HELL ENERGY márka értékének vizsgálata a fogyasztók tükrében

Kovács Evelyn (2020) HELL ENERGY márka értékének vizsgálata a fogyasztók tükrében. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Kovács-Evelyn_szakdolgozat_BGE_Msc.pdf] PDF
Kovács-Evelyn_szakdolgozat_BGE_Msc.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of nyilatkozat-a-szakdolgozat-státuszáról_Kovács-Evelyn.pdf] PDF
nyilatkozat-a-szakdolgozat-státuszáról_Kovács-Evelyn.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (98kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom kiindulásként a termék és márka viszonyát vizsgáltam, ahol kiderült, hogy a márka a terméket azonosító és egyben megkülönböztető eszköze, funkcióján keresztül pedig különböző szintű igényeket elégít ki, így részletesen kielemeztem a márka fogyasztói magatartásra gyakorolt hatását is. Elmélyülve a témában, a márkaérték meghatározása során több megközelítést is felvázoltam, azonban dolgozatom középpontjába Keller márkaérték modelljét állítottam, hiszen az ő megközelítése áll témám kutatási kérdéséhez a legközelebb. Ugyanis a márkaérték fogalmát fogyasztóorientált szemszögből vizsgálja, illetve egymást kölcsönösen kizáró és mérhető elemekre bontja. Folytatólagosan a modell mentén tártam fel a márkaérték forrásának összetevőit, vagyis a márkaismertséget és az asszociációt, mely során kijelenthető, hogy a jó márkaasszociáció alakítja a márkaimázst, egyrészt a fogyasztók számára azonosítja a márka egyediségét, másrészt pedig biztosítja a vállalatnak a márkaérték növelésének esélyét a piacon. Kutatásom megelőzően az energiaital piacát elemeztem, mely során kiderült, a kategória évről évre folyamatos növekedést mutat, melyben egyre nagyobb teret kapnak az ízesített italok, illetve jelentős szerepet töltenek be a cukormentes frissítők is. A piaci legnagyobb szereplőjének ma Magyarországon a HELL ENERGY számít, a piac több, mint felét uralja részesedése, mely innovatív termékfejlesztéseinek és erős marketing kommunikációjának is köszönhető. Annak ellenére, hogy a kategória a prémiumizáció felé tolódik el, és ezzel együtt a fogyasztók hajlandósága is nő a prémium termékek iránt, elfogadottságuk az energiaitallal szemben mégis igen alacsony, a kategória megítélése negatív. Ebből kifolyólag primer kutatásom fő célja volt, hogy feltárjam az energiaitalok általános megítélését, vagyis a termékkel kapcsolatos elsődleges benyomást - fókuszálva a HELL márka értékének vizsgálatára, - mindeközben kerestem a választ arra is, hogy a potenciális vásárlók szemében a koffeines tartalmú italok, milyen mértékben helyettesítik egymást, illetve a vásárlási döntésükben mekkora szerepet tölt be a márkahűség. A vizsgálat során mind a kvalitatív, mind pedig a kvantitatív kutatási módszereket alkalmaztam, a netnográfiá eszközével megszületett tapasztalatok alapján felállított hipotézisek kvantitatív ellenőrzését online megkérdezés formájában végeztem el. Kutatásom eredménye szerint az energiaital megítélése valóban negatív, a melynek következtében a fogyasztása sem rendszeres. Így hiába pozitív a HELL márkáról alkotott kép, és gondolják a fogyasztók azt minőségi, finom terméknek, ha a kategória kevésbé elfogadott. A fentebb bemutatott megállapítások arra engednek következtetni, hogy a fogyasztók termékismerete igen csekély, az összetevők után nem olvasnak, előzetesen információt a termékről nem keresnek. Kutatásomból az is kiderült a vásárlási szituációban a fogyasztók döntően rutinszerűen viselkednek, mely során a márka asszociációk, a márkához köthető pozitív attitűdök csak második helyet töltenek be a képzeletbeli dobogón, fő befolyásoló tényező a termék tulajdonsága, vagyis annak íze. Szakdolgozatom fő következtetése, hogy a piacot edukálni kell, szükséges a fogyasztókat az energiaital fő funkcióról informálni és összetevőit kihangsúlyozni, mert „mi, fogyasztók vagyunk azok, akik eldöntjük, melyik márka sikeres, és melyik halálra ítélt (Olins, 2003;18. o).” Készítette: Kovács Evelyn Neptunkód: D0XE7F Belső témavezető: Dr. Szánthó Zsuzsanna BGE - KKK, Marketing Msc

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Szánthó Zsuzsanna
NEM RÉSZLETEZETT
óraadó tanár, Marketing Tanszék, KKK
Dr. Totth Gedeon
NEM RÉSZLETEZETT
főiskolai tanár, Marketing Tanszék, KKK
Pantl Péter
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: HELL ENERGY, fogyasztói igények, fogyasztói magatartás, marketingkutatás, márka, márkahűség
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 29. 19:42
Utolsó módosítás: 2020. Nov. 29. 19:42

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet