Józó Szilvia (2020) Média hatása a női szerepek kialakulásában. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Nyilatkozat új.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (415kB) |
Absztrakt (kivonat)
Egy könyvet olvasva, vagy sorozatot nézve sokszor már a legelején megérzi az ember, hogy ki lesz a jó ember, kiről derül ki, hogy csaló. Tehát már ismerjük a használt sémákat, mint azt, hogy az amerikai filmekben a rendőrfőnök mindig színesbőrű, vagy a fiatal lány elutazik a nagyvárosba szerencsét próbálni. Amikor meglátok az utcán ücsörögni egy idős hölgyet, mindig eszembe jut, hogy a pletykás vénlány megint leselkedik. De vajon miért van ez az érzésem? Az addigi tapasztalatiam alapján, vagy a médiában látott sémák miatt? Ekkor kezdtem el gondolkodni, hogy vajon mennyire határozzák meg a mindennapjainkat ezek a kialakult sztereotípiák. Hogyan, és miért jöttek létre a sztereotípiák, mióta használjuk őket? Mivel a médiumok közé tartoznak többek között a könyvek is, ezért azt kell mondani, hogy már nagyon régóta szerves részei az életünknek a médiumokban megjelenő sémák. Ahhoz, hogy a média hatását vizsgálni tudjuk, feltétlenül szükséges, hogy tisztában legyünk a médiahatáskutatások elméleteivel. A közvéleményre és közviselkedésre gyakorolt hatását a médiumoknak már a 20. század óta kutatják és több elmélet is beigazolódott. Ezek megmutathatják, hogy milyen módon és mértékben befolyásolja az életünket és gondolkodásunkat az ott látottak, vagy a média által elkövetett történések. Szakdolgozatomban annak szeretnék utána járni, hogy a médiai hatására milyen főbb női szerepek alakultak ki, amelyeket a 21. században is használunk, illetve az idő elteltével hogyan változtak meg ezek a szerepek. Ezek észre vételezéséhez könyveket, plakátokat, reklámokat, filmeket, sorozatok, internetes tartalmakat és közösségi média platformokat használtam fel, amelyek rámutatnak, hogy milyenek a főbb női karakterek kialakult jellemzői. Továbbá kutatásom kiterjed azokra a női szerepekre, amelyek szimbolikusan kiemelkednek a többi közül. Ezalatt értem azokat a nőket, akikkel szemben különleges elvárásokat állít a társadalom és a média. Azon médiaszemélyiségek, akiknek elsődlegesen más szerepkört töltenek be, viszont a sajtó nagyon nagy figyelmet tanúsít irányukba. „A tömegkommunikáció, az informális kommunikáció, a szocializációs intézmények által forgalmazott kultivált tartalmak sokat tehetnek és tesznek a sztereotipikus látásmód erősítése, de gyengítése érdekében is. A demokratikus szellemű tömegkommunikáció és politikai nevelés révén komoly mérvű pozitív változás azonban nem várható, hiszen amíg az emberek életvezetésükben, mindennapi gyakorlatukban kevéssé kényszerülnek gondolkodásuk radikális átformálására, nincs lehetőségük a sokféleséggel való többféle típusú személyes találkozásra, addig e logikátlan logika hatalma ismételten újratermelődik bennük.” (Csepeli 1997:489)
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Kommunikáció Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | kommunikációelmélet, közösségi média, média, nők, online kommunikációelmélet, online reklám, reklám, web |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Nov. 29. 19:49 |
Utolsó módosítás: | 2020. Nov. 29. 19:49 |
Actions (login required)
Tétel nézet |