Média hatása a női szerepek kialakulásában

Józó Szilvia (2020) Média hatása a női szerepek kialakulásában. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat.pdf] PDF
Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nyilatkozat új.pdf] PDF
Nyilatkozat új.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (415kB)

Absztrakt (kivonat)

Egy könyvet olvasva, vagy sorozatot nézve sokszor már a legelején megérzi az ember, hogy ki lesz a jó ember, kiről derül ki, hogy csaló. Tehát már ismerjük a használt sémákat, mint azt, hogy az amerikai filmekben a rendőrfőnök mindig színesbőrű, vagy a fiatal lány elutazik a nagyvárosba szerencsét próbálni. Amikor meglátok az utcán ücsörögni egy idős hölgyet, mindig eszembe jut, hogy a pletykás vénlány megint leselkedik.  De vajon miért van ez az érzésem? Az addigi tapasztalatiam alapján, vagy a médiában látott sémák miatt? Ekkor kezdtem el gondolkodni, hogy vajon mennyire határozzák meg a mindennapjainkat ezek a kialakult sztereotípiák. Hogyan, és miért jöttek létre a sztereotípiák, mióta használjuk őket? Mivel a médiumok közé tartoznak többek között a könyvek is, ezért azt kell mondani, hogy már nagyon régóta szerves részei az életünknek a médiumokban megjelenő sémák. Ahhoz, hogy a média hatását vizsgálni tudjuk, feltétlenül szükséges, hogy tisztában legyünk a médiahatáskutatások elméleteivel. A közvéleményre és közviselkedésre gyakorolt hatását a médiumoknak már a 20. század óta kutatják és több elmélet is beigazolódott. Ezek megmutathatják, hogy milyen módon és mértékben befolyásolja az életünket és gondolkodásunkat az ott látottak, vagy a média által elkövetett történések.  Szakdolgozatomban annak szeretnék utána járni, hogy a médiai hatására milyen főbb női szerepek alakultak ki, amelyeket a 21. században is használunk, illetve az idő elteltével hogyan változtak meg ezek a szerepek. Ezek észre vételezéséhez könyveket, plakátokat, reklámokat, filmeket, sorozatok, internetes tartalmakat és közösségi média platformokat használtam fel, amelyek rámutatnak, hogy milyenek a főbb női karakterek kialakult jellemzői. Továbbá kutatásom kiterjed azokra a női szerepekre, amelyek szimbolikusan kiemelkednek a többi közül. Ezalatt értem azokat a nőket, akikkel szemben különleges elvárásokat állít a társadalom és a média. Azon médiaszemélyiségek, akiknek elsődlegesen más szerepkört töltenek be, viszont a sajtó nagyon nagy figyelmet tanúsít irányukba. „A tömegkommunikáció, az informális kommunikáció, a szocializációs intézmények által forgalmazott kultivált tartalmak sokat tehetnek és tesznek a sztereotipikus látásmód erősítése, de gyengítése érdekében is. A demokratikus szellemű tömegkommunikáció és politikai nevelés révén komoly mérvű pozitív változás azonban nem várható, hiszen amíg az emberek életvezetésükben, mindennapi gyakorlatukban kevéssé kényszerülnek gondolkodásuk radikális átformálására, nincs lehetőségük a sokféleséggel való többféle típusú személyes találkozásra, addig e logikátlan logika hatalma ismételten újratermelődik bennük.” (Csepeli 1997:489)

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Kommunikáció Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kommunikáció és médiatudomány

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Bayer Judit Anna
NEM RÉSZLETEZETT
egyetemi docens, Kommunikáció Tanszék, KKK
Dr. Zelena András
NEM RÉSZLETEZETT
főiskolai docens, Kommunikáció Tanszék, KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: kommunikációelmélet, közösségi média, média, nők, online kommunikációelmélet, online reklám, reklám, web
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 29. 19:49
Utolsó módosítás: 2020. Nov. 29. 19:49

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet