Intermodális Import Fuvarszervezés a Textura Zrt.-nél

Kovács Róbert (2020) Intermodális Import Fuvarszervezés a Textura Zrt.-nél. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat Kovács Róbert UUGEP0.pdf] PDF
Szakdolgozat Kovács Róbert UUGEP0.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nyilatkozat.pdf] PDF
Nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (220kB)

Absztrakt (kivonat)

Kovács Róbert, Nemzetközi Gazdálkodás szak, Szállítmányozás-logisztika specializáció, Belső konzulens: Hrabovszki Ágnes Zsuzsa, Külső konzulens: Hári Viktória.Szakdolgozatomat az intermodális import fuvarszervezésről írtam a Textura Zrt. keretein belül végbemenő árubehozatalhoz kapcsolódó munkafolyamaton át. A kereskedő vállalat áruinak beszerzésnek alkalmával a szállítmányozáskor több földrajzi ponton történő átrakodással érkeznek meg a végső rendeltetési helyre, ezek közül pedig az áruk két rakodási pont között a legtöbb időt a tengerhajózással töltik. A dolgozat megírására való indíttatásom, hogy a világkereskedelemben az áruk fuvarozása több mint 50%-ban tengeren történik, aminek következtében a konténerek szerepének az árufuvarozásban való nagymértékű térhódítására ad okot. Mindemellett Magyarország gazdasági helyzetének alakulásában is jelentős szerepet csoportosíthatunk a Távol-Kelet-ről történő import fuvarszervezés következtében létrejövő áruáramlásnak, amelyek statisztikai adatokkal is bizonyíthatóak. Fő célom volt a tengeri fuvarszervezéshez kapcsolódó elméleti háttérnek gyakorlatba történő belehelyezése és a különböző lehetséges tengeri kereskedelmi fuvarparitásoknak a vizsgálta. A tengeri fő fuvarozáshoz tartozó olyan kulcsfontosságú pontokat határozok meg, amelyek a szakmabeli meghatározások tisztázására szolgálnak. A szállítmányozók tevékenységköre alapján értelmezhetően egy vállalatnak olyan apparátussal kell rendelkeznie egy Kínából történő Magyarországra való konténer importálásakor, amellyel a Textura Zrt. mint nem szállítmányozó vállalat nem rendelkezik.  Ahogyan dolgozatom alatt kiderül, a kereskedelmi ügylet megválasztása jelentős odafigyelést igényel az eladó és vevő oldaláról is. Mindegyik olyan releváns kereskedelmi ügylet, amelyekről szó van megmutatja azt, mely ponton kinek előnyösebb egy üzlet megkötése. A FOB fuvarparitás oldaláról az általam bekért ajánlatkérés alapján a szállítmányozó díjkalkulációjából érezhető, hogy olyan nem várt költségek merülhetnek fel, amelyekkel a vevőnek számolnia kellhet a későbbiekben. Természetesen nem zárhatjuk ki sem a kockázatot, sem a kötelezettség vállalást vagy a felmerülő többletköltségeket egyik oldalról sem bármelyik lehetőséget is választjuk. A problémák között megjelenhetnek az üres konténer fuvarozással kapcsolatos olyan teendők is, amelyek költségesek lehetnek a szerződésben megegyezett ügyfelekre nézve. Ezen problematikus helyzetek megelőzésére különböző megoldási lehetőségeket kínáltam fel. Elemeztem és vizsgáltam a vállalatnál lévő gyakorlatot, azért hogy költségeiket és kockázatukat csökkenthessék. Ennek ellenére valamelyest megállapítható az, hogy egy adott ügyleteknél hol az eladó, hol a vevő oldaláról biztonságosabb vagy praktikusabb lenne egy-egy meghatározott klauzula és fizetési mód kiválasztása. Javaslataimmal pedig olyan lehetőségeket adtam, melyekkel a későbbiekben adott vállalatok vagy személyek a külkereskedelmi szerződéseikben hasznosíthatnak.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Hrabovszki Ágnes Zsuzsa
NEM RÉSZLETEZETT
főiskolai docens, Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék, KKK
Hári Viktória
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fuvarozás, importügylet, incoterms, konténer, szállítmányozás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 29. 19:44
Utolsó módosítás: 2020. Nov. 29. 19:44

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet