A média-gazdagság szerepe a párkapcsolati kommunikációban, A félrevezetés, a bizalmatlanság és a médiumpreferenciák empirikus vizsgálata fiatal felnőtt populációban

Földi Dóra (2020) A média-gazdagság szerepe a párkapcsolati kommunikációban, A félrevezetés, a bizalmatlanság és a médiumpreferenciák empirikus vizsgálata fiatal felnőtt populációban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Földi Dóra - Szakdolgozat 2020.pdf] PDF
Földi Dóra - Szakdolgozat 2020.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (444kB)
[thumbnail of Korlátozott hozzáférési nyilatkozat (Földi Dóra).pdf] PDF
Korlátozott hozzáférési nyilatkozat (Földi Dóra).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (187kB)

Absztrakt (kivonat)

A félrevezetés és a hazugság egyike a személyközi és virtuális párkapcsolatok tartósságát fenyegető kommunikációs eseményeknek. A média multiplexitás elmélet szerint a kapcsolati stabilitás és elégedettség függ a párok által a kapcsolattartásra használt médiumok sokféleségétől. Ezek preferált használata egyénektől és kapcsolatoktól függenek, így a félrevezetésre történő alkalmazásuk is eltérően befolyásolják a partnereket és párokat. Egy hipotetiko-deduktív, empirikus kutatás keretében vizsgáltam, hogy a valós vagy a virtuális becsapásnak vannak-e jobban kiszolgáltatva a mai fiatalok, továbbá hogy a médium, amelyet a félrevezetésre használnak ők maguk, illetve amikor a partnereik csapják be őket, hatással van-e félrevezetést kártékonyságának, fájdalmasságának a megítélésére. A vizsgálat elméleti keretét a személyközi félrevezetés, a média multiplexitás, a társas információfeldolgozás, a média vagy információgazdagság elméletek adták. Az empirikus igazolás egy online kérdőív segítségével történt a hólabda mintavételi eljárás által. A minta jellegét, az adatok eloszlását, és az elemzés eredményét alapvetően befolyásolta a koronavírus vészhelyzet korlátozó viszonyai. Mindezeket figyelembe véve az eredmények, noha tájékozódó jelleggel, de betekintést nyújtottak a válaszadók párkapcsolati félrevezetéshez való viszonyához. Megállapítható, hogy alapvetően a fiatalok elutasítják a félrevezetést, ha viszont mégis sor kerül rá, akkor a virtuális és személyközi félrevezetés bekövetkezését az adott félrevezetés mértéke és csak másodsorban a közvetítő médium típusa határozza meg, legyen az jószándékú, vagy kevésbé kegyes félrevezetés.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Kommunikáció Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kommunikáció és médiatudomány

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: bizalom, félrevezetés, interperszonális kommunikáció, kommunikáció, megtévesztés, párkapcsolati kommunikáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 29. 19:47
Utolsó módosítás: 2020. Nov. 29. 19:47

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet