Agyagos tusfürdők a piacon: működik a koncepció?

Danicska Alexandra Noémi (2020) Agyagos tusfürdők a piacon: működik a koncepció? Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of FSBWNT_Danicska_Alexandra_Szakdolgozat_végleges.pdf] PDF
FSBWNT_Danicska_Alexandra_Szakdolgozat_végleges.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of FSBWNT_HivatalosBejegyzes_Bizalmassag.pdf] PDF
FSBWNT_HivatalosBejegyzes_Bizalmassag.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (107kB)
[thumbnail of FSBWNT_Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról _korlátozott_nyilvános_bizalmas_2020-tavasz.pdf] PDF
FSBWNT_Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról _korlátozott_nyilvános_bizalmas_2020-tavasz.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (575kB)

Absztrakt (kivonat)

Manapság folyamatosan változnak a trendek, az utóbbi néhány évben pedig a természetesség, a természetes összetevők és a natúr termékek uralták a szépségápolás piacát. Ezen termékek megjelenése mellett a tavalyi év egyik legnagyobb újdonsága az agyagos termékek voltak, amelyek nem arattak akkora sikert, mint amekkora várható lett volna. Diplomamunkám középpontjában éppen ezért azon kérdés megválaszolása fog állni, hogy vajon van-e létjogosultsága a jelenlegi piacon ezeknek a termékeknek, működik-e a koncepciójuk?  Érdekelt az is, van-e akkora relevanciájuk, ismerik-e a termékeket és a forgalmazó márkákat annyira, hogy megfelelő piacrészesedést tudjanak szerezni a kategóriában? Mutatnak-e hajlandóságot az efféle termékek kipróbálására vagy a vegán és minden mentes termékek teljesen elnyomják az ilyesféle kezdeményezéseket? A téma több irányból is megvizsgálásra került a szakirodalmi áttekintés és a tusfürdőpiac bemutatása után, hiszen mind a közösségi média megjelenésekre, a posztolási frekvenciára és az ehhez kapcsolódó fogyasztói aktivitásra, mind a köztudatban létükre és keresési gyakoriságokra, mind a releváns fogyasztók véleményére és tapasztalataira nagy hangsúlyt fektettem. Agyagos tusfürdőket jelenleg a három legnagyobb tömegmárka, a Dove, a Nivea és a Palmolive forgalmaz, ezért az ő Facebook, illetve Instagram aktivitásaik kerültek megvizsgálásra és ezáltal kiderült, hogy egyik márka sem fordított elegendő figyelmet az új termékek promótálására, összesen négy ilyen poszt született. A termékek – és a forgalmazó márkákat – köztudatban létét mind magyarországi, mind globális viszonylatban tanulmányoztam, ezzel pedig sikerült feltárni azt, hogy bár a márkák kedveltek és gyakran keresnek rájuk az emberek, az agyagos variánsokra egyáltalán nem. Sor került egy netnográfia elkészítésére is, ahol különböző fogyasztói csoportokat alakítottam ki azokra vonatkozóan, akik próbálták már a termékeket és véleményezték is azokat vagy a Krémmánia felületén, vagy különböző blogbejegyzésekben, egyrészt a kutatásban résztvevők vásárlási szokásai, másrészt pedig a tapasztalatai alapján, így összesen hét csoport kialakítására volt lehetőség. Végezetül pedig a kérdőíves kutatásra került sor, ahol több releváns kérdésre is választ kaptam a vizsgált témában, amelyekre alapozva megválaszolásra kerülnek a bevezetésben megfogalmazott állítások, hipotézisek. A kutatás során felmerült néhány olyan korlát, amit mindenképp szükségesnek tartok megemlíteni. A teljes kutatásra vonatkozóan elmondható, hogy nem reprezentatív, mindössze a kutatásban résztvevő fogyasztókra lehet vonatkoztatni. A netnográfia során kizárólag azokra a fogyasztókra lehet következtetéseket levonni és csoportokat alkotni, akik a vizsgált fórumokon véleményt nyilvánítottak. A kérdőíves kutatás pedig önkéntes és anonim volt, tehát csak az vett részt a vizsgálatban, aki akart, akit érdekelt. Megválaszolásra került az a kérdést, hogy a kutatásaimban résztvevő fogyasztók márkahűek-e, ha tusfürdő vásárlásról van szó, erre a kérdőíves megkérdezés alapján azt az eredményt kaptam, hogy nem húzható rá a fogyasztókra az, hogy márkahűek, de az sem, hogy egyáltalán nem azok, a netnográfiából viszont inkább azt tudom leszűrni, hogy jobbára a márkahűség felé tendálnak. Sikerült azt is feltárni, hogy a kutatásban részt vevő fogyasztók milyen csatornában keresik azokat a tusfürdőket, amelyeket megvásárolnak, itt egyértelműen kijelenthető – a piaci trendeknek megfelelően –, hogy főleg a drogériákat választják, ha efféle termék vásárlásáról van szó, szemben a többi üzlettípussal. A kutatás elején hipotézisként felmerült az is, hogy a fogyasztók főként a közösségi média által tájékozódnak a tusfürdőkről, viszont ez a kutatásom alapján megdőlni látszik, hiszen főleg a családtagok, illetve barátok véleményére alapoznak, ha tusfürdőt szeretnének vásárolni. Kiderült az is, hogy a tusfürdő vásárlás inkább tervezett tevékenység, tehát a kutatásban résztvevő vásárlók főként céltudatosan vesznek ilyesféle termékeket, nem spontán módon, tehát a drogériákban, vagy egyéb bolttípusokban kihelyezett marketinganyagok kevésbé vannak rájuk hatással. Feltételeztem azt is, hogy az ár egy sokkal kardinálisabb tényező tusfürdők vásárlása esetén, mint az összetevők, ami a megkérdezés által igaznak bizonyult a kutatásban résztvevő fogyasztókra, akik az ár mellett a termék illatát, valamint bőrbarát formuláját emelték még ki. Az általános, tusfürdőkkel kapcsolatos kérdések után sikerült információkat szereznem arról, milyen attitűddel rendelkeznek a kutatásban résztvevők az agyagos tusfürdőkről. A vizsgálat alapján az agyag, mint hívószó, alapvetően egy pozitív hangvételű szó a fogyasztók fejében, hiszen inkább olyan asszociációk érkeztek a jellemzőre, amelyek vagy az agyag jótékony hatásaira utal, vagy annak természetességére. Ezt folytatva megállapításra került, hogy sajnos a szóban forgó termékeket nem ismerik, róluk nagyon kevesen hallottak eddig, és még kevesebben próbálták azokat, ezzel párhuzamban pedig kiderült, hogy az ismeretek hiányára hatással van az, hol voltak kommunikálva a szóban forgó termékek, valamint attól, hol tájékozódnak a fogyasztók, ha egyáltalán megteszik ezt. Végül, talán a legfontosabb kérdésre választ adva feltárásra került, hogy összességében az agyagos termékek nem voltak jól kommunikálva, hiszen a közösségi médiában nem voltak igazán megtalálhatóak, mindössze néhány poszt készült a témában a márkák weboldalán, az üzletek polcain sem elegendő a vizibilitásuk, ennek hatására a köztudatban sincsenek benne, egyáltalán nem keresnek rájuk a kutatásom alapján. Ennek ellenére a koncepció maga versenyképes is lehetne a piacon, ha a fogyasztók tudnának arról, hogy léteznek ezek a termékek, hiszen a kérdőíves megkérdezésből az is világossá vált, hogy bár nem ismerik a fogyasztók ezeket a variánsokat, többnyire pozitívan állnak hozzájuk, szívesen kipróbálnák azokat. A termékek forgalmán és ismertségén mindenképpen segítene, ha gyakrabban lennének olyan felületeken kommunikálva, amelyek relevánsak a célcsoport számára.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Kovács Ildikó
NEM RÉSZLETEZETT
egyetemi docens, Marketing Tanszék, KKK
Pásztor Szabina
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Jäckel Katalin
NEM RÉSZLETEZETT
egyetemi docens, Marketing Tanszék, KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: agyagos tusfürdő, innováció, márkaérték, piaci trend, tusfürdő marketing, vásárlási döntéshozatal
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 29. 19:47
Utolsó módosítás: 2020. Nov. 29. 19:47

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet