A felsőoktatási minőségbiztosítás nemzetközi szervezeti rendszere és egyes gazdasági vonatkozásai - Különös tekintettel az Európai Felsőoktatási Térségre

Lakatos Péter Levente (2020) A felsőoktatási minőségbiztosítás nemzetközi szervezeti rendszere és egyes gazdasági vonatkozásai - Különös tekintettel az Európai Felsőoktatási Térségre. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Diplomadolgozat_Lakatos Péter Levente_EV3QEA_2020.05.23..pdf] PDF
Diplomadolgozat_Lakatos Péter Levente_EV3QEA_2020.05.23..pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020május_LPL.pdf] PDF
Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020május_LPL.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (372kB)

Absztrakt (kivonat)

Diplomadolgozatom első fejezetével célom az volt, hogy alátámasszam: az európai felsőoktatási minőségbiztosítási szervrendszer kialakulásához a globalizáción, azon belül az európai integrációs és harmonizációs törekvéseken keresztül vezetett az út. Hangsúlyozom benne a globalizáció jelentőségét és kiemelek jelentős, kulturális- oktatási relevanciával bíró nemzetközi szervezeteket, amiknek szervezeti struktúrái, tagsági és működési mechanizmusai számos rokonvonást mutatnak a felsőoktatási minőségbiztosítási szervezetekkel. Részletesebben foglalkoztam az Európai Unió felsőoktatási politikájával, ezen keresztül az Európai Felsőoktatási Térség kialakulásával, amely elősegítette a felsőoktatás, és a felsőoktatási minőségbiztosítás nemzetköziesedését Európában.             Ezt követően áttértem a szervezeti rendszer bemutatására, ám előtte tisztáztam a felsőoktatási minőségbiztosítás azon elvi kérdéseit, amelyek a szervezet céljainak és működésének megértéséhez elengedhetetlenek. Felvázoltam minőségbiztosítási elméleteket és módszereket, amik hatottak a felsőoktatás minőségbiztosítására – kitérve a kritikai megközelítésekre is – és bemutattam a felsőoktatási miniségbiztosítás európai sztenderdjeit és irányelveit. A szervezetek bemutatásakor ugyancsak az első fejezet logikája mentén „felülről” kezdtem, a világszintű szervezetekkel, ezt követően rámutattam az amerikai rendszer sajátosságaira, lévén, hogy azokból az európai szervezetek is nagyban merítettek. Az európai rendszer kapcsán tisztáztam a tagságok, listák és regisztrációk rendszerét, azokat táblázaton szemléltettem és próbáltam beazonosítani, hogy milyen kihívások, válaszutak vannak az egyes szervezetek, különösen az ENQA előtt, utalva a felsőoktatás átalakulására és arra, hogy első sorban a növekvő flexibilitás iránti igények miatt a szervezeteknek is meg kell újulniuk és ezzel egyetemben meg kell újítaniuk szervezeti felépítésüket és alapdokumentumaikat.             Álláspontom szerinte el kell kezdeni e körben a sztenderdek átdolgozását, amelyek jobban idomulnak az intézményi, ügynökségi és tagállami sokszínűséghez és a változó hallgatói igényekhez, valamint a felsőoktatás és a munkaerőpiac viszonyának rohamos átalakulásához és ezzel egyidejűleg a digitalizációs trendekhez. Az európai ernyőszervezeteknek tovább kell lépniük a múlt nehézségein és egymással együttműködve, egymással szoros partneri viszonyban közösen kell fellépniük a bürokráciacsökkentés, valamint a folyamatok letisztázása, egyszerűsítése érdekében. A kormányoknak – akik még nem tagok – csatlakozniuk kell az EQAR-hoz, és ezen túl a szakterület képviselőiből álló munkacsoportokat kell létrehozniuk a minőségpolitika határokon átnyúló harmonizálása, fejlesztése érdekében.   Az utolsó fejezetben a felsőoktatás és a felsőoktatási minőségbiztosátás általam leglényegesebbnek vélt kapcsolódási pontjait tártam fel a gazdasággal. Ezen belül elsősorban a világ legnevesebb egyetemi rangsorainak és az OECD éves jelentéseinek illetve az Eurostat adatira támaszkodva igyekeztem igazolni egyrészt, hogy a versenyképes gazdaság versenyképes (felső)oktatást is igényel, másrészt, hogy a felsőoktatás minősége és a gazdasági fejlődés között szignifikáns összefüggés van. Továbbá, hogy ebben a folyamatban a minőségkultúra alakításán, iránymutatásain, segítő vizsgálódásán, a jó gyakorlatok összegzésén és építő javaslatok tételén keresztül a felsőoktatási minőségbiztosítási szervezetrendszernek kiemelkedő feladata és felelőssége van. Végül arra mutattam rá, hogy az egyetemek és az ügynökségek szoros együttműködése a stakeholderekkel kiemelt terület, ami hosszabb távon hozzájárulhat egy sokkal inkább képesség alapú kimeneti rendszer térnyeréséhez. Kívánatosnak tartom továbbá az egyetemek és a tudományos kutatóhálózatok, kutatóintézetek kapcsolatának  szorosabbá és élőbbé tételét (ahol nem az).

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi Gazdaság és Gazdálkodás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Nyusztay László
NEM RÉSZLETEZETT
óraadó tanár, Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék, KKK
Fábián Attila Gábor
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Rozsnyai Krisztina
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: európai felsőoktatási térség, felsőoktatás, minőségbiztosítási eljárások, minőségbiztosítási rendszer, oktatáspolitika, stakeholder(ek)
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 29. 19:43
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 14. 12:19

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet