Média hatása az óvodás korú gyermekekre

Kovács Kitti (2020) Média hatása az óvodás korú gyermekekre. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Média hatása az óvodás korú gyermekekre.pdf] PDF
Média hatása az óvodás korú gyermekekre.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (929kB)
[thumbnail of Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról.pdf] PDF
Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (393kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a televízión közvetített reklámok és az azzal szoros, napi kapcsolatban álló gyerekek kapcsolatát vizsgálom. A rohamszerű fejlődése a digitalizációnak és kommunikációs eszközöknek gyökeresen megváltoztatta életünket. Napjaink meghatározó szabadidős tevékenysége a különböző digitális eszközökkel töltött idő lett. A változatos, folyamatos médiaáradat, és médiaelérési lehetőség mindannyiunk életét megváltoztatta. Ebből következik, hogy szabadidős tevékenységeink is átalakulnak, melyek főként a gyerekek körében jelentenek hatalmas "felfordulást”, hiszen sokan televízió, telefon és internet előtt élik a mindennapjaikat. Az 1990-es évek generációja talán az utolsó, aki gyerekkorát nem a különféle digitális, multimédiás eszközök előtt töltötték hanem a szabadban. A televízió és más képernyő-média dominanciája a gyermekek életében hosszabb ideig fennmarad, mint a korábbi technológiák domináns szerepe, és a lehetséges hatás is erősebb lehet. Ennek számos negatív hatásról hallhatunk, mely a gyermekkor gyökeres változásáról számol be, melyeknek szerettem volna pontosabban utánajárni, azokat feltárni. Jelen vizsgálatomban, a Televízió, és az abban közvetített reklámok, adások közvetlen hatásait vizsgálom. A marketingszakemberek felismerték, hogy a gyermekek azért is különösen fontos célcsoportot jelentenek, mert ők a jövő fogyasztói. A média virágzó korában a reklámstratégiák arra irányulnak, hogy az apróságok későbbi, felnőtt fogyasztási szokásaik alapjait már most kiépítsék a márkapreferenciák révén. Tehát a gyerekek tudatos, tudatalatti irányítása zajlik szinte észrevétlenül, minden televízió készülék előtt.  Óvodapedagógusként szoros betekintést nyerhetek a gyermekek mindennapjaiba, hangulatának változásába, és fejlődésének mértékére. Kutatásom során pontos választ kerestem arra vonatkozóan, hogy mennyi időt tölt el 2020-ban egy 3-6 éves korú gyermek a televízió készülék előtt. Mindezek hatására azt kutattam, hogy a látott és hallott ingerek, ismeretek milyen mértékben befolyásolják az óvodáskorúak szellemi, lelki fejlődését. A dolgozat elkészítése során a fő vonalakat és szakterületeket (pedagógia-pszichológia, médiatudomány) érintve a kutatáshoz szükséges elméleti tudást, információkat összefoglaltam, azokat nagyvonalakban ismertettem az olvasóval. Továbbiakban a dolgozat elkészítéséhez egy primer kutatást készítettem, mely egy online kérdőíves felmérés volt. A kvantitatív eljárás során célpopulációmat olyan szülők képezték, akiknek óvodás korú gyermeke(ik) van(nak). Gyakorlati tapasztalataim alátámasztására készítettem el a 16 kérdésből álló kutatást, mely során a vizsgálni kívánt feltevések alátámasztást nyerhettek. Feltevésem szerint negatív, káros hatással van a gyermekek viselkedésére, verbális és non-verbális megnyilvánulásaira a mai kor televíziós média áradata, különös tekintettel a reklámokra. Dolgozatom célja, hogy pontos képet kaphassunk, milyen mértékben függ a kisgyermekek viselkedése, vásárlói magatartása a televíziók által sugárzott reklámoktól. Vizsgáltam a televíziós média hatásait, azok gyermekkori használatának mértékét és minőségét, melyet felsorolt csatornák, műsorok és reklámképek azonosításával, választásával végeztem. Dolgozatommal célom továbbá az volt, hogy összefogó képet alkossak, azokról a televíziós reklámokról, melyekkel elérhető a legnagyobb közönségelérés és eladásösztönzés a gyermekek körében. A tanulmányaim során szerzett ismeretekhez szorosan kapcsolódva a megélt gyakorlati tapasztalatokkal, a korosztályt tekintve egy pontosabb képet igyekeztem feltárni, mely a szükséges és tényszerű a reklámkészítés szempontjából. Mindezeket törvényi és etikai szabályozásokon belül a gyakorlatba ültetve közelítettem meg. Fontosnak tartom, hogy segítsünk a szülőknek, nevelőknek megérteni milyen nagy hatással van gyermekükre az otthon látott minta, ezzel is felhívva a figyelmet a tudatos kikapcsolódásra és televíziózásra! Ezek mellett ugy gondolom, hogy a Tv-nézettség, és fiatalkoru nézői elérések növelésének érdekében fontos megvizsgálni, pontosan milyen elérések mérhetők jelenleg bizonyos csatornákon, akár gyermeknek készültek, akár nem. Elképzelhetetlennek tartom, már most tudatosan irányítva segíteni televíziózás közben a gyermekek tudatos fogyasztóvá válását, ezzel akár növelve a televíziós reklámok minőségi tartalmait, és nézettségét, mely utóbbi csak ugy érhető el, ha a szülők-nevelők kevesebb negatív tartalmat vélnek felfedezni azokban.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: gyermekek, média, média hatása, reklámok, reklámtevékenység, televízió, óvodások
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 29. 19:45
Utolsó módosítás: 2020. Nov. 29. 19:45

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet