A szexshopok kommunikációs problémája

Kékesi Gergő (2020) A szexshopok kommunikációs problémája. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat-Kékesi-Gergő-A-szexshopok-kommunikációs-problémája.pdf] PDF
Szakdolgozat-Kékesi-Gergő-A-szexshopok-kommunikációs-problémája.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz.pdf] PDF
Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (351kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat a szexshopok kommunikációs problémáját vizsgálja meg. A szexualitás, a marketing és reklámozás szerves részét képezi. A „sex sells” kifejezést már az 1870-es években elkezdték használni, mikor egy dohányipari vállalkozás csábos nőkkel a dobozon kezdte el értékesíteni dohányáruit. Hogy lehet mégis az, hogy a szex és a szexualitás még mindig kínos és tabu témának számít a társadalomban? Azért választottam ezt a témát, mert a szexshopok és azok kommunikációja egy nagyon érzékeny téma nem csak Magyarországon, de külföldön is. A piacában mégis hatalmas potenciál rejlik. A szexjáték piac egy folyamatosan és konstans növekvő iparág, mely világszinten 2019-ben a becslések szerint 28,64 milliárd dolláros forgalmat termelt, és a kutatások is azt jósolják, hogy ez továbbra is nőni fog, éves szinten nagyjából 7%-ot. A piac már rendkívül telített. Nem csak kiskereskedőből van rengeteg, de gyártóból is. Az iparág fellendülésére, jelenleg nagy hatással van a LMBT közösség, és az, hogy a szexjátékok egyészségügyi pozitív hatásukat is kezdik felfedezni. Bár a kommunikáció a felnőtt tartalmakra vonatkozó tilalmak és korlátozások miatt nagyon nehéz, pár dolgot mégis el lehet sajátítani a Pornhub kampányaiból. Attól, hogy szexuális vonatkozású termékeket árulnak a szexshopok, attól még a kommunikációjuknak nem kell felnőtt tartalmunak lennie. A kampányokból, azt is megtanulhattuk, hogy ha azt szeretnénk, hogy minél többeket elérjünk, fontos hogy kampányunk érdekes és kreatív legyen, mert így szájról szájra terjedhet. Ugyan úgy fontos, hogy éljünk az aktuális lehetőségekkel is. Végezetül pedig, ha egy olyan megosztó vállalat, mint a Pornhub sikereket tud elérni azzal, hogy kiáll egy jó célért, akkor ezt, egy hozzájuk illő, megfelelő céllal a szexshopok is megvalósíthatják, és akár a megítélésükön is változtathat. A munkám során több különböző kutatást végeztem. A fogyasztói szokások felméréséből kiderült, hogy az összes nemi életet élő korcsoport érintett. Megfigyelhető, hogy nagyrészt párkapcsolatban élők vásárolnak és ők is költik a legtöbbet, így az egyik potenciális célcsoport a párok. A kutatásból az is kiderült, hogy sokan kellemetlennek tartják a szexshopban való vásárlást, és az is, hogy akik még nem használtak segédeszközt, azoknak több mint a fele, elképzelhetőnek tartja, hogy a jövőben kipróbálná őket. Később végeztem egy kutatást, hogy feltárjam, hogyan vélekednek az emberek a segédeszközökről, és hogy változhat-e a véleményük, ha több információt kapnak róluk. A kutatás során kiderült, hogy az LMBT közösség, potenciális célcsoportja lehet a szexshopoknak, mert a legtöbbjük már használt segédeszközt, és akik még nem, azok is nagy érdeklődést mutatnak iránta. Az is kiderült, hogy a tájékoztatóhatására pozitív irányba változott a kitöltők érdeklődése, és változott a segédeszközökről való véleményük. Végezetül kiderült, hogy azok, akik már korábban használtak ilyen eszközöket, azok a későbbiekben is szívesen használnának segédeszközöket.  Kommunikációs szempontból megvizsgáltam számtalan szexshop weboldalát. A legtöbb ugyan arra a sablonra épül, és nagyon hasonlítanak egymásra. A legtöbb oldalnak van blog része. Ez két szempontból is nagyon fontos. Egyrészről, az online szexshopok legerősebb marketing eszköze a SEO, és hatalmas verseny folyik azért, ki legyen ott az első oldalon. Másrészről, ez az a saját felületük, ahol kommunikálni tudnak a vásárlókkal, és meggyőzhetik az oldalra látogatókat arról, hogy nem kell emiatt kínosan érezni magukat. Ezek a blogok szinte az egyetlen olyan felületek, ahol az embereket tájékoztatni tudják arról, hogy a játékszerek, milyen formában használatosak, kiknek ajánlják és mire, milyen helyzetekbe jók. A legtöbb oldal él is ezzel a lehetőséggel, és edukációs tartalommal töltik fel, ezeket a blogokat. A szexshopok oldalán, az is látható, hogy felismerik a problémát, miszerint kellemetlennek tartják az emberek a vásárlást, és ezért, sok olyan tartalom is található az oldalakon, amivel ezt a problémát próbálják orvosolni. A szakdolgozat elején felvetett hipotézisek a következőképpen alakultak. 1.     Az embereknek előítéleteik vannak a szexshopok kapcsán. Ezt a hipotézist a kutatások alátámasztják. Azok, akik még sosem vásároltak szexshopban 30%-uk azért nem vásárolt még, mert kínosnak érzik. Akik csak online vásároltak, azok 60%-a kínosnak tartotta volna a vásárlást egy offline üzletben, akik pedig csak offline vásároltak, azoknak több mint fele kínosan érezte magát a vásárlás során. A hipotézis igazát az is bizonyítja, hogy a legtöbb szexshop a weboldalán feltűnteti azt, hogy nem okoz kellemetlenséget, az üzletük meglátogatása, és senki nem fogja a vásárlót elítélni, mert ez csak a természetes vágy kielégítéséről szól. 2.     A szexshopok egyáltalán nem kommunikálják azt, hogy a szexuális segédeszközök elősegítik a kapcsolatokat. Ezt a hipotézist megcáfolták a kutatási eredmények. A legtöbb sexshop rengeteg bejegyzést tesz közzé a saját blogján a segédeszközök megfelelő használatáról, vagy arról, hogy hogyan segíthetik elő a párkapcsolatokat ezek az eszközök. 3.     Ha az emberek megfelelő tájékoztatást kapnának, ledönthető lenne bennük a visszatartó erő, és szívesebben vásárolnának szexshopokban. Ez a hipotézis beigazolódott a második kvantitatív kutatásban. Ha összességében vesszük az eredményeket, akkor a skálán az eredmény átlagban 7,5 pontról 7,7 pontra nő. E szerint pozitív növekedés történt a tájékoztatás hatására. Véleményem szerint és a korábban leírt tapasztalatokra építve, egy olyan megoldást tudok elképzelni, amibe a szexshopok közösen egységbe, mint egy Magyar Szexshop Szövetség működnének együtt. Elképzeléseim szerint úgy működne, mint a közösségi marketing, és célja az lenne, hogy egy edukációs program során, ismertessék meg az embereket a termékek hasznáról, és arról, mint nyújthatnak ezek a segédeszközök nekik, vagy milyen hasznukra válhatna a kapcsolatukban.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Kozár László
NEM RÉSZLETEZETT
főiskolai tanár, Kereskedelem Tanszék, KVIK
Kormányos Péter
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CSR, WOM, marketing, marketingkommunikáció, szexualitás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 29. 19:48
Utolsó módosítás: 2020. Nov. 29. 19:48

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet