A média-gazdagság szerepe a párkapcsolati kommunikációban, A félrevezetés, a bizalmatlanság és a médiumpreferenciák empirikus vizsgálata fiatal felnőtt populációban

Földi Dóra (2020) A média-gazdagság szerepe a párkapcsolati kommunikációban, A félrevezetés, a bizalmatlanság és a médiumpreferenciák empirikus vizsgálata fiatal felnőtt populációban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Földi Dóra - Szakdolgozat 2020.pdf] PDF
Földi Dóra - Szakdolgozat 2020.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (444kB)
[thumbnail of Korlátozott hozzáférési nyilatkozat (Földi Dóra).pdf] PDF
Korlátozott hozzáférési nyilatkozat (Földi Dóra).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (187kB)

Absztrakt (kivonat)

A félrevezetés és a hazugság egyike a személyközi és virtuális párkapcsolatok tartósságát fenyegető kommunikációs eseményeknek. A média multiplexitás elmélet szerint a kapcsolati stabilitás és elégedettség függ a párok által a kapcsolattartásra használt médiumok sokféleségétől. Ezek preferált használata egyénektől és kapcsolatoktól függenek, így a félrevezetésre történő alkalmazásuk is eltérően befolyásolják a partnereket és párokat. Egy hipotetiko-deduktív, empirikus kutatás keretében vizsgáltam, hogy a valós vagy a virtuális becsapásnak vannak-e jobban kiszolgáltatva a mai fiatalok, továbbá hogy a médium, amelyet a félrevezetésre használnak ők maguk, illetve amikor a partnereik csapják be őket, hatással van-e félrevezetést kártékonyságának, fájdalmasságának a megítélésére. A vizsgálat elméleti keretét a személyközi félrevezetés, a média multiplexitás, a társas információfeldolgozás, a média vagy információgazdagság elméletek adták. Az empirikus igazolás egy online kérdőív segítségével történt a hólabda mintavételi eljárás által. A minta jellegét, az adatok eloszlását, és az elemzés eredményét alapvetően befolyásolta a koronavírus vészhelyzet korlátozó viszonyai. Mindezeket figyelembe véve az eredmények, noha tájékozódó jelleggel, de betekintést nyújtottak a válaszadók párkapcsolati félrevezetéshez való viszonyához. Megállapítható, hogy alapvetően a fiatalok elutasítják a félrevezetést, ha viszont mégis sor kerül rá, akkor a virtuális és személyközi félrevezetés bekövetkezését az adott félrevezetés mértéke és csak másodsorban a közvetítő médium típusa határozza meg, legyen az jószándékú, vagy kevésbé kegyes félrevezetés.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Kommunikáció Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kommunikáció és médiatudomány

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Tóth Péter István
NEM RÉSZLETEZETT
főiskolai docens, Kommunikáció Tanszék, KKK
Heitlerné Lehoczky Mária
NEM RÉSZLETEZETT
Mestertanár, Kommunikáció Tanszék, KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: bizalom, félrevezetés, interperszonális kommunikáció, kommunikáció, megtévesztés, párkapcsolati kommunikáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 29. 19:47
Utolsó módosítás: 2020. Nov. 29. 19:47

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet