a tanuló szervezet képes lehet a megfelelő innovációs kapacitást a vállalatok rendelkezésére bocsátani a folyamatok hatékonyabbá tételéhez, ezáltal pedig hozzájárul a fenntartható fejlődéshez és vállalati felelősségvállaláshoz.   A captive center a vállalati struktúrában. A vállalati struktúra egy szintén innovatív megoldása a captive center, mely az elmúlt években világszerte elterjedté vált. A captive center modell lényege az anyaszervezet számára nyújtott szolgáltatás, egyfajta vállalati belső feladatmegosztás, ami országokat átívelő kapcsolatot is jelent. A captive center vállalati rendszerbe történő beépülése hozzájárulhat a vállalat fejlődéséhez és versenyképességéhez, ugyanakkor ellent is mondhat a CSR humánerőforrás menedzsmentre vonatkozó értékeinek. Mi történik akkor, ha a captive center egy tanuló szervezet részévé válik? Működnek-e a Senge által megfogalmazott alapelvek és általuk a CSR eszközök ebben a környezetben is? A kutatás során ezekre a kérdésekre kerestem a választ úgy, hogy a munkavállalók személyes tapasztalatait összehasonlítottam a vállalat által publikált CSR jelentésekben megfogalmazott értékekkel egy tanuló szervezet és egy tanuló szervezeten belül működő captive center esetében.   Az elvégzett kutatás és az eredmények A kutatás célcsoportja két multinacionális cég, úgynevezett Big4, a PWC Könyvvizsgáló Kft. és a KPMG Hungary Kft., egyenként 15-20 főből álló csapata volt. Először kérdőíves felmérést készítettem, melyben egy tíz kérdésből álló online kérdőívet töltött ki mindkét csapat arra vonatkozólag, hogy a munkahely mennyire támogatja a szakmai fejlődésüket, azonosulni tudnak-e a vállalat által képviselt értékekkel, látnak-e perspektívát a munkájukban. A kérdőívben feltett kérdések a tanuló szervezetek alapelveire vonatkoztak általános és személyes szempontokat figyelembe véve. Másrészt a válaszok hátterében meghúzódó okok felderítése érdekében mindkét csapatból két-két munkavállalóval interjút is készítettem. A kérdőív értékelésekor az bizonyosodott be, hogy a tanuló szervezetekre jellemző öt alapelv a munkavállalók véleménye szerint is igaz a nevezett vállalatokra általánosságban. A válaszadók döntő többsége azt nyilatkozta, hogy a PWC és a KPMG is olyan vállaltok, ahol az innováció érték, és ahol a munkavállalók megfelelően támogatottak a szakmai fejlődésüket illetően. A tanuló szervezetként működő csapat személyes tapasztalatai összhangban voltak a vállalat CSR jelentésében foglaltakkal, míg a captiv center esetében ellentmondások mutatkoztak és több alapelv is megdőlni látszott. A mélyinterjúk megerősítették a kérdőív alapján levonható következtetéseket. A kutatás eredményeként bebizonyosodott, hogy a tanuló szervezetként működő vállalat képes hosszú távon a CSR értékeknek megfelelni a humánerőforrás szempontjából, míg a beleépülő captive centerben a tanuló szervezetek elvei és általuk a CSR értékek sem érvényesülnek.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: adatszolgáltatás, egyén és szervezet, fenntarthatóság, humánerőforrás, tudásmenedzsment
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 29. 19:49
Utolsó módosítás: 2020. Nov. 29. 19:49

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet