Az érzékszervi marketing és alkalmazása a Costa Coffee, illetve Starbucks kávéházakban

Benkő Inez (2020) Az érzékszervi marketing és alkalmazása a Costa Coffee, illetve Starbucks kávéházakban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Az érzékszervi marketing és alkalmazása a Costa Coffee, illetve Starbucks kávéházakban - Benkő Inez.pdf] PDF
Az érzékszervi marketing és alkalmazása a Costa Coffee, illetve Starbucks kávéházakban - Benkő Inez.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról - Benkő Inez.pdf] PDF
Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról - Benkő Inez.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témájának az érzékszervi marketinget választottam, hiszen úgy gondolom, hogy a mai világban, annak érdekében, hogy még a reklámkerülő fogyasztók figyelmét is képesek legyünk felkelteni fontos, hogy olyan módszereket is alkalmazzunk, amelyek képesek a versenytársakkal szemben valamilyen fajta előnyt adni és a fogyasztókat a vásárlási döntéseik meghozatala során befolyásolni, illetve a márka és a fogyasztók közötti kapcsolatot elmélyíteni. Ezért is választottam egy olyan marketingterületet, amely országunkban nincs tudatosan alkalmazva, így amennyiben egy vállalat felismeri az érzékszervi marketingben rejlő lehetőségeket, úgy képes eredményesen kitűnni a versenytársak közül, illetve hamarabb tudja fogyasztóit lojalitásra ösztönözni. Szakdolgozatom elkészítésekor összegeztem az érzékelés és az észlelés sajátosságait, illetve bővebben kifejtettem az egyes érzékszervi marketing területek legfontosabb elemeit, majd bemutattam felhasználásukat a Starbucks, illetve Costa Coffee kávéházakban. A szekunder kutatások mellett - amelyeknek fő forrásai külföldi olvasmányok, napilapok, digitális kiadású könyvek, illetve internetes cikkek voltak, hiszen a magyar szakirodalmak csak érintőlegesen foglalkoznak az érzékszervek szerepével a marketingstratégia során – primer kutatásokat is végeztem. Célom volt, hogy a fiatal magyar fogyasztók közül minél nagyobb mintavétellel kerüljenek ki válaszok, hiszen az említett két kávéházlánc, a Starbucks és a Costa Coffee is a fiatalokat tartja fő célcsoportjuknak. Ennek érdekében egy kérdőíves kutatást végeztem a korcsoportom körében, amely során a válaszolóknak a különböző érzékekre ható tényezőkkel kapcsolatban kellett válaszolniuk, majd a kérdőív második felében az említett két kávéházlánc érzékszervi marketing elemeiről, illetve a velük kapcsolatos korábbi tapasztalataikról kellett kifejteniük véleményüket. A válaszok alapján sikeresen le tudtam szűrni, hogy ezek a tapasztalatok milyen mértékben befolyásolják őket a későbbi döntéshozatalaik során, hiszen több kérdés elemzése során is kiderült, hogy a korábbi érzelmeik nagy hatással vannak a későbbi vásárlási döntéseikre, így amennyiben valamilyen negatív tapasztalattal rendelkeznek, úgy az adott vállalkozásnak -jelen esetben kávéháznak – rengeteg energiabefektetésre van szüksége, ahhoz, hogy a későbbiekben is fogyasztóiknak tudhassák ezeket a személyeket. Az eredmények alapján nyilvánvalóvá vált számomra, hogy a fiataloknak – így nagy valószínűséggel a többi korcsoportnak is – rendkívül fontosak a korábbi tapasztalataik alapján való benyomásaik, így érzéseik is a későbbi döntéshozatalban. Emellett a konkrét példák megválaszolása alapján arra következtetésre jutottam, hogy az érzékszervi marketing felhasználása nagyban befolyásolhatja az érzelmeiket, illetve a későbbi vásárlásokat, így érdemes a vállalkozásoknak erre a területre a későbbiekben nagyobb figyelmet fordítani, amennyiben szeretnék forgalmukat és bevételeiket is maximalizálni, illetve a lehető legjobb kapcsolatot kiépíteni fogyasztóikkal. Enélkül a bensőséges kapcsolat nélkül félő, hogy vásárlószámuk egy bizonyos idő után radikális csökkenés elé néz. Természetesen az érzékszervi marketing elemeinek felhasználása és az érzékszervek fontosságának sorrendje nagyban változhat a termék vagy szolgáltatás jellemzőitől. Az általam kiválasztott példákban értelemszerűen a legfontosabb az ízlelés, lévén az élelmiszerek a legfontosabb termékeik, míg más típusú üzleteknél ez változhat, azonban minden vállalkozás számára fontos, hogy lehetőség szerint az összes érzékszervre megfelelő módon és intenzitással hasson a lehető legjobb eredmények elérése érdekében. Összességében tehát úgy gondolom, hogy az érzékszervi marketing, amennyiben megfelelően és kreatív módon használják fel, úgy képes a klasszikus marketingmódszerek támogatására.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Totth Gedeon
NEM RÉSZLETEZETT
főiskolai tanár, Marketing Tanszék, KKK
Varga István László
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fogyasztói magatartás, percepció, érzékelés, érzékszervek, érzékszervi marketing
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 29. 19:46
Utolsó módosítás: 2020. Nov. 29. 19:46

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet