Média hatása a női szerepek kialakulásában

Józó Szilvia (2020) Média hatása a női szerepek kialakulásában. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat.pdf] PDF
Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nyilatkozat új.pdf] PDF
Nyilatkozat új.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (415kB)

Absztrakt (kivonat)

Egy könyvet olvasva, vagy sorozatot nézve sokszor már a legelején megérzi az ember, hogy ki lesz a jó ember, kiről derül ki, hogy csaló. Tehát már ismerjük a használt sémákat, mint azt, hogy az amerikai filmekben a rendőrfőnök mindig színesbőrű, vagy a fiatal lány elutazik a nagyvárosba szerencsét próbálni. Amikor meglátok az utcán ücsörögni egy idős hölgyet, mindig eszembe jut, hogy a pletykás vénlány megint leselkedik.  De vajon miért van ez az érzésem? Az addigi tapasztalatiam alapján, vagy a médiában látott sémák miatt? Ekkor kezdtem el gondolkodni, hogy vajon mennyire határozzák meg a mindennapjainkat ezek a kialakult sztereotípiák. Hogyan, és miért jöttek létre a sztereotípiák, mióta használjuk őket? Mivel a médiumok közé tartoznak többek között a könyvek is, ezért azt kell mondani, hogy már nagyon régóta szerves részei az életünknek a médiumokban megjelenő sémák. Ahhoz, hogy a média hatását vizsgálni tudjuk, feltétlenül szükséges, hogy tisztában legyünk a médiahatáskutatások elméleteivel. A közvéleményre és közviselkedésre gyakorolt hatását a médiumoknak már a 20. század óta kutatják és több elmélet is beigazolódott. Ezek megmutathatják, hogy milyen módon és mértékben befolyásolja az életünket és gondolkodásunkat az ott látottak, vagy a média által elkövetett történések.  Szakdolgozatomban annak szeretnék utána járni, hogy a médiai hatására milyen főbb női szerepek alakultak ki, amelyeket a 21. században is használunk, illetve az idő elteltével hogyan változtak meg ezek a szerepek. Ezek észre vételezéséhez könyveket, plakátokat, reklámokat, filmeket, sorozatok, internetes tartalmakat és közösségi média platformokat használtam fel, amelyek rámutatnak, hogy milyenek a főbb női karakterek kialakult jellemzői. Továbbá kutatásom kiterjed azokra a női szerepekre, amelyek szimbolikusan kiemelkednek a többi közül. Ezalatt értem azokat a nőket, akikkel szemben különleges elvárásokat állít a társadalom és a média. Azon médiaszemélyiségek, akiknek elsődlegesen más szerepkört töltenek be, viszont a sajtó nagyon nagy figyelmet tanúsít irányukba. „A tömegkommunikáció, az informális kommunikáció, a szocializációs intézmények által forgalmazott kultivált tartalmak sokat tehetnek és tesznek a sztereotipikus látásmód erősítése, de gyengítése érdekében is. A demokratikus szellemű tömegkommunikáció és politikai nevelés révén komoly mérvű pozitív változás azonban nem várható, hiszen amíg az emberek életvezetésükben, mindennapi gyakorlatukban kevéssé kényszerülnek gondolkodásuk radikális átformálására, nincs lehetőségük a sokféleséggel való többféle típusú személyes találkozásra, addig e logikátlan logika hatalma ismételten újratermelődik bennük.” (Csepeli 1997:489)

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Kommunikáció Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kommunikáció és médiatudomány

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: kommunikációelmélet, közösségi média, média, nők, online kommunikációelmélet, online reklám, reklám, web
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 29. 19:49
Utolsó módosítás: 2020. Nov. 29. 19:49

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet