Földi Dóra (2020) A média-gazdagság szerepe a párkapcsolati kommunikációban, A félrevezetés, a bizalmatlanság és a médiumpreferenciák empirikus vizsgálata fiatal felnőtt populációban. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Földi Dóra - Szakdolgozat 2020.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (444kB) |
|
PDF
Korlátozott hozzáférési nyilatkozat (Földi Dóra).pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (187kB) |
Absztrakt (kivonat)
A félrevezetés és a hazugság egyike a személyközi és virtuális párkapcsolatok tartósságát fenyegető kommunikációs eseményeknek. A média multiplexitás elmélet szerint a kapcsolati stabilitás és elégedettség függ a párok által a kapcsolattartásra használt médiumok sokféleségétől. Ezek preferált használata egyénektől és kapcsolatoktól függenek, így a félrevezetésre történő alkalmazásuk is eltérően befolyásolják a partnereket és párokat. Egy hipotetiko-deduktív, empirikus kutatás keretében vizsgáltam, hogy a valós vagy a virtuális becsapásnak vannak-e jobban kiszolgáltatva a mai fiatalok, továbbá hogy a médium, amelyet a félrevezetésre használnak ők maguk, illetve amikor a partnereik csapják be őket, hatással van-e félrevezetést kártékonyságának, fájdalmasságának a megítélésére. A vizsgálat elméleti keretét a személyközi félrevezetés, a média multiplexitás, a társas információfeldolgozás, a média vagy információgazdagság elméletek adták. Az empirikus igazolás egy online kérdőív segítségével történt a hólabda mintavételi eljárás által. A minta jellegét, az adatok eloszlását, és az elemzés eredményét alapvetően befolyásolta a koronavírus vészhelyzet korlátozó viszonyai. Mindezeket figyelembe véve az eredmények, noha tájékozódó jelleggel, de betekintést nyújtottak a válaszadók párkapcsolati félrevezetéshez való viszonyához. Megállapítható, hogy alapvetően a fiatalok elutasítják a félrevezetést, ha viszont mégis sor kerül rá, akkor a virtuális és személyközi félrevezetés bekövetkezését az adott félrevezetés mértéke és csak másodsorban a közvetítő médium típusa határozza meg, legyen az jószándékú, vagy kevésbé kegyes félrevezetés.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Kommunikáció Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | bizalom, félrevezetés, interperszonális kommunikáció, kommunikáció, megtévesztés, párkapcsolati kommunikáció |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Nov. 29. 19:47 |
Utolsó módosítás: | 2020. Nov. 29. 19:47 |
Actions (login required)
Tétel nézet |