Marketing a Forma-1-ben

Csépányi Sándor (2020) Marketing a Forma-1-ben. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Csépányi Sándor szakdolgozat.pdf]
Előnézet
PDF
Csépányi Sándor szakdolgozat.pdf

Download (2MB) | Előnézet
[thumbnail of Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról.pdf] PDF
Nyilatkozat a szakdolgozat státuszáról.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (344kB)

Absztrakt (kivonat)

A témaválasztás A globalizáció hatásaként a termék- és szolgáltatáskereskedelem világszintű elterjedésével, valamint a világpiac létrejöttével a nemzetközi marketing szerepe nagyobb, mint valaha. A világ fogyasztói számára annyi termék, illetve szolgáltatás vált elérhetővé, hogy nem csak megkülönböztetnie kell magát egy márkának a konkurenciától, de be kell építenie a köztudatba a létezését. A Forma-1-es versenyek akkora megjelenést biztosíthatnak egyes reklámozóknak, hogy tökéletes eszközt képez ezen célok megvalósítására. A sportág tulajdonosváltásával új módszerekkel igyekszik a Liberty Media elérni a fogyasztói elégedettséget, valamint új közönségekkel megismertetni az autóversenyzés királykategóriáját. Ezen cél eléréséhez a száguldó cirkusz vezetősége a sportág teljes arculatát megváltoztatta. A Forma-1-nek azonban nem csak szórakoztató céllal kell megfelelnie a fogyasztói igényeknek, de elengedhetetlen az is, hogy a részvételt is népszerűsítse. Ez egy ilyen technikai sportágban kifejezetten lényeges, ugyanis a részvétel hatalmas költségekkel jár. Az gépjárművek piaca egy átalakulás előtt áll az elektromos autók megjelenésével, amelyre a sportágnak megfelelően kell reagálnia, ellenkező esetben elveszítheti a résztvevői közül a gépjárműgyártó vállalatokat. A fenti okokból kifolyólag a témaválasztásom a Forma-1-ben alkalmazott marketingtevékenységekre esett. A dolgozatom pontos címe: Marketing a Forma-1-ben. A kutatás célja A kutatásom célja feltérképezni a Forma-1 működését, amelyre építve elemezhetem a benne folytatott marketingtevékenységeket. Ezen belül ki fogok térni a csapatok szponzoraira, illetve egyéb, szponzoráción túlmutató együttműködésekre, majd konkrét példákon keresztül mutatok be egyes jellegzetesebb esetet. A dolgozatomban kifejtem a sportágban jelen levő szponzorok összetételét, amelyben elengedhetetlen kitérni a dohányreklámokra, amelyek évtizedekig meghatározták a királykategória imázsát. Kitérek a dohányreklámok betiltására, valamint a szponzorok összetételének ebből következő változására is. A Forma-1 imázsépítésének kifejtésekor kiemelt figyelmet fordítok azon tényezőkre, amelyek meghatározzák, hogy a nézők számára milyen élményt biztosít a sportág. Az új arculat jellegzetességeinek kifejtésén túl kifejtem a műszaki szabályrendszer hiányosságait, amelyeknek megoldásán dolgozik a sportág vezetősége annak érdekében, hogy a nézők számára izgalmas és szórakoztató versenyeket biztosíthassanak. Az autóipari trendek feldolgozása elengedhetetlen része az általam feldolgozott témának, ugyanis az innovációt napjainkban már a tisztán elektromos erőforrás által hajtott gépjárművek jelentik. Mivel a világ legmodernebb autóiból álló sportág számára elengedhetetlen az autóipari trendek követése, kutatásomban kielemzem ezen tényezőnek a sportágra gyakorolt hatását, valamint a lehetőségeit. Módszerek A szekunder kutatásom alapját Lynn R. Kahle és Chris Riley kutatása képezi, amely a sportmarketing 3 típusát dolgozza fel. A dolgozat további részében megvizsgálom, hogy ezen marketingfajták milyen módon vannak jelen a Forma-1-ben. A művem részét képezi egy kvantitatív primer kutatás, amelynek célcsoporját olyan magyarok alkotják, akik követik a sportág híreit, valamint nézik annak a versenyeit. Ezen kutatás szorosan kapcsolódik a szakdolgozatom által érintett témákhoz. Az adatok alapján feltérképezem azt, hogy a kitöltők számára mely vállalatok marketingtevékenységei bizonyultak a leghatékonyabbnak, melyek a legnépszerűbb gépjárműmárkák, a konkurens Formula E-ről alkotott véleményüket, valamint annak okát, hogy a sportág alakulását követik. A kutatás eredménye A kutatásom során feltérképeztem a száguldó cirkuszban folytatott marketingtevékenységeket, és megállapítottam egyes kampányok sikerének, illetve kudarcának okát. A tulajdonosváltással a sportág sokkal több platformon elérhető, és annak vezetősége ezáltal új bevételi forrásokhoz is jutott. Nem csak a Forma-1 színes történelmét használják fel annak népszerűsítésére, de a modernizálás eszközével fenntartja a technológiai innovátor szerepét. A 2022-ben bevezetendő új szabályrendszer egy remek alapot képez a sportág számára a nézettség növelésére. Az új autóipari trend jelenleg még nem érintik a sportágat, azonban a közeljövőben aktuálissá válhat, hogy erre a megfelelő intézkedésekkel reagáljon. Amennyiben jobban fellendül az elektromos gépjárművek piaca, a Forma-1-nek lépéseket kell tennie a közvetlen kibocsátás nélküli erőforrások bevezetésére, különben a gyártók kiszállásával egyes konkurenciák mintájára egyenkarosszériás bajnoksággá válhat, elveszítve ezzel egyeduralkodói szerepét.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: autóipar, marketingtevékenység, nemzetközi marketing, sport, szponzorálás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 29. 19:44
Utolsó módosítás: 2020. Nov. 29. 19:44
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/27374

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet