Marketing a Forma-1-ben

Csépányi Sándor (2020) Marketing a Forma-1-ben. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Csépányi Sándor szakdolgozat.pdf]
Előnézet
PDF
Csépányi Sándor szakdolgozat.pdf

Download (2MB) | Előnézet
[thumbnail of Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról.pdf] PDF
Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (344kB)

Absztrakt (kivonat)

A témaválasztás A globalizáció hatásaként a termék- és szolgáltatáskereskedelem világszintű elterjedésével, valamint a világpiac létrejöttével a nemzetközi marketing szerepe nagyobb, mint valaha. A világ fogyasztói számára annyi termék, illetve szolgáltatás vált elérhetővé, hogy nem csak megkülönböztetnie kell magát egy márkának a konkurenciától, de be kell építenie a köztudatba a létezését. A Forma-1-es versenyek akkora megjelenést biztosíthatnak egyes reklámozóknak, hogy tökéletes eszközt képez ezen célok megvalósítására. A sportág tulajdonosváltásával új módszerekkel igyekszik a Liberty Media elérni a fogyasztói elégedettséget, valamint új közönségekkel megismertetni az autóversenyzés királykategóriáját. Ezen cél eléréséhez a száguldó cirkusz vezetősége a sportág teljes arculatát megváltoztatta. A Forma-1-nek azonban nem csak szórakoztató céllal kell megfelelnie a fogyasztói igényeknek, de elengedhetetlen az is, hogy a részvételt is népszerűsítse. Ez egy ilyen technikai sportágban kifejezetten lényeges, ugyanis a részvétel hatalmas költségekkel jár. Az gépjárművek piaca egy átalakulás előtt áll az elektromos autók megjelenésével, amelyre a sportágnak megfelelően kell reagálnia, ellenkező esetben elveszítheti a résztvevői közül a gépjárműgyártó vállalatokat. A fenti okokból kifolyólag a témaválasztásom a Forma-1-ben alkalmazott marketingtevékenységekre esett. A dolgozatom pontos címe: Marketing a Forma-1-ben. A kutatás célja A kutatásom célja feltérképezni a Forma-1 működését, amelyre építve elemezhetem a benne folytatott marketingtevékenységeket. Ezen belül ki fogok térni a csapatok szponzoraira, illetve egyéb, szponzoráción túlmutató együttműködésekre, majd konkrét példákon keresztül mutatok be egyes jellegzetesebb esetet. A dolgozatomban kifejtem a sportágban jelen levő szponzorok összetételét, amelyben elengedhetetlen kitérni a dohányreklámokra, amelyek évtizedekig meghatározták a királykategória imázsát. Kitérek a dohányreklámok betiltására, valamint a szponzorok összetételének ebből következő változására is. A Forma-1 imázsépítésének kifejtésekor kiemelt figyelmet fordítok azon tényezőkre, amelyek meghatározzák, hogy a nézők számára milyen élményt biztosít a sportág. Az új arculat jellegzetességeinek kifejtésén túl kifejtem a műszaki szabályrendszer hiányosságait, amelyeknek megoldásán dolgozik a sportág vezetősége annak érdekében, hogy a nézők számára izgalmas és szórakoztató versenyeket biztosíthassanak. Az autóipari trendek feldolgozása elengedhetetlen része az általam feldolgozott témának, ugyanis az innovációt napjainkban már a tisztán elektromos erőforrás által hajtott gépjárművek jelentik. Mivel a világ legmodernebb autóiból álló sportág számára elengedhetetlen az autóipari trendek követése, kutatásomban kielemzem ezen tényezőnek a sportágra gyakorolt hatását, valamint a lehetőségeit. Módszerek A szekunder kutatásom alapját Lynn R. Kahle és Chris Riley kutatása képezi, amely a sportmarketing 3 típusát dolgozza fel. A dolgozat további részében megvizsgálom, hogy ezen marketingfajták milyen módon vannak jelen a Forma-1-ben. A művem részét képezi egy kvantitatív primer kutatás, amelynek célcsoporját olyan magyarok alkotják, akik követik a sportág híreit, valamint nézik annak a versenyeit. Ezen kutatás szorosan kapcsolódik a szakdolgozatom által érintett témákhoz. Az adatok alapján feltérképezem azt, hogy a kitöltők számára mely vállalatok marketingtevékenységei bizonyultak a leghatékonyabbnak, melyek a legnépszerűbb gépjárműmárkák, a konkurens Formula E-ről alkotott véleményüket, valamint annak okát, hogy a sportág alakulását követik. A kutatás eredménye A kutatásom során feltérképeztem a száguldó cirkuszban folytatott marketingtevékenységeket, és megállapítottam egyes kampányok sikerének, illetve kudarcának okát. A tulajdonosváltással a sportág sokkal több platformon elérhető, és annak vezetősége ezáltal új bevételi forrásokhoz is jutott. Nem csak a Forma-1 színes történelmét használják fel annak népszerűsítésére, de a modernizálás eszközével fenntartja a technológiai innovátor szerepét. A 2022-ben bevezetendő új szabályrendszer egy remek alapot képez a sportág számára a nézettség növelésére. Az új autóipari trend jelenleg még nem érintik a sportágat, azonban a közeljövőben aktuálissá válhat, hogy erre a megfelelő intézkedésekkel reagáljon. Amennyiben jobban fellendül az elektromos gépjárművek piaca, a Forma-1-nek lépéseket kell tennie a közvetlen kibocsátás nélküli erőforrások bevezetésére, különben a gyártók kiszállásával egyes konkurenciák mintájára egyenkarosszériás bajnoksággá válhat, elveszítve ezzel egyeduralkodói szerepét.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Szánthó Zsuzsanna
NEM RÉSZLETEZETT
óraadó tanár, Marketing Tanszék, KKK
Papp László
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: autóipar, marketingtevékenység, nemzetközi marketing, sport, szponzorálás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 29. 19:44
Utolsó módosítás: 2020. Nov. 29. 19:44
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/27374

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet