Az érzékszervi marketing és alkalmazása a Costa Coffee, illetve Starbucks kávéházakban

Benkő Inez (2020) Az érzékszervi marketing és alkalmazása a Costa Coffee, illetve Starbucks kávéházakban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Az érzékszervi marketing és alkalmazása a Costa Coffee, illetve Starbucks kávéházakban - Benkő Inez.pdf] PDF
Az érzékszervi marketing és alkalmazása a Costa Coffee, illetve Starbucks kávéházakban - Benkő Inez.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról - Benkő Inez.pdf] PDF
Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról - Benkő Inez.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témájának az érzékszervi marketinget választottam, hiszen úgy gondolom, hogy a mai világban, annak érdekében, hogy még a reklámkerülő fogyasztók figyelmét is képesek legyünk felkelteni fontos, hogy olyan módszereket is alkalmazzunk, amelyek képesek a versenytársakkal szemben valamilyen fajta előnyt adni és a fogyasztókat a vásárlási döntéseik meghozatala során befolyásolni, illetve a márka és a fogyasztók közötti kapcsolatot elmélyíteni. Ezért is választottam egy olyan marketingterületet, amely országunkban nincs tudatosan alkalmazva, így amennyiben egy vállalat felismeri az érzékszervi marketingben rejlő lehetőségeket, úgy képes eredményesen kitűnni a versenytársak közül, illetve hamarabb tudja fogyasztóit lojalitásra ösztönözni. Szakdolgozatom elkészítésekor összegeztem az érzékelés és az észlelés sajátosságait, illetve bővebben kifejtettem az egyes érzékszervi marketing területek legfontosabb elemeit, majd bemutattam felhasználásukat a Starbucks, illetve Costa Coffee kávéházakban. A szekunder kutatások mellett - amelyeknek fő forrásai külföldi olvasmányok, napilapok, digitális kiadású könyvek, illetve internetes cikkek voltak, hiszen a magyar szakirodalmak csak érintőlegesen foglalkoznak az érzékszervek szerepével a marketingstratégia során – primer kutatásokat is végeztem. Célom volt, hogy a fiatal magyar fogyasztók közül minél nagyobb mintavétellel kerüljenek ki válaszok, hiszen az említett két kávéházlánc, a Starbucks és a Costa Coffee is a fiatalokat tartja fő célcsoportjuknak. Ennek érdekében egy kérdőíves kutatást végeztem a korcsoportom körében, amely során a válaszolóknak a különböző érzékekre ható tényezőkkel kapcsolatban kellett válaszolniuk, majd a kérdőív második felében az említett két kávéházlánc érzékszervi marketing elemeiről, illetve a velük kapcsolatos korábbi tapasztalataikról kellett kifejteniük véleményüket. A válaszok alapján sikeresen le tudtam szűrni, hogy ezek a tapasztalatok milyen mértékben befolyásolják őket a későbbi döntéshozatalaik során, hiszen több kérdés elemzése során is kiderült, hogy a korábbi érzelmeik nagy hatással vannak a későbbi vásárlási döntéseikre, így amennyiben valamilyen negatív tapasztalattal rendelkeznek, úgy az adott vállalkozásnak -jelen esetben kávéháznak – rengeteg energiabefektetésre van szüksége, ahhoz, hogy a későbbiekben is fogyasztóiknak tudhassák ezeket a személyeket. Az eredmények alapján nyilvánvalóvá vált számomra, hogy a fiataloknak – így nagy valószínűséggel a többi korcsoportnak is – rendkívül fontosak a korábbi tapasztalataik alapján való benyomásaik, így érzéseik is a későbbi döntéshozatalban. Emellett a konkrét példák megválaszolása alapján arra következtetésre jutottam, hogy az érzékszervi marketing felhasználása nagyban befolyásolhatja az érzelmeiket, illetve a későbbi vásárlásokat, így érdemes a vállalkozásoknak erre a területre a későbbiekben nagyobb figyelmet fordítani, amennyiben szeretnék forgalmukat és bevételeiket is maximalizálni, illetve a lehető legjobb kapcsolatot kiépíteni fogyasztóikkal. Enélkül a bensőséges kapcsolat nélkül félő, hogy vásárlószámuk egy bizonyos idő után radikális csökkenés elé néz. Természetesen az érzékszervi marketing elemeinek felhasználása és az érzékszervek fontosságának sorrendje nagyban változhat a termék vagy szolgáltatás jellemzőitől. Az általam kiválasztott példákban értelemszerűen a legfontosabb az ízlelés, lévén az élelmiszerek a legfontosabb termékeik, míg más típusú üzleteknél ez változhat, azonban minden vállalkozás számára fontos, hogy lehetőség szerint az összes érzékszervre megfelelő módon és intenzitással hasson a lehető legjobb eredmények elérése érdekében. Összességében tehát úgy gondolom, hogy az érzékszervi marketing, amennyiben megfelelően és kreatív módon használják fel, úgy képes a klasszikus marketingmódszerek támogatására.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fogyasztói magatartás, percepció, érzékelés, érzékszervek, érzékszervi marketing
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 29. 19:46
Utolsó módosítás: 2020. Nov. 29. 19:46

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet