Egy öko márka piacravezetése és annak hatásai a magyarországi FMCG piacon

Gyetvai Bence (2020) Egy öko márka piacravezetése és annak hatásai a magyarországi FMCG piacon. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Egy öko márka piacravezetése és annak hatásai a magyarországi FMCG piacon-Gyetvai Bence Fv0nks.pdf] PDF
Egy öko márka piacravezetése és annak hatásai a magyarországi FMCG piacon-Gyetvai Bence Fv0nks.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 18..

Download (2MB)
[thumbnail of HivatalosBejegyzes (1).pdf] PDF
HivatalosBejegyzes (1).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (108kB)
[thumbnail of Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz.pdf] PDF
Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (209kB)

Absztrakt (kivonat)

Bevezetés Szakdolgozatomban egy új termék piacra vezetését és annak hatásait mutatom be a magyar FMCG piacra. Az Unilever Magyarország Kft. rengeteg márkával és termékkel dolgozik szerte a világon. Nap, mint nap új termékfejlesztéseken és új bevezetéseken törik a fejüket a marketingesek, de mi alapján döntenek egy termék piacra vezetése mellett? Manapság a fogyasztói igények szinte napról-napra változnak. Óriási tereket hódít a vegánizmus, a bolygónk védelme, és a fogyasztói igények az FMCG termékek esetében is új modern és kényelmi funkciókat tartalmazó termékek irányába mozdulnak el. Ezért is egy kiemelt fontosságú téma manapság a fenntarthatóság, amihez a dolgozatom is részben kapcsolódik. Szakdolgozatom célja, hogy bemutassam hogyan is néz ki jelenleg az öko tisztítószer piac Magyarországon, valamint hogy szemléltessem egy globális öko márka bevezetését a magyarországi FMCG piacra, és értékeljem a bevezetés eredményeit. Ami a szakdolgozatom felépítését illeti, elsőként ismertetem az elméleti hátterét egy új márka piacra vezetésének, majd ezt követően egy általam készített szakmai interjú alapján személtetem, hogyan zajlik egy termék bevezetése az Unilever vállalatánál, valamint bemutatom az általam vizsgált márka, a Seventh Generation sajátosságait, tulajdonságait. Piaci elemzések után kitérek a magyarországi öko tisztítószer piac sajátosságaira és esetleges lehetőségeire. Bemutatom, hogyan sikerült a Seventh Generation márka bevezetése, milyen eredményeket produkált a várakozásokhoz képest, majd kutatási részemben mélyinterjúk segítségével keresek válaszokat az általam meghatározott hipotézisekre. Ezt követően értékelem az általam felállított hipotéziseket mélyinterjúk alapján, majd a kapott eredmények tükrében javaslatokat teszek a márka jövőjét illetően. Várakozásaim a szakdolgozattal kapcsolatban, hogy megfelelő képet tudok adni a jelenlegi öko FMCG piacról Magyarországon, illetve, hogy rá tudok mutatni a Seventh Generation márka termékeinek esetleges erősségeire és gyengeségeire, amiket különböző javaslattételekkel szeretnék javítani a jövőben.   A kutatás célja, hipotézisek Több kutatási kérdés is megfogalmazódott számomra mégis az egyik leg fontosabbra fogok koncentrálni: Minek köszönhető a Seventh Generation márka teljesítése a magyarországi fmcg piacon?   Kutatásom alatt több hipotézist is fel fogok állítani,  melyek a következők: ·          A Seventh Generation márka kommunikációja nem a megfelelő média csatornán keresztül történt. ·         Az Unilever túl magasra pozícionálta a Seventh Generation termékek fogyasztói árát. ·         Az öko termékeket vásárló fogyasztók főleg online webshopokon keresztül vásárolnak. Ezeket primer és szekunder kutatásokkal fogom megvizsgálni, majd bizonyítani az állításom helyességét avagy helytetelségét. Eredmények H1: A Seventh Generation márka kommunikációja nem a megfelelő média csatornán keresztül történt. A kutatásomból kiderült, hogy a fenntarthatóságban érdekelt interjúalanyok többsége (67 %) leginkább online tájékozódik vásárlás előtt. Ez alapján az Unilever megfelelő média csatornát választott a termék támogatására, így a hipotézisem elvetésre kerül. Javaslattételem mégis a következő. A Seventh Genertion márka tervei között szerepel, hogy a konvencionális márkák (Persil, Ariel) fogyasztói közül szeretnék az egyik legnagyobb piacrészt elvenni az által, hogy az adott márka fogyasztóit elcsábítják a Seventh Generation termékeket használók táborába. Úgy gondolom, hogy ez nem megvalósítható kizárólag online támogatással, hiszen a konvencionális márkák fogyasztói nem feltétlenül érdekeltek a fenntarthatóságban és biztos vagyok benne, hogy elsősoran nem online tájékozódnak. Ismerve a Seventh Generation márka céljait, azt javasolnám, hogy támogassa a márkát TV-ben is. Napjainkban továbbra is a televízió az egyik legnagyobb médium és a nagyobb márkaismertség eléréséhez elengedhetetlen ez a csatorna. H2: Az Unilever túl magasra pozícionálta a Seventh Generation termékek fogyasztói árát. A mélyinterjúk alapján a válaszadók 70%-a találta drágának a Seventh Generation termékek fogyasztói árát 30%-a pedig elfogadhatónak gondolta. Ebből egyértelműen látszik, hogy az öko termék felhasználók drágának találják a Seventh Generation termékek árait. A kapott eredmények tükrében a második hipotézisem, amely szerint az Unilever túl magasra pozícionálta a Seventh Generation termékek fogyasztói árát, megerősítésre került. Javaslattételem a következő: az öko felhasználók, akik érdekeltek a fenntarthatóságban, hajlandók többet költeni bizonyos termékekre, de nagyon nehezen bírhatók rá arra, hogy váltsanak a megszokott tisztító módszerekről vagy márkákról, ezét elsőkörben a Seventh Generation termékek piaci árának a csökkentését javasolnám, hogy ösztönözzük a fogyasztókat a termék megvásárlására, kipróbálására. H3: Az öko termékeket vásárló fogyasztók főleg online webshopokon keresztül vásárolnak. A megkérdezett tíz interjúalany közül legkevésbé a hipermarketeket (17%) és az egyéb bevásárló egységeket (17%) használják akkor, amikor öko termékeket vásárolnak. Az egyéb bevásárló egységekhez tartoznak a különféle kis boltok, diszkontok, bio boltok. Az öko fogyasztók 25%-ban vásárolják meg az öko termékeket a drogériákban és végül az online webshopokat 41%-ban választják. Így az általam felállított hipotézis, amely szerint az öko termékeket vásárló fogyasztók főleg online webshopokon keresztül vásárolnak megerősítésre került. Javaslattételem a következő: a hipermarket nem túl népszerű az öko fogyasztók vásárlási csatornájaként. Az Unilever a Seventh Generation bevezetésének legfontosabb növekedési alappilléreit a drogériákban és a hipermarketekben szerette volna lefektetni. A drogériákban ez sikerült, de én azt javasolnám, hogy a vállalat a hiperekre fordított erőforrásokat csoportosítsa a webshopokra az E-kereskedelmi csatornára. Jól látszik, hogy az öko felhasználók rendszerint webshopokon keresztül vásárolnak, ezért ha a vállalat jobban koncentrál erre a kereskedelmi csatornára, nagyobb ismertséget érhet el a Seventh Generation márka tekintetében és végül magasabb forgalmi eredményeket is produkálhat.   Összefoglalás Szakdolgozatom célja az volt, hogy bemutassam egy jelenleg még fejlődő szakaszban lévő FMCG piac sajátosságait Magyarországon, és hogy ismertessem, hogy hogyan zajlik egy termék bevezetése a fenntarthatóság jegyében, valamint hogy megvizsgáljam a Seventh Generation márka bevezetés eredményének a pontosabb okait. Úgy gondolom, hogy a kutatott hipotézisek és kutatási munkák kézzel fogható eredményekkel zárultak le, és a továbbiakban alkalmazni is lehet ezeket az adott területen. Szakdolgozatom készítése közben jobban megismertem egy megatrendet a fenntartható fejlődés jegyében, információkat gyűjthettem arról a szűk fogyasztói rétegről, akiket nyugodtan nevezhetünk a jövő fogyasztóinak. Ismertettem, mit tart fontosnak, hogyan tájékozódik, hol, mikor és mit vásárol. Bemutattam az Unilever Magyarország kft. működését, és sikerült rendkívül fontos elemzéseket készítenem egy márka jövője érdekében és az esetleges problémák megoldására javaslatot tennem. Három hipotézisem esetében kettő került megerősítésre egy pedig elvetésre. Szakdolgozatomban átfogó képet adtam egy nagyvállalat öko világmárkájának magyarországi piacra vezetéséről. Minden részét élveztem a dolgozatírásnak, hiszen egy olyan cég tevékenységét és termékét mutathattam be, amelynek óriási tisztelője vagyok és nem mellesleg az életem része is. Remélem, hogy a jövőben a vállalat még nagyobb sikereket ér el növekedés terén, és azt is, hogy a vezetők által kidolgozott fenntarthatósági terv még nagyobb tereket hódít meg a világban és ez által lehetőségünk nyílik egy szebb és tisztább világra, hiszen minden adott hozzá, ami elsősorban köszönhető a vállalat munkatársainak és kiváló a márkáinak.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Zarándné Dr. Vámosi Kornélia Erzsébet
NEM RÉSZLETEZETT
egyetemi adjunktus, Marketing Tanszék, KKK
Szabó Lajos
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Miskolczi Tibor András
NEM RÉSZLETEZETT
Mestertanár, Marketing Tanszék, KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fenntartható fejlődés, fmcg, marketingstratégia, online marketing, piaci bevezetés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 29. 19:41
Utolsó módosítás: 2020. Nov. 29. 19:41

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet